welke clip voor paard dat zich lostrekt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

welke clip voor paard dat zich lostrekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:03

hallo,

sinds kort heb ik een kwpner van 1.75.

nu hebben we een probleem , ze kan namelijk niet vast staan. de ene keer doet ze het allemaal prima , de andere keer schiet ze in blinde paniek trekt ze zich los en valt ze op de grond. probleem is dus dat er nu al 5 halsters en 6 touwen kapot gegaan zijn en haar achterbenen er ook niet beter op worden.

gewone musketon haken. die ene die je in moet drukken en zelfs de normalen paniekhaken raken niet los.

ik weet wel dat er zo'n nieuwe soort clip was die echt meteen los raakt, kan deze helaas niet meer vinden..

maar wie weet een clip die loslaat op het moment dat ze een ruk geeft

nu poetsen we haar eigenlijk in stal . maar in de zomer word het daar toch te warm en is het veel lekkerder om buiten te poetsen .

wie o wie helpt mij bij het vinden vaneen oplssing ?

Peerke_

Re: welke clip voor paard dat zich lostrekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:06

Wij deden meestal een strotouwtje uit elkaar halen, dat je van de hele dunne draadjes krijgt.
Dat is zo dun dat het breekt als er genoeg druk op staat.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:08

Bedoel je de safe clip? Google daar maar eens op!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:09

Bedenk eerst eens wat de oorzaak van het probleem is? En is een haak die losschiet dan wel de oplossing? Want wat leer je een paard daarmee?

Bentleyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:10

Wij binden thuis de paarden met elastieken in plaats van touwen. Ze kunnen trekken zo hard ze willen, de elastiek geeft wel mee maar breekt niet. Paarden hebben zo al snel door dat trekken geen nut heeft en zullen het niet meer proberen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:11

Misschien is het beter de oorzaak aan te pakken, maar deze is niet altijd te vinden.
Misschien kan je proberen om een touwtje achter dr billen te spannen. Dit heeft bij ons wel eens geholpen.

Zelf gebruik ik nu karabijnhaken die voor boten gebruikt worden (te koop in watersportwinkels), deze zijn vele malen sterker. Voor veulens gebruiken we ook 'eldertouwtjes' ik weet niet of dit een Zeeuws woord is, ik kan er namelijk geen voorbeeld van vinden op internet.
Maar het is een soort halster gemaakt van touw, wat zichzelf straktrekt zodra je eraan trekt of een paard eraan gaat hangen. Soort noodhalster, maar dan oerdegelijk en oersterk.
Zelfs de trekpaarden krijgen het niet kapot bij ons.

Succes

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:34

de oorzaak zijn we al paar maanden mee bezig, maar we kunnen het niet vinden, het komt ineens uit het niets, we zien niet echt iets waarvan ze schrikken kan. en de ene keer doet ze het prima , de andere keer gebeurt het dus.

met een andere haak waarmee ze snel los komt willen we bereiken dat als ze zich losrukt dat ze dan niet valt.

we zijn bang namelijk dat ze het vallen met het vast staan associeert en daarom telkens zich losrukt omdat ze bang is ze dan valt ?

dus als ze loskomt door een andere haak kan ze niet vallen en associeert ze het niet meer ?

en @popke ik zal is kijken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:50

Waar ik op doelde is dat je wel zeker moet zijn dat het in een dergelijk geval echt om angst gaat! Anders leer je het paard namelijk alleen maar dat ze los komt, door het zetten van druk op het halster en touw.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 14:59

hmm ja daar heb je punt. ik zal er nog beter op gaan letten. maar die safe clip ziet er goed uit ! hierbij kunnen wel achteruit lopen maar krijgen ze extra ruimte zonder gelijk los te komen dat is wel ideaal !

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:12

Omdat je nu toch de hele winter in de stal staat te poetsen het volgende systeem.

Eerst het paard eens leren om gewoon stil te staan tijdens poetsen.
Dus elke beweging naar voren of opzij, consequent terug zetten.
En vooral, mond dicht houden,, zelfs belonen kan de reactie geven.
Na een paar weken moet dit werken.

Dan zet je haar vast in de hoek van de stal met het touwtje een slag om een spijl.
Zo lang dat ze een half metertje van de ander hoek is
Dit touwtje houd je vast.
Gaat ze hangen, dan laat je het touwtje vieren en ze komt tegen de achterwand aan.

Ga dit uitproberen en na een poosje een dubbele slag om de tralie of spijl.

