Lage neusriem.. functies etc?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Liisaaxo

Lage neusriem.. functies etc?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 07:10

Hallo lieve bokkers,
ik ben al een tijdje opzoek naar een hoofdstel en vind
regelmatig lage neusriemen. Wat is daar het nut van?
En zou hij ook bij mijn 13-jarige haf kunnen?
want ik vind het er ook wel mooi uitzien (vind ik).

by the way de reden dat ik ander hoofdstel zoek is
omdat ik nu die van mijn opa's fries "leen" :p en die heeft m in de zomer nodig
voor bik het doorrijden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:18

Een lage neusriem heet ook wel africhtingsneusriem. Het voordeel is dat het bit mooi stil in de mond ligt. De meeste mensen vinden een gecombineerde neusriem mooier, je ziet ze daarom niet veel. Maar je kan er prima mee rijden met je haf hoor.

Marita

Re: Lage neusriem.. functies etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:25

Ik rij er altijd mee. Ik vind het prettig en ook mooier, vooral bij een wat kleiner hoofd. 30 jaar geleden reed iedereen ermee, was de gecombineerde neusriem er nog niet. Misschien komt het weer in de mode zoals alle "oude" dingen! En het bit ligt lekker stil ook als je neusriem losjes hebt. Doen!

Shadow0

Re: Lage neusriem.. functies etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:02

Ik vind juist lage neusriemen nuttiger, makkelijker in gebruik en mooier, zeker bij pony's. (En je kunt, mocht je ooit willen, ook nog eens makkelijk de teugels aan de neusriem bevestigen.) Geen enkel bezwaar dus.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:54

Shadow0 schreef:
Ik vind juist lage neusriemen nuttiger, makkelijker in gebruik en mooier, zeker bij pony's. (En je kunt, mocht je ooit willen, ook nog eens makkelijk de teugels aan de neusriem bevestigen.) Geen enkel bezwaar dus.

Teugels aan de neusriem persoonlijk absoluut niet doen! Een lage neusriem ligt, zoals de naam al zegt, laag op de neus. Wat een heel gevoelig deel is, omdat het bot in de neus hier 'los' ligt (moeilijk uit te leggen, bekijk eens een plaatje van een paardenskelet). Oefen je teveel druk uit op dit deel van de neus dan kan dat het paard veel pijn doen! (in extreme gevallen kan het bot zelfs breken)

Verder vind ik een lage neusriem prima. Heb het zelf ook aan mijn hoofdstel zitten. Het zorgt dat het bit stil in de mond ligt.
Verder hoor je zowel over de lage als de gecombineerde neusriem zowel positieve als negatieve verhalen. Wat mijn paardentandarts zij, was dat hij liever een lage neusriem zag. Gezien een gecombineerde neusriem het effect kan hebben dat het teveel druk geeft op de wangen en de kiezen hierdoor in de wangen prikken. Maargoed mits de tanden van je paard in orde zijn en je de gecombineerde (hoge) neusriem niet te strak doet lijkt me dat niet zo'n punt.

Het ligt er dus eigenlijk een beetje aan wat je zelf fijn vind en vooral wat je paard fijn vind!