Hoofdstel kopen voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Hoofdstel kopen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:05

Hoi bokkers !

Mijn merrie is ondertussen 1jaar en 7maand, dus vond ik dat het tijds was om wat info te winnen over het aanschaffen van een gepast hoofdstel :)
Het is nog niet voor meteen ! Dus ga nog niet gaan stijgeren /3
Ik informeer me namelijk graag voldoende voor ik actie onderneem. En in mijn ogen is bokt een geschikte plek hiervoor :)

Nu vroeg ik me af wat volgens jullie een geschikte leeftijd is om een jong paard een hoofdstel met bit in te doen...
Ik heb hier zelf namelijk weinig ervaring mee...

En voor welk hoofdstel zouden jullie opteren als 'eerste kennismaking' ?
Het moet er wel eentje zijn waar ik nadoen mee kan rijden ook hé. Maar ik zou graag een 'vriendelijk' hoofstel willen :)

Indien er nog mensen zijn die hieromtrent tips of opmerkingen hebben, ik hoor ze graag !

Duhelo

Re: Hoofdstel kopen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:19

een hoofdstel is in principe altijd vriendelijk.
Simpelste is ofwel een lage/duitse neusriem, ofwel een gecombineerde neusriem.
Hoe groot verwacht je dat je paard wordt?
als je in principe nu een hoofdstel neemt dat nu past op het kleinste, zal ze er kunnen ingroeien.
kwa bitje zou ik voor een simpel dubbelgebroken bustrensje gaan, is het fijnste en het zachtste. niet te dun, maar ook niet té dik.
bitgewenning kun je altijd doen, nu en dan es het bitje effe insteken, en na enkele minuutjes er terug uitdoen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:06

Inderdaad, maar een mexicaans hoofdstel vind ik toch net iets minder geschikt als 'eerste' hoofdstel :) (Ik ben in het algemeen een beetje sceptisch over neusdrukrijden)

Ik heb echter geen idee hoe groot mijn merrie zal worden... Mij is gezegd dat ze de 1m70 ongeveer zal halen (tussen de 1m67 en 1m72 op precies te zijn), maar met haar 1.7jaar meet ze nog maar 1m50 aan de schoft... Qua hoofd heeft ze nu een kleine cob-maat aan de kaak, een pony-maat aan de neus. Haar neusje is dus nog behoorlijk smal.
Dit wetende ben ik er niet meteen zo happig op om nu al een duur en gloednieuw hoofdstel te kopen... Maar inderdaad, als ik een maat koop die ruim verstelbaar is, moet dat wel goedkomen denk ik.

Wat betreft bit, ga ik ook raad vragen aan de tandarts ;) Die hebben toch een betere kijk in de mond van mijn paard hé :)
Maar hoe zie je precies die 'bitgewenning' ?? En mag/kan dit al op haar leeftijd ? Of wacht ik hier beter nog wat mee ??

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:18

waar praat ik over een mexicaans hoofdstel?
ik zeg een gecombineerde:
http://www.google.be/imgres?q=hoofdstel ... x=58&ty=78
als eerste hoofdstel kun je eentje van decathlon nemen, 20-30 euro, redelijke kwaliteit, en is niet erg als die kapot gaat.

bitgewenning is heel simpel; je steekt het bit in, laat paard enkele minuutjes staan, en haalt het weer uit.
tijd kun je rustig opbouwen.

imo kun je daar nu al mee beginnen, de mijne had vanaf 1 jaar al nu en dan eens een bit in. ik persoonlijk heb er wel nooit druk op gezet (in de zin van longeren aan bit oid, nu en dan wel eens aan het bit bewogen, en toen ze een jaar of drie was al eens het hoofd gaan vragen naar links ,en eens naar rechts (wijken voor druk), maar meer niet)Longeren heb ik altijd aan het halster gedaan, eerste stapjes onder het zadel ook, en dan pas het bit erbij gepakt :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:00

Duhelo schreef:
ik zeg een gecombineerde

Ik reageerde op deze reactie: ;)
Duhelo schreef:

