Zadelproblemen, wie denkt mee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Zadelproblemen, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 10:27

Naar aanleiding van mijn vorige topic: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=78299252#p78299252 begin ik opnieuw.

Ik heb 4,5 maand met plezier op mijn nieuwe zadel kunnen rijden, waarna hij weer achterover ging liggen. Direct contact opgenomen met mijn zadelmaker, die snel langs kwam. Hij heeft het zadel opgevuld, waarna het weer recht was. Resultaat: paard kreupel.
Je zou zeggen, kan gebeuren. Paard was aan de hand ok, aan de longe ok en zelfs tijdens het rijden zonder zadel ok.

Zadelmaker kwam terug, zadel opnieuw opgevuld. Resultaat: Zadel lag weer achterover, maar paard liep goed.
Zadelmaker weer gebeld, hij kwam met andere zadels, dit ging duidelijk niet werken. Bij de andere zadels kwam er 1 die redelijk lag. Deze aangepast en opnieuw gaan testen. Commentaar van de zadelmaker: weinig bespiering achter de schouder.
Testzadel meegekregen, maar ook hierover ben ik niet tevreden, gezien het zadel totaal geen afdruk achterlaat op de rug, enkel op de zijkanten van de buik van mijn paard.

Kortom, morgen komt hij weer, maar mijn vertrouwen in zadels en de zadelmaker zijn flink gekelderd. Ik heb de afgelopen 2,5 jaar 5 zadelmakers gehad, 7 zadels gehad, waarvan de langste 6 maanden is gebleven. Allen geven ze aan dat het een makkelijk paard is (waarbij de laatste dit nu terug neemt) alleen het passende zadel is er nogsteeds niet.

Momenteel is door de aanschaf van al deze zadels, waarbij je 0,0 inruil krijgt, het kopen van een op maat gemaakt zadel (bijv. Schutte) helaas geen optie voor mij. Boomloos overweeg ik nu, enkel, zijn hier zadelpassers voor? Zijn boomloze zadels ook geschikt voor paarden met een extreem grote schouderpartij?

Wie o wie, alle hulp is welkom!

Cynthiaaapje

Re: Zadelproblemen, wie denkt mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 10:32

Ik heb een boomloos zadel voor zowel mijn extreem ronde tinker en voor mijn moeders fjors met een extreem korte rug en weinig schouderspieren. Tinker heeft een barefoot arizona en fjord een startrekk comfort.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:49

Idd. een lastig probleem. Ik heb even op je vorige topic gekeken.
Je paard was kreupel nadat het zadel is bijgevuld aan de achterkant. Was dat voor of achter kreupel?
Zijn er templates, afdrukken gemaakt van je paard tijdens het zadelspassen? Heb je gereden met een Impression Pad? Dan kun je zien waar het zadel eventueel knelt.
Wanneer er weinig bespiering bij de schouder is, dit heeft je zadelmaker geconstateerd na enige tijd met dat zadel gereden te hebben, is het ook mogelijk dat het zadel aan de voorkant te krap is en dus de bespiering wegwerkt.
Bij vragen kun je me altijd even een PB sturen.

Succes.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:57

Hier ook bekend met zadelproblemen, rondgeribt paard, schouder loopt ver naar achter en elk zadel schuift.
Je zou eens contact op kunnen nemen met equimaro voor Massimo (veel schoudervrijheid) en Startrekk zadels. Ik test nu een Startrekk dressuur, schoof het minste alleen ik kan er nog niet op zitten.
Vanmiddag komt Ninon bij me langs.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:02

Gezien ik het in de OP niet had gemeld, dit paard is absoluut niet rondgeribt. Zij is voor een fries zelfs erg smal, alleen heeft ze een mega paar schouders, die ook ver naar achteren doorlopen, waardoor het zadel en de singelplaats erg ver naar achter uitkomen.

