Boommaat

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

NiG

Boommaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 13:43

Ik heb mijn twijfels over mijn zadel (alweer helaas), weten jullie misschien hoe je zelf de boommaat van je paard en het zadel kunt opmeten?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 15:53

Hallo, de boommaat opmeten van je paard kun je wel zelf, maar doordat je er geen ervaring in hebt om dit te doen, kun je dus verkeerde conclusies trekken.
Er is een handige truc om je zadel te controleren qua voorboom: leg je zadel op je paard, op de juiste plaats, 2 a 3 vingers achter het schouderblad, dan neem je 2 zweepjes. 1 houdt je langs het schouderblad naar beneden en 1 houdt je langs de zadelboom naar beneden. Deze zweepjes zouden evenwijdig van elkaar moeten blijven lopen. Wanneer ze aan de uiteinden naar elkaar toe komen dan is je boom te klein, als ze van elkaar aflopen, dan is je boom te wijdt.
Voor meer vragen stuur maar een PB.

Succes.

NiG

Re: Boommaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 14:22

Hoi, dankjewel, boommaat meten wilde ik meer doen om voor mezelf een indruk te krijgen of mijn zadel erg verkeerd is of niet.
ik heb vandaag nog een keer met een paar stalgenoten beraad gehad over mijn zadel en ik ga toch iemand laten komen om m na te laten kijken. Als je eenmaal begint te twijfelen rijdt je ook niet fijn meer tot je weet of het goed is of niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 14:43

NiG schreef:
Hoi, dankjewel, boommaat meten wilde ik meer doen om voor mezelf een indruk te krijgen of mijn zadel erg verkeerd is of niet.
ik heb vandaag nog een keer met een paar stalgenoten beraad gehad over mijn zadel en ik ga toch iemand laten komen om m na te laten kijken. Als je eenmaal begint te twijfelen rijdt je ook niet fijn meer tot je weet of het goed is of niet.

Een heel verstandige keuze