Wie kan mij n.a.v. volgende gegevens een goed zadel aanraden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

HealthTIES

Wie kan mij n.a.v. volgende gegevens een goed zadel aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 13:55

Beste bokkers,

Ik ga voor de eerste keer in mijn leven een nieuw zadel aanschaffen en kan hierbij goed jullie hulp en ervaring gebruiken. Wie kan mij n.a.v. volgende gegevens een goed zadel aanraden. Belangrijk blijft natuurlijk altijd hoe het zadel zit / rijdt en hoe het zadel ligt op mijn paard. Hiervoor wil ik de expertise van de zadelmaker inroepen. Deze vraag is dus echt een ‘ervaringen vraag’

- Zadel 17.5 inch? (huidige maat zadel), dressuur / recreatief rijden

- Paard = een Draver, normaal postuur, gemiddelde schofthoogte.

- Ruiter = vrouw, 38 jaar, 1.64 maat 40 (stevige bovenbenen en dikke kuiten :( broekmaat is lengte 32 en taille 30)

- Manier van rijden = Ik ben geen topruiter, voel me prettig bij een wat diepere zit, blijf altijd wat onzeker. Beugels op normale lengte (al neig ik soms ook naar kortere beugels omdat ik niet echt een hele goede onafhankelijke zit heb ontwikkeld -> werken we aan )

- Problemen met huidige zadel /beugels= geen goede zit, moeite om mijn benen goed en ontspannen om mijn paard heen te leggen en zo goed contact te krijgen. Heb het gevoel dat mijn benen bij het aansporen geen eens het paard raken. Huidige zadel (ook 17.5 inch) lijkt soms wat te breed te zijn voor mij (rek in het kruis :)

- Budget = < € 1000.00 inclusief alles, ook afmeten zadelmaker?

Nogmaals, een heleboel kan verholpen worden door zelf hard te werken aan met name een onafhankelijke zit en daar ben ik ook druk mee bezig. Toch ben ik benieuwd of jullie goed tips hebben qua zadel, zodat het één het ander kan versterken.

Alvast hartelijk dank voor jullie meedenk werk!!!

sharonalover

Re: Wie kan mij n.a.v. volgende gegevens een goed zadel aanraden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:08

Ik denk dat je niet te veel wrong op je zadel moet hebben. Dit geeft je nu wat meer steun misschien, maar daarmee ontwikkel je absoluut niet makkelijk een onafhankelijke zit. Daarnaast zit die wrong al gauw in de weg als je je beugels wat langer wil doen ;) .

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:20

Ik zou gewoon eens gaan informeren bij een zadelmaker
Geef hem je ''verlanglijstje'' en vraag of hij langs komt met een aantal zadels dit je kunt passen

Je kunt je niet vast pinnen op een merk voor iedereen is een zadel anders het is maar net wat jij zelf prettig vind

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:32

Ik zal juist wel een dikke wrong aanraden, ik heb ook moeite om mijn bene ontspannen om mijn paard te leggen, steek vaak juist wat af, en heb inderdaad ook het idee dat mijn benen mijn paard niet eens raken als ik mijn benen aan probeer te leggen. Nu heb ik een zadel met een dikke wrong, en ik zat gelijk de eerste keer ontspannen met mijn benen, ik voel de buik van mijn paard echt tegen mijn been aan, en steek ook niet meer af.

Ik kan de dikke wrong dus zeker aanraden!

Verder blijft het denk ik een kwestie van uitproberen.. In ieder geval heel veel succes!

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:34

Voor <1000,- kan ik sowieso een Rossner zadel aanraden! Heerlijk ding, diepe zit met een verhoogde kamer omdat paardlief wél ene hogeschoft heeft := ! Echter heeft rossner alleen 17 of 18 inch ;)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:41

Misschien een zadel wat op mijn site staat? Ik heb ook een testzadel in huis. En je blijft ver binnen budget :D

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:42

ik heb een kent and master, binnen je budget, maar heeft niet zo' n diepe zit... ik reed ook met diepe zit en heb er wel geen problemen mee maar dat is voor ieder persoon anders. hier zijn ook kniewrongen bij die je eraf kan halen of verplaatsen...