Lusjes kneveltrens

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Lusjes kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:58

Heb een aantal topics over kneveltrensen en de daarbij behorende lusjes gelezen, maar het antwoord wat ik zoek niet gevonden.

Ik heb sinds kort een kneveltrens voor het longeren, maar wil deze graag (nog) stabieler in de mond laten liggen met de knevel-lusjes.
Vraag me echter af hoe deze te bevestigen aan de bakstukken?
Kan nergens een duidelijke beschrijving/foto vinden.

Is er hier iemand die een duidelijke foto heeft hoe de lusjes voor een kneveltrens te bevestigen aan de bakstukken?

WendyBZ

Re: Lusjes kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:00

Even googlen op afbeeldingen van full cheek snaffle bit keepers.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:35

Afbeelding

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:01

Bedankt beide. Ik weet nu hoe de lusjes te bevestigen ;)

xmarliez

Re: Lusjes kneveltrens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:03

Dan moet je wel een fulmer trens kopen in plaats van een kneveltrens.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:08

xmarliez schreef:

Hoezo? De trens op de foto is toch ook een kneveltrens?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:13

nadita schreef:
xmarliez schreef:

Hoezo? De trens op de foto is toch ook een kneveltrens?

Ja maar de bitringen bij een fulmer trens zitten los van het mondstuk.
Afbeelding
Bij een kneveltrens is dat een geheel
Afbeelding

Bij de fulmer heb je riempjes om het bit nog stiller te houden, dat bit is eigenlijk voor een hele zacht hand (anders wordt het bit stug zoals veel mensen denken, het bit is niet stug maar de hand is dan gewoon heel erg stug (geeft niet na) het is juist een heel gevoelig bit). De kneveltrens is ook een gevoelig bit maar ligt net wat minder stil in de mond (minder recht om het zo maar te zeggen) als je daar riempjes aan vast gaat maken dan krijg je naar mijn idee een tegengestelde werking omdat de bitringen vast zitten aan het bit kantel je als het ware het bit (je zet het bit dan eigenlijk vast). Door de losse ringen bij de fulmer trens blijft het bit recht in de mond liggen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 09:31

Daar heb je een punt. Maar omdat de ringen van de Fulmer vrij kunnen draaien en aan een 'los' oog zitten heb ik het idee dat deze wel weer forser inwerkt dan een kneveltrens...
Ik heb al een kneveltrens, gebruik hem voor longeren. Wou de lusjes eraan doen, zodat het bit nog wat stabieler ligt. Weet nog niet of ik het ga doen, want met die lusjes kantelt het bit idd wat in de mond. En ik heb een knevel van Sprenger met RS Dynamic mondstuk. Is mss niet verstandig omdat dit bit vanzelf de juiste ligging in de mond vindt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:55

nadita schreef:
Daar heb je een punt. Maar omdat de ringen van de Fulmer vrij kunnen draaien en aan een 'los' oog zitten heb ik het idee dat deze wel weer forser inwerkt dan een kneveltrens...
Ik heb al een kneveltrens, gebruik hem voor longeren. Wou de lusjes eraan doen, zodat het bit nog wat stabieler ligt. Weet nog niet of ik het ga doen, want met die lusjes kantelt het bit idd wat in de mond. En ik heb een knevel van Sprenger met RS Dynamic mondstuk. Is mss niet verstandig omdat dit bit vanzelf de juiste ligging in de mond vindt.

Hij werkt niet forser maar nog gevoeliger en als je hand dan stug is of hard dan lijkt het alsof je een blok beton in je hand hebt of je paard reageerd veel heftiger dan bij een gewone trens (fout van de ruiter en dus niet van het bit wat sommige mensen beweren). Dat maakt dit bit vind ik net als de knevelstrens een fijn bit omdat je zelf leert kleine en subtiele hulpen te geven en niet grof of groot in te werken. Je moet streven naar een zo licht mogelijk contact met onzichtbare hulpen en dit bit is zo gevoelig dat als je als ruiter gecontroleerde subtiele hulpen kunt geven dit super fijn werkt.
Een kneveltrens ligt uit zichzelf al prima in de mond daarvoor heb je geen fulmerlusjes nodig. Die zijn echt ontwikkeld voor de fulmer trens om die nog stiller te laten liggen.