Kieffer Lusitano

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Kieffer Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 22:42

Hallo.

Misschien ga ik binnenkort een kieffer lusitano kopen (tweedehands) en uiteraard, op maken laten maken.
Voordat ik dit doe wilde ik even rondvragen wat jullie ervaringen zijn!
Wie heeft er zo'n zadel? Watvoor soort paard heb je en hoe bevalt hij jou?
Wat is je broekmaat en wat is de inchmaat van je zadel :)?

Klasien

Re: Kieffer Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:38

Ik heb op mijn haflinger een kieffer lusitano en ik ben er blij mee.
Dit zadel heb ik nu een jaar of 4 denk ik, destijds nieuw gekocht en helemaal aan laten passen.
Ik heb lange benen, dus had zoiezo een 18 inch nodig.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:57

Ik heb er destijds ook nog meegereden en vond het een erg fijn zadel. Mooie vaste zit.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:58

Oke! Bedankt.
Ik lees idd overal dat je een stevige zit hebt int zadel.
Maar ik heb broekmaat 36/38, welke inchmaat moet ik dan doen?
Ik heb niet heel lange benen trouwens :) ben 173

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:58

Ik gok op 17,5inch, maar dat kan de zadelmaker je beter vertellen.
Ik heb Harry vd Bosch hier gehad, super tevreden over!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:25

Klasien schreef:
Ik gok op 17,5inch, maar dat kan de zadelmaker je beter vertellen.
Ik heb Harry vd Bosch hier gehad, super tevreden over!

ja dan ga ik sowieso naar hem.
divoza zei ook 17,5 en niet kleiner.
maar nu heb ik 1 van 17 inch gezien :(

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:56

Kieffer zadels vallen heel verschillend, ik probeerde gisteren een 18 inch, die zat minder riant dan een 17,5 inch wat ik daarvoor op had. Ik zou het gewoon even proberen, maar met jouw broekmaat en lengte zou 17 inch mij inziens prima kunnen.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:45

Volgens mijn zadelmaker valt de Lusitano best groot. Met mijn broekmaat en beenlengte zou ik van een ander zadel waarschijnlijk 18,5 inch nodig hebben. Ik zou het gewoon gaan proberen!

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 07:37

Hallo, iedereen, ik heb hier wat advies nodig over dit zadel.
Het zit zo, paardlief heeft in principe geen moeilijke rug, de meeste mediums passen hem mooi, uitgesneden schoft vooraan is mooi meegenomen.

Maar nu ik... Ik zit namenlijk met een ziekte (lupus) waardoor ik constant pijn heb, en dan vooral in mn heupen/ heupgewrichten. Ondertussen ben ik erachter gekomen door op veel zadels te gaan zitten in ruitershops, dat ik het beste in een Kieffer Lusitano Exclusive zit (zonder paard weliswaar...). Dit komt omdat dit zadel een zeer smalle zit heeft, waardoor je benen in een driehoek vorm komen, ipv in een boog, waar ik zo'n last van krijg.
Probleem, een niet al te hoog budget (echte echte max is €1000) en die zijn in België 2dehands niet te vinden en al helemaal niet in maat 0 (16 - 16,5") Ik heb al korte bovenbenen en lange onderbenen en met mijn maatje 34 die eigenlijk al te groot is, zwem ik in een 17".

Nu heb ik denk ik het (enige) perfecte zadel gevonden. Kieffer Lusitano, maat 0, medium boom voor €600. Enige probleem, is 200km rijden, heen, dus 400km heen en terug...

Dus nu zijn mijn vragen vooral:

-zijn deze zadels aanpasbaar aan de rug van het paard? Hij heeft volgens mij een vrij typische kwpn bouw, (ook al is die een fries :') )

-Is er veel verschil tussen een 'gewone' Lusitano en een exclusive? En dan doel ik vooral op de smalle zit.

-Weten de Belgen onder ons een echte goede zadelmaker? Ben al bij verschillende geweest voor advies, maar ik heb het gevoel dat ze ten eerste niet naar het totaalplaatje ruiter-paard-zadel kijken en geen enkele schijnt te begrijpen waarom ik persé een zadel met een smalle zit nodig heb. Een enkele zei zelfs: "stuur wat foto's door van je paard, dan maak ik een passend zadel voor jullie" :?

-Zijn er mensen die hetzelfde probleem hebben gehad dat ze pijn hadden in hun bekken bij een breed zadel? Zo ja, hebben jullie dit kunnen oplossen met een ander zadel? (Aub niet zomaar wilde weg zadels aanraden, ze moeten echt een smalle zit hebben, en heb er al op zo'n 50 tal gezeten denk ik) Oh ja, moet wel een dressuurzadel zijn met wat wrong.

-Zouden jullie dit überhaupt doen? 200km rijden voor een zadel waarvan je nooit 100% zeker bent dat het past?

Alle andere tips zijn ook meer dan welkom!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:55

0 is een maat die je niet vaak vind, dus ik zou het wel gewoon doen. Je moet hem zowiezo toch op je paard proberen voor je zeker weet of het wat is. wat betreft de vraag of er verschil is, zou ik gewoon een dealer van kieffer opbellen en navragen.
Ik heb vroeger ook met de lusitano gereden en vond dat een heerlijk zadel. Ik heb nu zelf een stubben juventus, die ook vrij smal is vind ik, kortere zweetbladen, wel niet echt een diepe zit.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:24

Mijn zadel is een kieffer veelzijdigheidszadel en mijn zadelmaker heeft mij verteld dat ik toch zeker een 17,5 inch nodig had. 17 zou bij mij te klein zijn en ik heb zelf maat 36 (soms 38) qua broeken, waarbij mijn billen geloof ik toch echt aardig in verhouding staan tot de rest van mijn lichaam;)

17 lijkt me in jouw geval een hele grote gok, zeker als je daar 400 kilometer voor af moet leggen. Maargoed.
Kijk trouwens net in de boktmarkt en kom daar een 17,5 inch kieffer lusitano tegen.. Ook nog eens in België geloof ik (hoewel ik natuurlijk niet weet waar in belgië jij zelf zit).

Misschien daar even gaan kijken?

Kittentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:48

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb al op een kieffer lusitano van 17" (maat 1) gezeten en die zat zalig qua breedte, alleen was die toch nog te groot :s Dus 17 inchjes vallen zowieso al af, jammer genoeg.
Ik ben nu eenmaal een heel smalle met rare maten, met alles heb ik wel problemen om iets passend te vinden. Na een jaar zoeken en passen heb ik eindelijk een rijbroek maat 156 gevonden die past :')