Zadel schoonmaak dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Zadel schoonmaak dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:05

Normaal vet ik mijn zadel 1x in het jaar, soms 2x in het jaar, eens in met ledervet.. Meer niet. Vandaag had ik zoiets van, ik moet toch maar eens wat meer aan de verzorging doen, want het is een mooi zadel en het is wel zonde zo.. Zadel mee naar huis genomen en eerst grondig schoon gemaakt met groene zeep, daarna stübben ledercreme en daarna een spuitbusje erover voor leren schoenen, die reinigt en het waterafstotend maakt. Werkt op mijn schoenen altijd perfect :D .

Maar mijn zadel is niet bepaald glanzend zwart geworden. Integendeel, ik heb volgens mij al het ledervet van alle jaren eraf geboend. Hele doek is pikzwart :o . Hij is nu best wel vaal (bijna grijs) en dof. Hij ziet er wel echt superschoon uit, dat is er vanaf te zien. Het leer voelt ook heeeerlijk aan nu.. Maar het is niet heel mooi.

Ik heb nog geprobeerd om het te laten glanzen met olie, maar dat werkt helaas ook niet..

Toch maar weer met zwart ledervet insmeren of zijn er nog andere opties? Vind zwart ledervet zo irritant, want dat moet je behoorlijk lang laten drogen, voordat het niet meer afgeeft op je billen..

En voor de toekomst, want ben van plan mijn tuig toch beter te onderhouden: hoe maken jullie je zadels schoon?

Lithya

Re: Zadel schoonmaak dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:10

Zadelzeep er over. En de beugelriemen paar keer per jaar in de lederolie. Net als de singelstoten.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:12

Ik gebruik voor mijn zadel nooit iets anders dan zadelzeep. Nooit.
Is altijd goed geweest. En dan heb ik het over zadels die ik langer dan 10 jaar in gebruik heb gehad.
Zadelzeep bevat genoeg verzorgende bestanddelen en zolang je niet te veel water gebruikt zal uitdroging dan niet voorkomen.
Het merk weet ik niet, de verpakking is oranje, volgens mij met zwarte letters.

Ooit heb ik een keer een neusriem behandeld met zo'n spuitbus voor schoenen. Die was acuut verpest. Sindsdien gebruik ik alleen nog maar 'ruitersport' middelen, neem liever geen risico's meer.
Laatst bijgewerkt door Eke1 op 15-12-12 00:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 00:13

Ja, klopt, van Stübben. Ik zei ledercreme, maar ik bedoelde zadelzeep :D Die oranje tube. Die heb ik dus ook gebruikt en net ook stukje er weer over gedaan. Maar zadel blijft dof en vaal.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:17

Ik zou zelf denken dat die spuitbus de boosdoender is geweest, maar dat komt vooral door mijn eigen ervaring daarmee. Ik heb die neusriem nooit meer mooi gekregen. Enige dat nog een beetje hielp was lederolie, maar dat zou ik zeker niet zomaar op je zadel smeren als ik jou was. Straks blijft het olie 'zweten' en verpest je je broeken!

Je kan misschien advies vragen aan een zadelmaker?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:47

Buiten het spuitbusje voor je schoenen, zou ik voortaan ook de groene zeep niet meer gebruiken.....dat is namelijk een hele sterke ontvetter ;) Zelf gebruik ik alleen zadelzeep en ledervet (geen idee welke merken eigenlijk) en dat gaat hier prima.

Wel rot dat je zadel nu zo verpest is! Ik ben bang dat je het zelfs met zwart ledervet niet helemaal mooi meer krijgt.... Er bestaat trouwens wel allerlei spul om leder te repareren en te verven, dat wordt vaak in de auto-industrie gebruikt, misschien kan je daar wat mee? :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:51

Heb je er echt groene zeep voor gebruikt? :=
Kan je eens een foto plaatsen van hoe het er nu uitziet?

