Welk zadel qua kussens.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Welk zadel qua kussens.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:17

Hee,

bij mijn paard ligt het zadel hoofdzakelijk bij de schoft en midden op de rug, het begin en eindpunt van het zadel dus.
Het middelste deel (waar ik dus op zit) ligt niet fijn op de rug, het ligt er wat vanaf.
Verder heb ik bij een goeie beenhouding de beugels zo'n 4/5 cm achter de ophangplek, zeg maar.

WAT moet ik nu doen? Een nieuw zadel moet ik sws (huidig zadel drukt bij de boom op de schouders) maar wat voor een? Ik weet wel dat ik ga kijken voor een dressuur zadel maar nu is de vraag, dikke of dunne kussens, zweetbladen naar onder of naar voren?
Tevens kan ik geen duur zadel gaan kopen, en denk ik aan een barefoot london, omdat ik verwacht dat ze nog zal veranderen qua bespiering, maar ik zag toevallig de spotprijs-zadels van interhippique die toch wel leuk uitzien.

Groetjes

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 07:41

Het lijkt erop dat je huidige zadel idd. niet geschikt is voor jouw EN je paard. Je zadel brugt bij je paard, dit geeft een verkeerde drukverdeling en de beugelophanging klopt niet bij je eigen lichaamsbouw.
Om te weten welk type zadel het beste bij jullie zal passen, is het verstandig om een zadelpasser te laten komen. Die kan alles opmeten en je adviseren.
Van hier uit en zonder foto van het paard is het niet te doen om een goed advies te geven.

Succes.

Safiera

Re: Welk zadel qua kussens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:33

Over de Barefoot London kan ik wel meer vertellen:

je kunt daar dmv inlages in je pad (dit zijn je kussen-vervangers bij boomloos) goed op je paard afstemmen hoe het zadel ligt. Een extra opvulling in het midden is mogelijk, extra dikte ivm een hoge ruggegraat ook.
Misschien is opvulling in het midden niet eens nodig, omdat de barefoot heel makkelijk de vorm van je paard volgt zodra er gewicht op komt.

Bovendien is op de nieuwe modellen Barefoot de beugelophanging veropaatsbaar. Je kunt 'm dus zelf met klittenband op de juiste plek zetten.

Van boom-dressuurzadels heb ik niet zo veel verstand. Maar ik ben wel boomloos- en barefootfan. Van boomloze zadels heb je trouwens ook zadelpassers, én je kunt van Barefoot testmodellen aanvragen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 00:28

Ben zelf ook fan van barefoot, maar ik zie dat boomzadels goedkoper zijn (althans, goedkopere variante hebben). Een Barefoot cheyenne vind ik weer wat goedkoop, qua model, wil wel gelijk een goed zadel. De london kan ik zo meenemen richting wedstrijdpaarden (lees tot M2 od) als het huidige paard niet meer geschikt is, vind ik wel fijn eraan.

Hier in mijn buurt zijn geen testzadels te halen volgensmij, kerkrade, hier vind ik nieteens scheerders voor mijn pony, wil zwijgen van testzadels die bijna niemand hier gebruikt (ken maar één persoon)... Vreselijk :(

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 08:55

Testzadels worden gewoon verstuurd door heel Nederland. En ik woon zelf ook in Limburg, bij mij is Buitenzinnig gekomen met zadels. Was erg fijn en verhelderend. Wie weet komen ze ook wel tot bij jou als er iemand op de route is. Of misschien Skyriding uit België? Weet niet precies waar die zitten.

Besef wel dat je zulke goedkope boomzadels ook heel erg goed moet laten passen, regelmatig opvullen etc etc. Veel modellen zijn ook nog eens scheef gemaakt (voor zo'n klein bedrag kan het bijna niet goed zijn).
Barefoot heeft in verhouding niet zo'n dure zadels. Zeker ook omdat je die zadels écht bijna altijd mee kunt nemen naar een volgend paard. Echt een investering waar je wat mee kunt.

Daarnaast zijn er ook volop tweedehands BFs te krijgen :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:02

je kan ook een 2de handse boomloos barefoot kopen.na dat je een test zadel bv hebt uit geprobeerd.boomzadels passen vaak niet vooral de goedkopere en deze kun je vaak ook nog eens niet aanpassen.een goedkoper boomzadel kom je bij wintec uit deze zijn ook nog eens van goede kwaliteit en boom kun je aanpassen .heb voor 250,- een nieuwe gekocht was wel een vzh model bij huppa.nl

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:58

Zadels die geen rechte maar rondere kussen hebben (dus geen keilkussens):
de wolgevulde bates en wintec
de lemetex ! (2de hands niet enorm duur)
kieffer (2de hands ook nog doenbaar bv. de kieffer wien)
county geloof ik ook

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:31

ik heb een kent and masters, ook een leuke prijs voor een lederen zadel...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:34

Bel eens met Jo Viehof Sylvana. Die komen aan huis/stal, en hebben goede 2e hands zadels voor een niet te dure prijs :) Hebben ze op dat moment niks voor je liggen, zoeken ze voor je mee. Vooral Angela vind ik een erg fijne vrouw :j

Over het scheren stuur ik je even een PB.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 12:59

Het opvullen ed van een boomzadel weet ik, maar het is een verschil tussen een duur zadel (massimo od) + opvullen, en een goedkoop zadel + opvullen.
Goeie tip van viehof, eens kijken hoe het zit qua werk en beauty behouden, en anders zorg ik wel dat die in de lente eens langskomen! :)