Boomloos zadel op een wilde pony?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Boomloos zadel op een wilde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:25

Hey mensen,

mijn zadel past niet meer op mijn pony, dus ik ben op zoek naar een boomloos zadel aangezien mn pony een hele moeilijke, korte rug heeft. Ik lees op internet dat het super zou rijden en het beter is voor de rug van het paard enz. Maar mijn pony is best wild, galloperen moeten we nog even netjes krijgen en ze kan zomaar de bak doorvliegen als ze iets ziet wat eng is.
Maar heb ik dan aan een boomloos zadel genoeg steun? Ik wil niet weer mijn rug kneuzen....

Groetjes ! <3

minikatje

Re: Boomloos zadel op een wilde pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:26

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:28

Om fijn te zitten in een boomloos zadel moet je een goede, afhankelijke zit hebben. Het geeft in mijn ervaring minder steun dan een boomzadel. Ik vind het juist fijn. Voor mij geen boomzadel meer!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:29

Daar kunnen wij lastig wat over zeggen omdat we niet weten hoe goed jouw zit is en hoe wild je paardje is. Kijk, ik rijd ook niet super, en ik heb een rond paard met korte rug, en daarop een boomloos zadel. Mijn paard heeft er soms ook een handje van om ineens om te draaien en als een bezetene weg te rennen. Maar hij zit ultracomfortabel en hij zal nooit bokken. Dus het ligt er maar net aan wie jij en je paardje zijn.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:31

Ik begrijp je ! Maar zou het ook veiliger zijn? Als ze er nu ineens vandoor schiet, kan ik dan blijven zitten?
Koper, ik snap het ! Ronja wil nog wel eens schrikken en dan inderdaad keihard wegrennen, alle kanten op. Het lukt me meestal om te blijven zitten in mijn oude dressuur zadel, maar de vorige keer ging het mis en heb ik mijn rug gekneust.. ben dus een beetje voorzichtig,

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:32

Test eens een Barefoot uit :) Die kun je dan een weekje testen (of langer voor meer geld) en kun je kijken of het wat voor jullie is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:35

Mja, ik ben er vorig jaar ook een keer hard afgedonderd. Dit jaar trouwens ook := Maar dat was niet vanwege het zadel. Ik denk niet dat ik aan een boomzadel in die situaties meer steun gehad zou hebben.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 20:40

Mmmh lastig ! Ronja zit tussen een medium en brede boom in... dus een boomloos zadel is wel beter toch?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:42

Geen idee, mijne heeft extra breed.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:44

Als je een zadel wilt hebben met maximale steun moet je een westernzadel nemen. (die heb je trouwens ook nog in boomloos) dat is de arizona

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:46

Ligt maar helemaal aan het type westernzadel Maureen. Aan een stockzadel of Spaans zadel heb je denk ik trouwens het meeste steun. Maar dat zijn dan weer boomzadels :P :P

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:50

Ik rij m'n 4.5 jarige ook met een boomlooszadel.
Nu is mijn merrie pas sins juli echt onder het zadel en heeft soms ook een uitspatting.
Ik rijd haar met een BF Cheyenne en bevalt me prima. Wel heb ik er een ander soort seat saver op met daarop verstelbare dijwrongen.

Ik ben ook voorzichtig met m'n rug, maar meer omdat er al een plaatje en een paar schroeven in zitten.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:56

mijn pony heb ik zelfs beleerd met boomlooszadel, zit heerlijk en past perfect op de rug. een nadeel bij sommige boomlose zadels zijn dat je minder steun hebt.
je kunt er lange tijd mee rijden omdat het juiat wel comforttabel zit. mijn pony is wel eens weg geschoten omdat hij schrok van iets, ik bleef wel goed zitten maar het ligt echt aan je eigen houding en zit en evenwicht of je goed steun met deze zadels kunt vinden.

een westernzadel heeft mij een itje rodeo opgeleverd met mijn pony, ik bleef lange tijd zitten omdat ik aan de knop kon vast houden maar later toch eraf gevallen omdat hij nog idioter ging doen. qua rijden heb je.er wel fijn veel steun aan.

een boomloos zadel rijd voor mij erg fijn, zelf.ben ik voorzichtig met mijn bekken want die staan na 1 val op de gond scheef. en dat loopt niet lkkr.

succes met jou pony!

