dikke nek, bucas big neck, rambo of Amigo xl???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ollytje

dikke nek, bucas big neck, rambo of Amigo xl???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:34

Heb zaterdag 2 bucas dekens gekocht voor onze fjorden van het merk bucas, gaat om de Smartex turnout (http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 6344/42383
de nek zit opzich goed maar de dekens zijn te lang.

Ben nu aan het twijfelen en heb me suf gezocht op het bokt forum maar kom er niet uit.

Ik wil een keuze maken voor mijn fjorden uit volgende dekens, ze hebben nu weather beeta dekens die supergoed liggen maar helaas niet hufterproof genoeg . Ze worden niet verscheurd maar er zitten na 3 weken genoeg bijtgaatjes en winkelhaken in de dekens.

Nu wil ik best wel 2 keer een smak geld uitgeven maar dan het liefst advies opdoen uit jullie ervaringen, ik wil een keuze maken uit volgende dekens.Wie wil en kan mij helpen met adviezen, mijn fjordjes staan 12 uur per dag buiten, ik zoek een 0 grams waterdichte deken want heb onderdekens zat.

Rambo wug 0 gram> voordeel van rambo vind ik de gladde onderstof,1000d ballistic nylon
maar begreep uit het bokt forum dat de wug varianten niet geschikt zijn voor de barokke nekken, klopt dit?

Bucas smartex rain big neck> voordeel is in de aanbieding (prijs ) en is warmte regulerend -5 tot 10 graden 1000d ballistic nylon

Bucas Power light: voordeel zonreflecterend en heeft een hoger warmte houdend vermogen,en ook weer een verkoelende werking mbt tot zonlicht. kan van -10 tot +15 1000d of 1600d?verschillende aanduidingen bij webshops?

Bucas Amigo Xl>voordeel een goede pasvorm, prijs is ook wel leuk en 1200d maar dan weer geen ballistic nylon maar polyester.

wie heeft ervaring met 1 of meerdere van deze dekens en kan hierin een beetje helpen?Belangrijkste waterdicht en bijtproof.

Luf_Midnight

Re: dikke nek, bucas big neck, rambo of Amigo xl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:39

ik zou voor rambo gaan, ik heb 3 vrij brede paarden en de rambo past mooier om hun nek als de bucas, alleen dan zou ik kijken naar een ander type als de wug

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:54

Ik heb een smartex big neck 0/100 gram en een rambo quarter 200 grams (heeft hij in de echt koude maanden op).

Ik ben over beide tevreden, geen lekkages gehad (24/7 buiten), niks kapot gegaan en ik heb het gevoel dat ze goed ademen. Na gezweet te hebben droogt de vacht weer mooi "fluffy" op.
Bij de big neck krijgt hij na twee maanden kleine schuurplekken op de borst bij de bovenrand van de deken en de de big neck laat best een stuk schouder vrij, waardoor deze iets in kan regenen. Groot pluspunt vind ik de fleecelaag!

Bij rambo quarter sluit de hals mooier aan. En ik vind het materiaal fijner, de deken is een stuk soepeler. Mooie aansluiting op de buik (geen jurk). Ik had deze deken ook graag met een fleecelaag gezien, dan was ik helemaal overstag!

Pasvorm scheelt natuurlijk wel per paard.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:57

luf midnight, wat is voor jou de reden van advies om naar een ander model te kijken als de wug?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:00

GEweldig wat mensen al niet schrijven!!

Ik heb een mega barokke haflinger, er past niets anders op hem dan de Wug variant dekens van horseware!!
De Wug dekens hebben een v front, dus meer ruimte, dit hebben ook meerdere Rambo dekens.
Door de wug hald lig de deken hoger en dus geen drukking op de schoft.
De Bucas XL sneed alsnog in de hals en was te krap, verder trok hij mega straks dus dat was het niet.

Hoe barok wil je hem hebben ;)

Afbeelding

Afbeelding

http://8.media.hyves-static.net/1487025 ... 25895.jpeg

http://2.media.hyves-static.net/1334353 ... 53729.jpeg

Verder heeft mijn fjord ook wugs aan, hem passen echter ook de originals hij is lang zo breed niet als de haf.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 12-12-12 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal twee zichtbare foto's per bericht.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:14

Ik zou ook voor een Horseware gaan. Ik ben niet gecharmeerd van het fleece in de Bucasdekens. Het trekt en de haren die erin komen zijn er alleen met de grootst mogelijke moeite uit te krijgen.
Daarnaast heb de Bucas big neck heeft een vriendin van me op 2 behoorlijk brede Quarters liggen, en ik vind ze nog best krapjes aan de voorkant.
Heb op mijn eigen Quarters de Original en een Rambo XL liggen. Die laatste wordt niet meer gemaakt, daarvoor is de Amigo XL gekomen. Maar die liggen erg mooi met genoeg ruimte bij de hals. En die zijn ook meer dan hufterproof :D

Het huftertje die de op dat moment 1 uur oude Duo probeerde te slopen. En het lukte niet 8-)
http://i71.photobucket.com/albums/i141/ ... isy26a.jpg

De andere 2 op de foto dragen beide een Rambo Original (de ene daar 2 jaar, de andere 3 jaar oud) en ook die heeft hij elke dag geprobeert te slopen en beide nog heel.