Verder bedankt voor de tips !
Hier ben ik zeker wat mee :j Zal meteen eens rondsnuffelen op de site van decathlon :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 19:11

http://www.decathlon.be/hoofdstel-essen ... 39786.html
-> Ik vind dit wel een leuk hoofdstel :)
Wat zou geschikt zijn qua maat ?? Zelda is nu een 'cob', toch min of meer. Dus misschien is het het veiligst om dit nu te kopen ipv een 'full' (en dit dan op het kleinste zetten, waardoor het nog te groot zal zijn)

Lijkt me wel een leuk sinterklaas-cadeau. Zal eens hinten bij mijn vriend :+

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:01

xLIESSSx schreef:
Duhelo schreef:
ik zeg een gecombineerde

Ik reageerde op deze reactie: ;)
Duhelo schreef:

Verder bedankt voor de tips !
Hier ben ik zeker wat mee :j Zal meteen eens rondsnuffelen op de site van decathlon :)

oh, op die manier :+
toch blijf ik erbij dat ook een mexicaan vriendelijk is (mits dat die uiteraard niet toegesnoerd is)
die neusriem werkt eigenlijk enkel maar in als de mond (ver) geopend wordt.
maargoed, normaal bij een jong paard beginnen we met een duitse of een gecombineerde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:15

Keertje bitje indoen zou kunnen, mits de TA al even gekeken heeft hoe het op dat moment staat met doppen/wisselen en er geen wolfstandjes zijn. Maar ik zou er niet teveel mee willen doen totdat paard klaar is met wisselen.

Bit wennen hier heb ik gedaan met gewoon bitje indoen (geen neusriem) en dan de voeremmer om (kende hij al) en laat hem het maar uitzoeken. Ik heb nl liever dat pony zo snel mogelijk leert bitje netjes te laten liggen ipv er vreselijk mee te gaan klooien, tong er overheen, etc. uit te vinden. Ik er ga dan van uit dat ze dat later ook niet doen, omdat ze denken dat het niet kan. Om die reden heb ik liever ook geen paniek en bok/rodeo acties bij 1e keer een zadel op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:17

Je mag op een jong paard nog niet gaan zitten, maar een hoofdstelletje in kan geen kwaad hoor.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:21

Opzich is een hoofdstel met gecombineerde neusriem of lage neusriem een goede om mee te beginnen. Zou wel aanraden om niet gelijk het duurste hoofdstel te kopen wat je tegen komt. Het een aantal keer gezien dat een paard wat "mak" werd gemaakt een peperduur hoofdstel aan gort trok uit schrik reactie.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:33

Een duur hoofdstel kopen is inderdaad verre van mijn bedoeling. Ten eerste omdat Zelda nog jong is en ze er dus nog makkelijk uit kan groeien. Heb dus geen zin om veel geld uit te geven aan een hoofdstel waar ze nog uit kan groeien :+ Het hoofdstel dat ik enkele reacties terug heb geplaatst lijkt mij wel een degelijk ding om mee te beginnen. De prijs is doenbaar in mijn ogen en het ziet er ook leuk uit :)

Het hoofdstel dat ik nu koop is dus eigenlijk louter om haar daaraan te laten wennen. Een halster kent ze al goed, maar bij een hoofdstel moet je toch net wat meer aan het hoofd zitten frunniken. Als ze dat gewoon is zal ik het misschien overwegen om een bitje te kopen (mits een voorafgaande controle door de TA), zodat ze daar ook al aan kan wennen.

En zo kunnen we gaandeweg opgaan naar verkeersmak maken :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:35

Dees schreef:
Je mag op een jong paard nog niet gaan zitten, maar een hoofdstelletje in kan geen kwaad hoor.

Erop gaan zitten is pas mijn 'doel' als ze rond de 4 jaar is :j
Nu erop gaan zitten is gewoon problemen vragen :')

janneke_berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:53

gewoon een simpel hoofdstel hier voor de jonge paarden, ze schuren een keer ergens bij langs, of schieten weg etc. dan vind ik 100 euro echt te duur voor een hoofdstel..

