Rijden touwhalster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saaams

Rijden touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:05

Hallo,

Ik heb al van alles gelezen over het rijden met een touwhalster.
Ik wil zelf er zelf graag één bestellen, ik rijd meestal gewoon 'simpel' zonder hoofdstel in de bak. Paard reageert prima op deze manier. :j
Als ik buiten rijd wil hij nog wel eens vlot zijn, dit is gewoon het plezier en zijn ras (Draver), hij is verder makkelijk in te houden. Daarom rijd ik buiten met hoofdstel (+ bit) maar wanneer hij echt gaan wilt zoals op lange stukken. Heeft dit geen nut natuurlijk.

Is het voor mij verstandig om (ondanks de sterke druk) een touwhalster aan te schaffen voor o.a. de buitenritten, of moet ik gaan beginnen aan een bitloos hoofdstel? Mijn voorkeur zelf gaat uit naar het touwhalster. Maar ik vroeg me af wat verstandiger is voor mijn verzorgpaard.

Saars

Re: Rijden touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:10

Ik ben heel blij met mijn bitloos hoofdstel, omdat ik een heel grote vrijheid voor mijn paard wilde zorgde ik ervoor dat het er eentje was die hij bij een losse teugel helemaal niet voelde. Maar als ik hem er snel en duidelijk bij wil hebben in een gevaarlijke situatie, wordt mijn boodschap zonder ruis overgebracht.
Nu hij daar goed op reageert, ga ik ook wel eens met (touw)halster of neckrope, maar voor het oversteken van drukkere wegen en zo blijf ik bij mijn hoofdstel.

Dat is voor mij de Nurtural!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:11

Ik rijd buiten altijd met een touwhalster. ik zou niets liever willen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:12

Ik heb gelukkig geen drukke wegen. Het is allemaal in de betuwe, af en toe een auto of groot verkeer maar daar kijkt hij niet van op.

In gevaarlijke situatie's die er overigens onverwachts altijd kunnen zijn.. is het dus beter om een bitloos hoofdstel aan te schaffen?

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:13

Ik ga soms ook buiten wandelen op touwhalster, gaat eigenlijk even goed als met bitje

* is wel op landelijke wegen, niet bij drukke wegen enz.
Laatst bijgewerkt door Noblesse_ op 12-12-12 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:13

Ik vind van niet. Het is natuurlijk wat je zelf fijn vind en wat jij veilig vind. je kan ook een bitloos hoofdstel uitprobere nvoor een weekje. kan jij kijken wat je het fijnst vind

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:15

Ik zie hem ondanks alles gelukkig niet zo snel gek doen. Dus voel me altijd wel prettig als ik buiten op hem rijd. Allemaal relaxed. Maar een ongeluk zit in een klein hoekje, als hij vlucht weet ik wel dat hij ook weg is ook.

Maar ik wil het liefste gewoon een bit uit zn mond houden. Hij is nu o.a. op leeftijd (22 jaar) en wil zijn gebit graag langer mee hebben. :j

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:18

kijk weetje. mensen zeggen dan t je met een bit beter controle hebt. maar dat is dus echt niet zo! paarden kunnen hun tong over het bit doen. bij een touwhalster kunnen ze niet wegkomen van de druk. je moet daarom ook niet met een touwhalster met druk gaan rijden.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:20

Ik denk niet dat een bit veel meer effect heeft. Misschien lijkt dat zo. Maar als een paard echt vluchten wil, doet hij dat toch wel, wat je er ook op of in stopt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:21

ja helemaal meee eens :D ik wil ej anders wel een keer komen helpen?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:22

Bedankt voor je aanbod. Maar dat hoeft niet hoor haha :+

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:24

Cross-rope-bridle spreekt me ook wel aan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:25

oke :D

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:51

Ik werk ook helemaal niet op druk, daarom wilde ik een hoofdstel dat hij niet voelt bij een loshangende teugel.
Maar hij schrikt soms van een wielrenner in de bossen en als ik hem dan, voor de veiligheid van die persoon en mezelf, tegen wil houden, doe ik dat liever met iets dat niet zo scherp is als touw. Echter, wat is scherp... :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:53

Ik heb besloten om een touwhalster te bestellen, met sidepull ringetjes.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:55

Maureen95 schreef:
kijk weetje. mensen zeggen dan t je met een bit beter controle hebt. maar dat is dus echt niet zo! paarden kunnen hun tong over het bit doen. bij een touwhalster kunnen ze niet wegkomen van de druk. je moet daarom ook niet met een touwhalster met druk gaan rijden.

En toch kan ik mijn pony wel tot stoppen dwingen met een bit, en niet met een touwhalster. Zal ongetwijfeld heel erg per paard verschillen maar niet alle paarden zijn buiten veilig te rijden op een halster, ook niet als ze op andere bitloze optomingen wel prima te rijden zijn. :)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:59

nou wij hebben 17 paarden. van heel druk en pittig tot heel rustig en ik kan ze allemaal buitenrijden. het ligt meer aan de ruiter dan aan het paard

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:02

De ene pony (de drukste en pittigste) kan ik perfect buitenrijden op touwhalster. Met de andere 2 heb ik gewoon nog niet geprobeerd, omdat ik wéét dat als ze zouden schrikken dat er geen rem meer aan is.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:03

Hmm, ja, daar zou je wel gelijk in kunnen hebben, Parelli.
De openheid tegenover het bitloos rijden, de kalmte van de ruiter, zijn hiërarchie met het paard...
Maar er zullen vast en zeker wel verschillen zijn van waar paarden het liefste gewoon doorrazen, of dat nu door een bit of door een touwhalster is :+

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:03

ik heb ook een touwhalster waar ik af en toe mee rij en veel mee wandel.
om mee op straat te wandelen heb ik meer vertrouwen in mijn touwhalster dan mijn hoofdstel met bit.
rijden doe ik ermee alleen in de bak, ik vind het erg anders rijden dan met bit en ben bang dat ik buiten in noodsituaties niet de juiste hulpen geef.