Van wat ik aan Rambo's gezien en gebruikt heb, heeft de Original met leg arches meer ruimte in de hals dan de gewone original. En heeft ook de wug ongeveer hetzelfde aan halsruimte. De duo vind ik juist wat smaller in de hals vallen. En de XL heeft de meeste ruimte. Ik zou persoonlijk idd geen wug op een brede hals leggen. De duo heeft ook die V-sluiting maar heeft echt minder ruimte dan de gewone sluiting.

Loes ik denk dat bij jou Haf eerder het probleem van snijden is dat hij heel veel bovenkant hals heeft. Kwa boeg en schouders is hij normaal, maar juist omdat hij zon nek heeft het problemen geeft met gewone gesneden dekens.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 15:45

ben nog steeds aan het googelen......

vind deze http://www.rambodeken.nl/index.php?acti ... 22&lang=NL
erg mooi vooral het extra halsdeeltje en ben meer gecharmeerd van de donkere kleur , zeker bij ons in de klei en drek...
als jullie zeggen dat een wug gewoon past op een dikke nek dan ga ik liefst en wss voor deze...

ben inmiddels nu zover dat het of deze wordt of anders de bucas power big neck lite

de paarse rambo van de link heeft toch ook leg arches, dus zou die dan ruim moeten vallen...

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 18:43

Ollytje schreef:
de paarse rambo van de link heeft toch ook leg arches, dus zou die dan ruim moeten vallen...

Ehhh ik heb geen WUG's he, mijn Original met leg arches is een gewone hals. En die vallen ruimer dan de original zonder. De WUG heeft geen verschil in ruimte bij de hals.
De original zonder legarches
Afbeelding
en met legarches, die dus ruimer valt.
Afbeelding

En de deken die jij mss wil, is hier goedkoper :P http://www.hafer24.de/Pferdedecken/Hors ... ::495.html

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:03

Hier wèl een wug op een Fjord met een speknekkie! :j
Aangeschaft ivm andere deken die vorig jaar een wonde maakte op haar schoft...
Ben wel zeer tevreden over de kwaliteit.

Enige nadeel: ik ben boogjes-fan en de wug drukt op den duur de manenkam gedeeltelijk naar voren toe.
Vandaag toevallig weer geknipt en dat was een drama :')
Maargoed: uiteindelijk is dat toch ook weer redelijk goed gekomen.
Als je het boogje in de winter even wat korter houdt, gaat het beter.

Ik heb wel een halve maat groter dan dat ik normaal gesproken op haar heb, juist ivm de dikke nek en het boogje. (normaal 185, maar de wug is 190: Rhino heeft tussen-maatjes)
Deken is IMO aan de ruime kant voor haar, maar zeker ook weer niet zo dat het gevaarlijk wordt!
Afbeelding

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:12

oeew jaah dat is mooi! ik heb 1 fjord met kammetje en een met lange manen, maar wordt door de dekens die ik nu heb ook geplet... heb inmiddels mijn keuze laten vallen op Rambo, ook vanwege de reacties hier en de gladde onderstof. Bovendien zijn bijpassende onderdekens van rambo rond de 60 euro en van bucas de big neck kost ook iets van 160 euro.wordt wat gortig zeker omdat het keer 2 moet.

heb mijn keus laten vallen op deze http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... 209?v=True kan ze nog met beetje korting krijgen ook.

@ Mairead is het verstandig om zowieso een maatje groter te nemen?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:19

Ik heb het toevallig zo gedaan omdat ik een deken maat 190 kon passen van mn stalgenootje en dat bleek goed te zitten (hoewel iets ruim). Omdat mijn Fjord toen net de wond op haar schoft had gehad, wilde ik het zekere voor het onzekere nemen. Er is zo ook meer ruimte voor het boogje.
Als Rambo ook tussenmaatjes heeft, zou ik wel een maatje groter nemen dan je gewend bent: dat scheelt niet zo heel veel. :)
Om je even een idee te geven: mijn Fjordendame is 144 hoog en altijd al iets aan de dikke kant geweest. Ze is wel erg lang in de rug voor een Fjord...

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:27

@ ollytje, ik vind dat de halve stukje hals vaak niet helemaal lekker zit, waardoor ik een soort vouwen in me paard kreeg waar der vel dus een soort dubbel zat onder de deken.
ik heb nu een rambo duo met hele hals en dat is perfect maar vond de halve hals niet echt fijn zitten.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 23:18

oke, thanx! dat maakt de keuze wel nog makkelijker.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:52

Ollytje schreef:
@ Mairead is het verstandig om zowieso een maatje groter te nemen?