Maar het allerbelangrijkste. !!!!
Houd je mond, negeer het gedrag, praat door met je vrienden die er bij zijn.
Het paard moet het zelf leren.

Dus mondje dicht tegen het paard, negeren wat ze doet en vooral niet belonen.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:41

Bentleyyy schreef:
Wij binden thuis de paarden met elastieken in plaats van touwen. Ze kunnen trekken zo hard ze willen, de elastiek geeft wel mee maar breekt niet. Paarden hebben zo al snel door dat trekken geen nut heeft en zullen het niet meer proberen.

dit doen wij ook, wij hebben de jonge paarden zelf een halsband als extra om, die krijgen ze ook niet kapot. idd merken ze dat trekken geen zin heeft, dan blijven ze wel staan...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:20

En hoe stil staat het paard de rest van de tijd? Anders sla je het touw gewoon een aantal keer om de paal heen of doe je hem alleen met de eerste stap van veters strikken. En leer je paard gewoon stilstaan op commando. Gewoon wachten.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 12:07

Voor de rest staatze stil . Alleen paarden moeten buiten verplicht vast staan . Anders konden we haar gewoon los poetsen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:23

Twee opties, je hebt van barefoot halstertouwen met klittenband. Klittenband schiet los, en aan get halster zit nog iets om paard weer mee te pakken.

Andere is om een lange lijn, longeerlijn of leadrope aan het halster te klikken, door de ring te halen en dan zelf vast te houden. Paard staat 'vast' maar jij kan gewoon poetsen enz. Is ook een goede manier om te leren vast te staan.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 12:34

Baloe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:51

Hj,
Wij gebruiken ook strotouwtjes maar dat is meer een extra veiligheid.
Heb bij ons op stal weleens een paard gezien dat het ook telkens deed en dit hebben ze afgeleerd.
Ze hadden een halster gekocht die de hoefsmid ook heeft en dan vastgehonge me 3 touwen.
Ze zetten ze dan eerst telkens zo vast om te eten en na het eten weer meteen los maken.
Nadien werd ze gwn vastgezet en met hooi en dan poetsen. Toen dat goed ging kreeg ze enkel pluk hooi als ze rustig was,...
Zag ze niet elke dag bezig dus mss zijn er tussenstappen die ik gemist heb. Veel succes alvast

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:03

Helaas heb ik een tinker die weet dat ze sterk is en prima vast kan staan, maar als ze haar zin niet krijgt, dan breekt ze hastertouwen ( het touw gedeelte) haken, hasters en ze trekt zelf stukken uit de muur... Het is geen angst bij haar, het is puur omdat ze weet dat ze het kan. Ik zet haar ook vast aan strotouwtjes, maar als ze gaan hangen, zijn die hingen nog erg sterk... dus ik gebruik dunne trekbandjes (kablebandjes) die breken makkelijk als ze weer eens een woedeaanval krijgt...
Afleren, graag, maar je moet er wel de omgeving voor hebben en die heb ik helaas niet, dus we doen maar wat we kunnen en vaak houd dat in dat ik haar poets als ze losstaat, want ze is super braaf, maar als ook super verwend!

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:11

Zijn jullie dan niet bang dat ze zichzelf echt ophangen? Ik heb verschillende verhalen gehoord van paarden die net zolang gingen hangen tot ze stikten.. Brr, toen mijn pony het deed heb ik 'm maar gwn los laten staan :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 00:32

Safe clip is ideaal!
Heb er hier nog een liggen, had ook 2 paarden die hingen. Tijd met die clip vastgezet, en hingen daarna nooit meer.

Losstaan is prima, maar ze moeten ook vast kunnen staan, stukje opvoeding.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 09:55

Ik moet zeggen dat die safe clip wel duur is ... Kan je hem ook maken van een gewone musketon haak met een grote ring ? Ja toch ? Zo niet ga ik toch maar me broer vertellen dat hij zo' n safe clip moet aanschaffen

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:28

23,-? Niet zo duur hoor.
Ik heb levenslang garantie en kan je gewoon buiten laten hangen hele jaar door.
En heeft mijn paarden goed geholpen. :j

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 10:31

Voor mij wel xD .l maarja het is mijn broers paard dus die ziet maar wat hijdoet :) ik ga het hem zeker vertellen

En die van 23 had ik niet gezien ? Ik zag ze voor 46 ofso ..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:31

nynx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 02:04

Ik heb ooit ene tijdje een paard verzorgt die niet vast kon staan (met een knoop).
Toen moest ik het touw altijd 1 a 2 slagen over een balk doen en dat ging goed.
Misschien iets om uit te proberen. ;)