Paard altijd gereden met ST en nu gewoon bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jetske1234

Paard altijd gereden met ST en nu gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:56

Hoi,
ik vroeg me af of je een paard nog met gewoon bit kan rijden nadat het paard altijd met ST gereden is, het paard staat nu al wel lange tijd stil en ik wil het oppakken.
Ik heb gehoord dat dit heel moeilijk gaat om nu met een gewoon bitje te rijden.

Hebben jullie ervaringen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:57

Natuurlijk. Zal dat paard opgelucht zijn zeg, de helft minder metaal in z'n muil.

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:58

kan wel.
vergt wel de enige training en een veilige omgeving !

ik heb t met de mijne wel gedaan.
helaas is buitenrijden op trens geen optie

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:58

nou dat vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor dat rijden buiten op trens dan geen optie meer is.
Lijkt mij een kwestie van sensibiliseren, het paard opnieuw leren reageren op hulpen. Oefening baart kunst, eerst op de grond en dan pas erop, maarja dat is mijn 'natuurlijke' mening... /3
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 10-12-12 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:59

Ik neem aan dat je stang&trens bedoeld?

Of enkel een stang?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:00

Hangt er vanaf hoe netjes er mee is gereden, als het paard goed is gereden is het geen probleem, is de ST misbruikt wordt het al lastig.

Furbie11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:01

Als een paard met stang en trens gereden is kun je het ook wel weer op een gewoon bitje gaan rijden. Hoe wil je het anders met beginners die op een pony gaan rijden die eerst met stang en trens liep. Verder moet je er zelf alleen wat meer voor doen omdat het paard dan wat makkelijker achter de loodlijn kan gaan lopen dus je moet meestal actief rijden zodat het paard de mogelijkheid minder heeft.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:01

Als het paard goed afgericht is moet dat geen enkel probleem geven. Alles is afhankelijk van de manier van africhting van het paard en de rijvaardigheid van de ruiter.
Dat van dat het paard blij zal zijn vind ik een beetje kort door de bocht. Een goede ruiter zal met een S&T minder schade aanrichten dan een mindere ruiter met een trens.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:03

Waarom zou een paard sneller achter de ll gaan lopen omdat het gewend is met s&t te lopen?

Als er normaal met s&t gereden is kan je gewoon met trens rijden. Zou niet weten waarom niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:04

Lijkt me juist een stuk makkelijker omdat het paard een tijd stil gestaan heeft. Gewoon gaan longeren met een gewoon trensje dan zie je wel waar het je brengt. Als het echt een zwaar karwei lijkt te worden dan is er in ieder geval niet goed mee omgegaan.

Jetske1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:04

Iris82 schreef:
Ik neem aan dat je stang&trens bedoeld?

Of enkel een stang?

Ja, klopt ik bedoel inderdaad stang en trens. ;)
Heb het paard zelf nooit met Stang & trens gereden dus weet niet hoe ermee om is gegaan.

Heel erg bedankt voor de reacties!!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:04

Ik heb voorbeelden gezien waarbij zelfs de meest 'wilde' renpaarden die aan de hand zelfs een soort bitje in hebben gewoon zonder hebben leren lopen enkel op een touwhalstertje, natuurlijk wel het andere uiterste dat snap ik ook wel, maar enkel om aan te geven dat uitsluiten van zaken geen zin heeft. Ieder paard is met een boel geduld van alles te leren, dus ook op een gewoon bitje te rijden lijkt mij.

Of gaat het erom dat het paard teveel heeft leren steunen op de hulp van de stang en trens? Dat is toch niet de bedoeling lijkt mij. In ieder geval succes TS en een leuke uitdaging.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:08

Ja, m'n tuigpaard werden vroeger (logisch) gereden met liverpoolstang voor de kar.
Rij zelf altijd met simpel gebroken bit, maar zou zelfs met een halstertje het bos in kunnen gaan hoor. Ze is ontzettend goed opgevoed (door vorige eigenaar) :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:10

@ Matsje, normaal gesproken is het voor een paard wel prettiger als ze minder in hun mond hebben, maar net wat je zegt, nog belangrijker is hoe er mee omgegaan wordt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:12

Niet te ingewikkeld doen, gewoon opstappen en wegrijden zoals je bij elk ander paard ook zou doen. Als je er van tevoren al een probleem van gaat maken, dan wordt het dat ook. Dingen niet moeilijker maken dan ze zijn. Als het een net opgevoed Z+ paard is, dan is 'ie ook gewoon op een bitje te rijden.

Dat gezeur altijd alsof s&t een soort martelwerktuig is, en er geen weg terug meer is :z

Locanda

Re: Paard altijd gereden met ST en nu gewoon bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:19

Nou, soms wordt het wel zo gebruikt, en dan is de weg terug erg moeilijk ;)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:21

Ik heb met trensje gereden op een paard wat met veel druk op s&t gereden is. Een bek als beton had ze ontwikkeld, behoorlijk vervelend

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:29

ik denk echt serieus dat het een optie zou zijn om in zo'n geval bitloos te gaan rijden, helemaal die mond uit voorlopig zodat paard weer opnieuw gevoelig wordt voor (minimale) hulpen

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:14

Hoezo zou paard niet gevoelig meer voor de (minimale) teugelhulpen zijn dan? Ik snap de hele discussie niet zo.
TS, ik zou het gewoon eerst proberen en dan even laten weten hoe het is gegaan. Dan kan er altijd nog gekeken worden voor andere opties.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:16

Als de s&t goed is gebruikt, dus verfijnibg vd hulpen, hoeft er niks aan de hand te zijn. Helaas als er altijd met een aangetrokken stang is gereden...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:21

Ga er nou eerst eens onbevangen met een gewoon bitje op zitten. En kijk wat er gebeurt. Waarschijnlijk drama gemaakt om niks.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:24

Daar ben ik het mee eens, ik doelde er meer op dat ze wat doods kunnen zijn als je ze hulpen geeft als je aan het werk wilt :)

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:43

Mijn vorige paard reed ik met S&T. Hij staat nu op een manege en er rijden allemaal kleine kindjes op, hij doet echt geen stap verkeerd. Gaat ook met ze naar buiten etc. ;) .
En dat is eigenlijk van de een op de andere dag gegaan, ging toen allemaal heel snel. Hij heeft er nooit problemen mee gehad.

Ik denk dat je hele bijzondere dingen met je S&T moet doen als je paard daarna niet meer met een trens te rijden is. Het kan wel zijn dat hij bijvoorbeeld iets sterk is, of wat minder makkelijk nageeflijk. Maar als hij niet te houden is, gaat er echt ergens iets goed verkeerd :=

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:28

Matsje schreef:
Dat van dat het paard blij zal zijn vind ik een beetje kort door de bocht. Een goede ruiter zal met een S&T minder schade aanrichten dan een mindere ruiter met een trens.

Is niet kort door de bocht, ik bedoel dan ook letterlijk dat het dier minder ijzer in z'n bek krijgt. Dat IS al een stuk comfortabeler, aangezien een bit eigenlijk niet in een paardenmond hoort. Dat doen wij omdat we willen rijden, maar daar zijn ze niet voor gemaakt. Een stang en trens is nóg meer materiaal.

Ik ben het met je eens wat betreft het schade aanrichten, waarmee en hoe. Maar daar ging mijn opmerking niet om. Die was letterlijk wegens de hoeveelheid materiaal in een paardenmond, dat daar niet hoort.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:43

Daar heb je wel gelijk in ja.