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:09

Als je googled op ''leder reparatie kit'' moet je wel wat vinden wat zou kunnen helpen :) Wordt veel gebruikt voor lederen meubels enz. Ik ben eigenlijk ook wel heel nieuwsgierig hoe je zadel er nu uit ziet :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 02:25

Ik had groene zeep gebruikt omdat dat in een aantal topics stond over hoe mensen hun zadel schoonmaakte :P Maar dat was dus niet zo slim.

Maak morgen wel even een foto.

Het valt op zich wel mee, het is geen grote ramp. Alleen het is nu een beetje grijs en licht. Ach, kan ook mooi zijn haha.

Ik ga even kijken of je zadels kunt verven.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:50

je haalt bij de schoenmaker een flesje indringverf

ipv de schoensmeer gebruik je dan een leder glansspons bij de action vandaan om hem te laten glimmen.
Zo doe ik ook altijd leren rijlaarzen die kaal geworden zijn, werkt super n geeft niet af

Voor onderhoud gebruik ik de lederreinigingsdoekjes wederom bij de action vandaan de buitenkant van het zadel gaat dan met het glanssponsje en de onderkant met lederolie of zadelzeep voor de snelle beurt

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 15-12-12 03:16, in het totaal 1 keer bewerkt

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 03:15

Tip voor de indringverf, draag handschoenen als je het gebruikt :+ Maar verder wat Yvonne zegt, ist enigste wat werkt :j

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 11:25

Oké, bedankt! Dan ga ik indringverf halen, want zo is ook geen porum..

Niet zo heel duidelijk, hij lijkt te glanzen, maar dat komt vooral door de flits
Afbeelding

Duidelijkere foto
Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 12:52

Als ik jou was zou ik de verf in een bakje gooien en met een (makeup)sponsje opbrengen ander krijg je heel gauw strepen en je bent sneller klaar

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:02

Op die tweede foto is het idd goed te zien.....wat zonde zeg! Zijn de zweetbladen ook zo erg of is het alleen het zitvlak?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:05

sorry ik vind het erg lelijk -O-

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:10

Groene zeep is prima om een sopje van te maken en je leer te reinigen.
Ik gebruik het alleen nooit op mijn zadel,alleen voor mijn hoofdstellen.
En dan gebruik ik een sopje met een drupje afwasmiddel.
Goed drogen en daarna invetten.

Dit moet dus haast wel vd spuitbus komen.
Ik zou het even invetten en goed in laten trekken.
Daarna oppoetsen met een wollen lap.
Dan zou hij weer moeten gaan glimmen,maar de kleur krijg je niet meer terug.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:14

ambre schreef:
Dan zou hij weer moeten gaan glimmen,maar de kleur krijg je niet meer terug.

Daarom dus indringverf
eclair98 schreef:

echt?

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:18

ja :o

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:21

eclair98 schreef:

Tja...ze plaatste de foto's ook niet om te laten zien hoe mooi haar zadel was geworden na een flinke onderhoudsbeurt :+

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:23

ElineS schreef:
Ja, klopt, van Stübben. Ik zei ledercreme, maar ik bedoelde zadelzeep :D Die oranje tube. Die heb ik dus ook gebruikt en net ook stukje er weer over gedaan. Maar zadel blijft dof en vaal.

Stubben zadelzeep zit in een pot en niet in een tubbe, ik denk dat je hamanol bedoelt? dat is wel ledercreme. ipv van het glanssponsje kan je na de verf ook de hamanol gebruiken.

Maar als ik het goed begrijp heb je een spuitbus gebruikt om waterdicht te maken en er daarna met een doek overheen gegaan zonder het eerst goed te laten drogen? zo'n spuitbus is niet om te reinigen maar om het vuilafstotend te maken.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:28

Jindai schreef:
Op die tweede foto is het idd goed te zien.....wat zonde zeg! Zijn de zweetbladen ook zo erg of is het alleen het zitvlak?

Zweetbladen zijn iets minder :), maar zijn ook vaal en licht.