karst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:03

Hallo

Helaas heb ik dit ook meegemaakt. Paard heeft altijd onder een stubben gelopen (springzadel), nooit problemen.
Wil graag weer wat gaan dressuren. Nieuw anatomisch gevormd zadel gekocht (laten passen door erkende zadelmaker), paard liep binnen een week als een kangoeroe. Zadelmaker weer opgebeld, is langs gekomen. Nee, lag niet aan het zadel, paard had spierproblemen. Advies: Fysio.
Fysio geweest, kon niet echt wat vinden. Zadelmaker weer gebeld. Advies: laat voorbenen op de foto zetten (paard is bij aankoop rontgenologisch gekeurd). Paard was nog nooit kreupel geweest. Irritatie groeide. Oude zadel er weer op gedaan, paard liep binnen 2x weer als een zonnetje.
Duur zadel omgeruild en flink bijbetaald voor nog duurdrde nieuwe stubben dressuur. Paard loopt weer als zonnetje. Zadelmaker: `Ik moet die stubben dressuur nog wel even passen.` Ik:` nou laat maar, u heeft genoeg geholpen`. Conclusie van mij, die mensen weten ook niet alles.

applejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:22

Wellicht een idee om er een manueel therapeut naar te laten kijken?
Heel vaak kan het ook iets in de bespiering/gewrichten zijn waar zo'n
iemand al heel snel wat aan kan gaan doen. En waardoor een zadel ook
anders komt te liggen? Sterkte

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:12

Een zadel wat achterover ligt, is vóór te krap. Er bestaan zadelmakers die een dergelijk probleem oplossen door het zadel aan de achterkant op te vullen ... en dat is dus nooit de oplossing. Uiteindelijk krijgt je paard een blessure (kreupelheid) omdat ie zeer waarschijnlijk onder een te krap zadel loopt. Advies: laat een deskundige komen, die er echt verstand van heeft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 19:53

FHS dit is de 5e zeer goed aangeschreven zadelmaker met veel ervaring die heel veel mensen aan een goed passend zadel heeft geholpen. Het lijkt er dus sterk op dat er telkens een inschattings fout word gemaakt,door diverse mensen. Of ben ik dan de mazzelaar die 5 mensen treft die een goed lopende zaak hebben en goed bekend staan maar blijkbaar niet deskundig zijn? Ik zou bijna zelf een zadelpasseropleiding gaan doen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:06

Ik weet niet tot in hoeverre je budget buiten Ninon Schutte ligt.. ze is gister bij mij geweest en ik adviseer je haar absoluut. Ik vind haar erg kundig en professioneel, ze geeft het ook eerlijk aan als ze geen passend zadel voor je kan maken en heeft veel ervaring met wat lastig gebouwde paarden, zo ook mijn paard. Geen lastige rug, maar wel een hele lastige schouder.

Heel veel succes!

istri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:43

Ik zelf heb op mijn friesje een kn symphonie liggen, moest hier wel heel erg aan wennen qua zit maar zij loopt er wel super op. Nu was het ook zo doordat de rug was naar beneden afliep en een bandje van circa 2 cm achter tussen is gezegd waardoor het zadel helemaal recht op haar ligt.

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:51

Mijn smalle Fries heeft ook grote schouders ( en een XW boom). Ik reed eerst met een K&M hoge schoft maar ook mijn paard gaf aan dat het zadel steeds niet goed lag. Ik heb uiteindelijk equimaro erbij gehad en zij constateerde dat de vorm van de boom niet goed op haar rug lag zodra ze ging lopen. In rust zakte haar rug wat in en lag het zadel prima, maar bij een eerste stap voorwaarts tilde zij haar rug zo op dat ik feitelijk op een schommelstoel zat die voorheen steeds naar achteren kantelde en later steeds naar voren en mijn paard haar schouders niet meer kon bewegen en ook wel kreupel leek te gaan lopen. In stap was het allemaal nog wel te doen maar in draf was het een drama. Op advies van equimaro ben ik naar superhorse gegaan in Breda (met paard) en zij heeft er wederom een K&M op gelegd maar nu een cobvariant. Deze heeft namelijk een veel rechtere boom en ligt dus mooi op haar rug. Ik rijd daarnaast ook met een anatomische singel zodat de singelwel goed op zijn plaats ligt maar het zadel niet onnodig naar voren trekt.
Ik moet wel even wennen aan dit type zadel want het heeft een vrij vlakke zit en dat betekend dat ik nu wat harder moet werken om een goede zit aan te nemen. In mijn vorige zat ik wat steviger zal ik maar zeggen, maar goed dat is mijn uitdaging. Het zadel ligt nu eindelijk goed en daar ben ik na een anderhalf jaar van soebatten met zadels ook wel klaar mee.
Ik heb overigens wel altijd een msfc'er erbij gehad maar het bleek blijkbaar lastig om te zien.