Veelzijdig of toch een springzadel.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stuntel

Veelzijdig of toch een springzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:21

Mijn paard vind het springen erg leuk, dus overweeg ik de aanschaf van een geschikt zadel voor haar. Ik heb een goed dressuurzadel, maar om daarmee een sprongetje te maken lijkt me geen succes. Dan sta je voor de keuze...wat doe je. Kies je voor een springzadel, of neem je een veelzijdig zodat je er met een buitenrit ook wat aan kan hebben.

Wat zou jij doen in zo'n geval?

Snadrem

Re: Veelzijdig of toch een springzadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:23

Dat ligt er echt aan hoe fanatiek je wil gaan springen. Er zit namelijk wel nogal wat verschil tussen een VZH of een springzadel. Ik heb destijds een springzadel erbij gekocht (tweedehands) voor het springen. Met de buitenritjes kan je dressuurzadel ook prima op, en als je dan tijdens een buitenrit een sprong wil maken pak je je springzadel een keer mee.

Rubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:43

Als je je dressuurzadel houdt zou ik voor een (tweedehands) springzadel gaan. Anders voor een VHZ.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:46

ik zou zelf een vhz zadel nemen, je kan dan én buitenrijden én springen. maar iedereen heeft zn eigen mening.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:48

Ik heb hetzelfde probleem en ik ga nu ook voor een springzadel

ik denk maar zo, je doet het maar 1 x dan moet je ook meteen pakken wat je wilt en je fijn vind. Een springzadel is natuurlijk veel sjieker, maar vele (tenminste bij mij) zullen zeggen: wat moet jij nou met een springzadel?

Ik ga nu voor een goed zitten springzadel met veel wrong, geeft lekker steun en dat zit ook gewoon goed !

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:51

Zowel op een springzadel als op een dressuurzadel kan je heerlijk buiten rijden :) Als je al een dressuurzadel hebt (en houdt) dan zou ik zeker een springzadel kopen. Een vzh zadel is het gewoon net niet. Zit net niet echt fijn met springen, zit net niet echt fijn met dressuur. Een dressuur en springzadel zijn er gewoon echt voor gemaakt.

Ik kan ook geen enkele reden bedenken waarom een vzh zadel lekkerder zou zitten met buiten rijden dan een dressuur of springzadel...

Let er wel op met kopen dat je met een springzadel wel echt een andere zit wilt hebben dan met dressuur. Met dressuur vind ik het bijvoorbeeld fijn om echt in het zadel op de rug te zitten. Bij een springzadel wil je vaak juist een vrijere zit, zodat je makkelijk mee kan gaan met de sprong.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:21

Het is wel de bedoeling om mijn dressuurzadel te behouden, het gaat om een zadel erbij.

Beide hebben hun voor's en tegen's, op stal vroeg ik hier en daar wat rond en daar lopen de meningen ook door elkaar heen.

Ik zit op bijna alle zadels goed, ook op boomloos. Wat dat betreft kan ik ook alle kanten op. Maar welke is de juiste :-) Ik denk dat ik het gewoon afwacht wat er, voor de juiste prijs en pasvorm, als eerste op mijn pad komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:23

mara168 schreef:
ik zou zelf een vhz zadel nemen, je kan dan én buitenrijden én springen. maar iedereen heeft zn eigen mening.

Waarom zou je niet buiten kunen rijden met een springzadel ?? >;)

merithshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:25

ik zou ook voor een springzadel gaan, je hebt al een dressuurzadel. en als je echt wil gaan springen is een springzadel echt wel fijner! het zou zonde zijn als je een vzh koopt en het eigenlijk net niets is

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:28

Ik zou ook voor een springzadel gaan.
We hebben hier een springzadel, dressuurzadel en renzadel. Maar kzit op buitenrit toch wel lekkerder op een springzadel omdat ik vaak recht sta met galopperen omdat ik dat gewend ben.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:30

Dat is ook iets wat mij bezig houdt Merith. Net ook al wat eerder genoemd werd. Een vz is het eigenlijk allemaal net niet.

Ik krijg alleen wel het idee dat tweedehands springzadels een stuk minder aangeboden worden.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:34

Hoe zit het trouwens met de dekjes onder een springzadel.
Past, met een beetje fatsoen, een veelzijdig onder een springzadel? Of heb ik ook werkelijk een springdekje nodig.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:35

springdekje bestaat volgens mij niet.
Ik gebruik altijd een vzhdekje, past prima en staat goed.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:01

vzhdekjes passen prima. Zijn maar een paar merken die echt springdekjes verkopen.

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:24

Weer een plus voor een springzadel :-)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:35

Ik zou gaan voor veelzijdig springgericht. Met een beetje goed zoeken vind je echt veelzijdigheids die in bijna niets verschillen van een springzadel. En ze zijn goedkoper.
Wanneer je uiteraard fanatiek wilt gaan springen (in mijn ogen is dat verschillende keren per week trainen en meedoen aan competitie). Dan zou ik voor een springzadel gaan.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:28

Ik heb naast mijn dressuurzadel een springzadel gekocht, en dat bevalt me prima. Ik vind inderdaad ook dat een VZH het net niet is. Buitenrijden doe ik het liefst op mijn dressuurzadel, want daar zit ik steviger in en dat geeft me een veilig gevoel.

Voor het springen vind ik een springzadel lekkerder zitten dat een VZH, dus de keus was snel gemaakt. En er passen inderdaad gewoon VZH dekjes onder een springzadel.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:25

Als je je dressuurzadel sowieso aanhoud, zou ik zelf persoonlijk voor een springzadel gaan (tenzij je maar af en toe een sprongetje neemt en verder niet).

Wil je toch liever vzh richting spring, dan kan ik je zeker de Kieffer Garmisch aanraden :j ! Zitten afneembare wrongen op. Heb ik zelf eerder ook gehad, fijn zadel en makkelijk 2e hands te vinden :) . Kun je úúúren fijne buitenritjes mee maken :D

Stuntel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 12:02

Ahá..thnx Shona, ik zal er op Googlen of het wat voor mij kan zijn.

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:04

Ik zou gaan voor een springzadel, heb je tijdens het springen veel meer steun aan (vind ik).
En je kunt er ook heerlijk mee buiten rijden!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:05

Je hebt al een dressuurzadel, dan zou ik voor springen een springzadel kopen :j
Ik had voor mijn springpaard enkel een springzadel en dat was ook prima te doen hoor. Dus als je er een dressuurzadel bij hebt al helemaal.