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:54

Een tweedehandsje voor 15€ incl verzenden. Hier op Bokt in overvloed te vinden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:55

Ik zou met een oudere/2e hands hoofdstel beginnen. Er kan zoveel mee gebeuren, ze moeten tenslotte er eerst aan wennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:01

Wennen aan het bit doe ik nooit voordat op 3 jarige leeftijd het gebit gecontrolleerd is en de evt wolfstanden eruit gehaald zijn.
Om eerder een hoofdstel in te doen heeft imo geen toegevoegde waarde.
Sterker nog, ik maak ze eerst zadelmak en ga dan daarna pas aan een bit denken tegen de tijd dat ik er daadwerkelijk op wil gaan zitten. Ze zijn normaal binnen een paar dagen eraan gewend. Indien niet dan is het meestal een probleem in de mond.
Op 1-2 jarige leeftijd een hoofdstel kopen heeft een groot risico op eruit groeien en dat zou ik zonde van het geld vinden.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:09

Bit op jonge leeftijd in doen vind ik ook not done. Met name ook de kaak die absoluut nog niet volgroeit is en in verhouding nog zo teer. Zelfs bij mijn trekpaard heb ik gewacht tot ze 3 was.. Vond dr kaak nog zo fragiel

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:52

maar izzy: een bitje inleggen doet toch niks met de kaak? (en ik bedoel dan ook gewoon een hoofdstelletje om, geen teugels, geen touwtjes eraan, niet geleiden aan het bit, niet longeren, zeker niet vastbinden, etc)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:53

Mijn paard heeft op haar 4e voor het eerst een hoofdstel ingehad en op haar 5e pas een zadel!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:00

Duhelo schreef:
maar izzy: een bitje inleggen doet toch niks met de kaak? (en ik bedoel dan ook gewoon een hoofdstelletje om, geen teugels, geen touwtjes eraan, niet geleiden aan het bit, niet longeren, zeker niet vastbinden, etc)

Nee, maar zo jong is er nog weinig ruimte voor het bit waardoor het ook op de lagen kan irriteren, ook al geef je er geen druk op.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:11

Het vriendelijkste hoofdstel, dat zou ook zomaar een bitloos hoofdstel kunnen zijn. Je hebt nog genoeg tijd om te kiezen dus dat is ook een optie die je kunt overwegen. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:50

Ik geloof niet echt dat het kwaad kan zolang je oplet dat het niet tegen evt groeiende wolftanden aan kan slaan, maar ik zie gewoon het nut niet.
Als je het gewoon graag wilt (voor foto's of zo) dan vind je inderdaad vast wel wat op marktplaats voor 20 euro of zo.

Gentle17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:48

Ik heb ook een paard van bijna 2 en die doe ik af en toe een minuutje een bit in. Gewoon een oud hoofdstel met een dubbelgebroken trens. Hij heeft een gecombineerde neusriem, maar dat maakt eigenlijk niet zoveel uit, want ik doe de gespen van het hoofdstel niet dicht. Hij staat dan gewoon even met het bit in zijn mond en ik heb het idee dat hij het wel leuk vindt. Heel veel nut heeft het denk ik niet, maar het kan volgens mij ook geen kwaad.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:00

ik heb al meerdere paarden ingereden en bij mij kregen ze met de 2.5 a 3 pas voor de 1e keer een hoofdstel in, en halster over hoofdstel met longeren
met een fijn bustrensje
1 van de paarden accepteeerde de bustrens niet en die heb ik toen altijd op rubber bit gereden dit ging super
de rest van de paarden op de bustrens, en nooit problemen gehad en allen heel zacht op de mond
ik wil zon jong paard niet "lastig vallen" met een hoofdstel
ik heb genoeg gerotzooid aan het hoofd VOOR ze een hoofdstel aankregen en waren dus allen super mak met het aandoen

http://www.paul-versluis.nl/downloads/Bitten.pdf

heel leerzaam betrefd "bit keuze"

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 17:17

Ik ben pas van plan om een bit in te steken zodra alle tanden gewisseld zijn en ik een tandarts heb laten controleren of alles in orde is :) Ook ga ik advies aan een tandarts vragen wat betreft bitkeuze. Zij kunnen immers goed in de mond kijken van mijn paard en zien wat mogenlijks het beste zou passen.

Ik lees nu van velen een soort van 'afraden' om een hoofdstel om te doen bij een tweejarige. Bedankt voor jullie inzicht hierin, maar nu vroeg ik me juist af: "Waarom precies?"
Als ik geen bit indoe, dan kan zoiets toch niet schadelijk zijn of het 'jong zijn' van mijn paard aantasten, zeg maar ?? Ze leert dan immers toch gefrunnik aan haar hoofd toelaten ??