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:03

Bedankt voor alle reacties ! Ik ga een boomloos zadel uitproberen ! Ik hoop zo dat het goed zit ! :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 22:08

Je kunt niet domweg zeggen dat een zadel met of zonder boom meer steun geeft, net zoals je niet domweg kunt zeggen dat een westernzadel, of dressuurzadel, of...noem maar op, het meeste steun geeft.

Het is maar net wat jij als ruiter als "steun" nodig hebt, en hoe je paard er onder loopt, hoe je er op zit...

De ene persoon zit perfect op het ene zadel, de ander op het andere zadel.

"een boomloos zadel" bestaat ook niet, er zijn heel veel verschillende modellen met heel veel verschillende vormen, met kniewrongen, met dijwrongen, zonder wrongen, met een diepe zit, met een vlakke zit, met een voorboogje, zonder voorboogje....

Het ene zadel (boom of boomloos) is erg dun waardoor je dicht bij je paard blijft, het andere zadel heeft dikke kussens waardoor je ver van je paard af zit. Hoe verder je van je paard af zit, hoe lastiger het in principe is om de bewegingen te volgen. Maar als je verder van je paard af zit kun je vaak wel weer smaller zitten in je heupen (paard O vorm naar zadel A vorm) waardoor sommige mensen juist weer het idee hebben dat ze steviger zitten.

Kortom: wat zoek je voor steun.

En verder is het gewoon een kwestie van proberen. Bij de meest simpele Barefoot, de Cheyenne, heb je geen wrongen waardoor mensen die van een "normaal" dressuur / VZ / springzadel met wrong af komen, vaak het gevoel hebben dat ze helemaal niet zo stevig zitten. Omdat de Barefoot echter soepel is en close-contact, is het veel makkelijker om de bewegingen van het paard te voelen en te volgen, waardoor mensen vaak na een week dagelijks rijden, ineens merken dat ze veel steviger zitten dan met hun eigen zadel. Maar dat is dan wel een kwestie van even wennen en goed je balans vinden: kilometers maken dus met je testzadel.

Voor de mensen die bij een Cheyenne of ander model zonder wrongen toch wat steun missen, is het flauw als ze dan zeggen dat "een boomloos zadel" ze te weinig steun geeft.

Dan moeten ze gewoon een model kiezen waar wèl wrongen op zitten, heel simpel :P

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:46

Ik ken jou nog je paardje niet, dus begrijp me niet verkeerd...

Als je pony zo wild is, is het dan wel verstandig om te rijden? Is het niet beter om eerst de angst op te lossen door wat schrik en obstakel training te doen met haar? Uiteindelijk gaat het om je eigen veiligheid.

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:50

Hoe zou ik dat dan kunnen aanpakken?
Ik vind het fijn dat jullie me tips geven :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:07

Met schrik- en obstakeltraining stomp je het paard alleen maar af. Je hebt er denk ik meer aan om te leren reageren op de reacties van je paard, en hoe die te kanaliseren.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:04

Koper schreef:
Met schrik- en obstakeltraining stomp je het paard alleen maar af. Je hebt er denk ik meer aan om te leren reageren op de reacties van je paard, en hoe die te kanaliseren.

Dat ligt er maar net aan denk ik hoe je de training aanpakt. Met eindeloos hetzelfde herhalen stomp je een paard af. Maar door enge dingen te oefenen kan je imo je pony en jezelf leren hoe te reageren op onbekende of enge situaties.

@ TS met wat googlen kan je denk ik wel wat vinden over dit soort trainingen. Wellicht is er iemand bij je in de buurt die je er mee kan helpen.