@yvonnedv: Nee, ik heb die er gewoon overheen gespoten als bescherming en daarna niet meer met doek. Werkt op mijn zwarte leren laarzen ook altijd prima. Maar het zadel was eigenlijk vooral na de groene zeep zo grauw, dus ik denk dat het daardoor komt en niet door de spuitbus.. Nadat ik het een aantal uur had laten drogen allemaal, heb ik er nog een beetje lederolie overheen gedaan, omdat ik hoopte dat de glans dan terug zou komen. Maar nee.

Maar ik ga maandag die verf halen. Ik zal wel foto's maken van hoe het dan geworden is :)

Het leer voelt trouwens wel heeeel lekker nu haha. Mja :D

Dan is het wel ledercreme. Het zit in een tube namelijk. Ik heb geen hamanol.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:28

ohhh wat zonde!!
leer is niet zwart van zichzelf, maar word zwart geverfd, die zeep is het probleem geweest, de zeep heeft een veels te hoge PH waarde, het is té schoon geworden..

en dit krijg je alleen met zwart zadelvet weer mooi (meerdere lagen),
geen olie gebruiken..
anders kijk je even waneer je een paar dagen niet gaat rijden..
en dan lekker smeren.

Ik zelf doe eerst met oudewetse zadelzeep, en daarna letterlijk afspoelen (heel kort) en dan met normaal zadelvet..
hoofdstel doe ik niet met vet maar met olie.
heb nooit problemen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:08

ElineS schreef:

Deze?
Afbeelding
Dat is Hamanol

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 08:15

Ik lees hier allemaal dingen waar mijn haren echt van overeind gaan staan := groene zeep, zadel afspoelen... hoe komt iemand aan zulke onzin? Stoppen jullie je Louboutins soms ook in een sopje nadat je ze gedragen hebt? :=

Dit is zadelzeep:
Afbeelding
Zadelzeep gebruik je met een vochtig sponsje. Dus niet een nat sponsje. Als zadelzeep gaat schuimen is je sponsje te nat. Door het sponsje even in een handoek uit te knijpen na het uitspoelen voorkom je dat.

Simpelste onderhoud voor hoofdstellen en zadel is om je spullen na het werk schoon te maken met zadelzeep. Doe dat een paar keer per week, dus niet 2x per jaar. Je geeft op die manier zweet en zand geen kans om op te drogen. Zadelzeep maakt het leer niet alleen schoon maar voedt het ook.
Mocht dat voor jouw gevoel niet genoeg zijn, of is je zadel nog heel nieuw, dan kan je af en toe na het schoonmaken een dun laagje voedende ledercreme gebruiken, zoals de hierboven afgebeelde hamanol bijvoorbeeld. Of een heel klein beetje lederolie, op de stijgbeugelriemen bijvoorbeeld. Gebruik geen leervet, dat trekt namelijk niet in maar sluit het leer juist af.

Als je het gewoon een beetje bijhoudt heb je helemaal geen "groot onderhoud" nodig waarbij je rare dingen gaat doen met groene zeep en andere ellende.

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:51

ElineS schreef:
Jindai schreef:

Zweetbladen zijn iets minder :), maar zijn ook vaal en licht.

@yvonnedv: Nee, ik heb die er gewoon overheen gespoten als bescherming en daarna niet meer met doek. Werkt op mijn zwarte leren laarzen ook altijd prima. Maar het zadel was eigenlijk vooral na de groene zeep zo grauw, dus ik denk dat het daardoor komt en niet door de spuitbus.. Nadat ik het een aantal uur had laten drogen allemaal, heb ik er nog een beetje lederolie overheen gedaan, omdat ik hoopte dat de glans dan terug zou komen. Maar nee.

Maar ik ga maandag die verf halen. Ik zal wel foto's maken van hoe het dan geworden is :)

Het leer voelt trouwens wel heeeel lekker nu haha. Mja :D

Ik hoop dat het lukt met die verf, want dit is wel heel erg zonde. Ben erg benieuwt naar de na-foto's! Gebruikte je eigenlijk altijd groene zeep om het tuig schoon te maken of had je eerst iets anders? :)