Ik ga voor de eerste keer in mijn leven een nieuw zadel aanschaffen en kan hierbij goed jullie hulp en ervaring gebruiken. Wie kan mij n.a.v. volgende gegevens een goed zadel aanraden. Belangrijk blijft natuurlijk altijd hoe het zadel zit / rijdt en hoe het zadel ligt op mijn paard. Hiervoor wil ik de expertise van de zadelmaker inroepen. Deze vraag is dus echt een ‘ervaringen vraag’
- Zadel 17.5 inch? (huidige maat zadel), dressuur / recreatief rijden
- Paard = een Draver, normaal postuur, gemiddelde schofthoogte.
- Ruiter = vrouw, 38 jaar, 1.64 maat 40 (stevige bovenbenen en dikke kuiten
broekmaat is lengte 32 en taille 30)- Manier van rijden = Ik ben geen topruiter, voel me prettig bij een wat diepere zit, blijf altijd wat onzeker. Beugels op normale lengte (al neig ik soms ook naar kortere beugels omdat ik niet echt een hele goede onafhankelijke zit heb ontwikkeld -> werken we aan )
- Problemen met huidige zadel /beugels= geen goede zit, moeite om mijn benen goed en ontspannen om mijn paard heen te leggen en zo goed contact te krijgen. Heb het gevoel dat mijn benen bij het aansporen geen eens het paard raken. Huidige zadel (ook 17.5 inch) lijkt soms wat te breed te zijn voor mij (rek in het kruis
- Budget = < € 1000.00 inclusief alles, ook afmeten zadelmaker?
Nogmaals, een heleboel kan verholpen worden door zelf hard te werken aan met name een onafhankelijke zit en daar ben ik ook druk mee bezig. Toch ben ik benieuwd of jullie goed tips hebben qua zadel, zodat het één het ander kan versterken.
Alvast hartelijk dank voor jullie meedenk werk!!!
.
! Echter heeft rossner alleen 17 of 18 inch