Er zit maat verschil tussen de Rhino en de Rambo. De Rhino valt kleiner. De Amigo zijn de meningen over verdeeld, de ene zegt valt kleiner dan de Rambo, de ander zegt valt gelijk. Maar geen Rhino's kwa maat met Rambo's vergelijken, want daar zit zeker verschil in ;)
Wel voordeel van de HW's ook te groot blijven ze goed liggen :D

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 20:23

heb vandaag beide merken gepast zowel de bucas big neck als de rambo,

Als eerste heb ik de big neck geprobeerd en deze zat bij mijn fjord echt strak want hij trok vanuit de schouders een strakke lijn naar het midden van de deken. Nu ben ik weatherbeeta dekens gewend en die hebben voor mijn beide fjorden met compleet verschillende bouw (zie profiel) ook echt een absolute optimale pasvorm, helaas zijn deze minder goed bestand tegen slopers. Maar als er geen slopers in de kudde zouden zitten zou ik absoluut weatherbeeta aanraden bij dikke nekken.

Daarna de Rambo original geprobeerd, ligt als een huis, supermooie afwerking, mooie gladde binnenstof en zelfs bij het bukken ligt de schoft 100% vrij. Wat een kwaliteitsdeken zeg! Het sluit ook overal mooi aan en ipv maat 195 of 190 heb ik nu een 185 die overal past. Dit is ook de goede maat maar vanwege de nek kocht ik de dekens altijd wat groter.

Al met al zoals de meeste mensen hier al zeiden, ga ik absoluut voor rambo. Hoop dat ander mensen met speknekkies en deze zoektocht ook wat aan dit topic hebben.

Bedankt allemaal voor jullie adviezen, morgen ga ik de dekens ophalen en lekker op mijn meissies leggen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:49

Foto :D En fijn dat de Rambo zo mooi past.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 09:36

ja, ik zal idd even een foto maken als ik 2 dekens heb.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:04

Mijn Fries met veel front, forse en diep uit de borst komende hals past de Rambo en Bucas dekens niet fijn. Zit altijd te strak om de hals, en sluiten te hoog. Als hij zijn hoofd naar beneden doet wordt hij bijna gekeeld :') . En je kan de borstsluitingen van de Rambo en Bucas niet verstellen.
Weatherbeeta heeft ook wel 1200 D stoffen, volgens mij de Orican?
Voor mijn Fries ben ik ook zeker WB fan. :j

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:21

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 10:33

sorry voor de slechte kwaliteit foto's maar het is zo ook nog wel aardig te zien dacht ik....

dit is de rambo original lite 100 gram, deze is het dus geworden voor beide dames.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 13-12-12 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 10:55

weatherbeeta ben ik ook absoluut groot fan van, mooie dekens!alleen ik kon geen sterke (minimaal 1200d) vinden in 0 gram. ik heb ze nu ook, alleen zie ik er per dag een gaatje of winkelhaakje bij komen, mn fjordjes staan sinds een aantal weken op een nieuw plekje en daar staan ze in weer en wind elke dag minimaal 10 uur buiten met 3 kwpners en die bijten nog wel eens in hun dekens. Heb ook 2 1680D dekens gekocht voor een week of 4 geleden maar die trekken zo in hun nekjes, die heb ik trouwens dus te lang gekocht (maat 195) terwijl ze qua afmetingen echt in een 185 moeten, vandaar het trekken in de nek ook. het is meer trekken rond de schouderpartij trouwens.

dit is de weaterbeeta, als je heel heel heel goed kijkt zie je achterop al een winkelhaakje de gaatjes zijn niet zo goed te zien maar het regent er lekker in.

Olly: schofthoogte 144 brede bouw met weatherbeeta deken 100gram
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 13-12-12 11:16, in het totaal 3 keer bewerkt

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 11:04

hier even een idee van de nek van onze ander fjord

Yanna schofthoogte 150 sportief gebouwd met een meganek

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ollytje op 13-12-12 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:06

Bucas zou ik niet doen, de normale versie valt de hals vind ik best krap.
Of de big neck dan voldoende zal zijn betwijfel ik.

Ollytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 11:14

heb de bucas big neck ook geprobeerd maar die zat bij mijn paardjes niet goed dan zat de originele bucas smartex nog veel beter.heb nu inmiddels gekozen voor de donkerblauwe deken van de foto's ( de wat slechtere fotos) hierboven. Rambo original 100gr, door de V voorsluiting ligt die op beide paardjes perfect.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:45

Die Rambo's lijken mooi te passen. Hoop voor je dat die het langer uithouden dan de Weatherbeeta ;) De meeste WB's zijn idd maar 600 D, niet sterk genoeg voor slopers...