Hoofdstel kopen voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Hoofdstel kopen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 16:05

Hoi bokkers !

Mijn merrie is ondertussen 1jaar en 7maand, dus vond ik dat het tijds was om wat info te winnen over het aanschaffen van een gepast hoofdstel :)
Het is nog niet voor meteen ! Dus ga nog niet gaan stijgeren /3
Ik informeer me namelijk graag voldoende voor ik actie onderneem. En in mijn ogen is bokt een geschikte plek hiervoor :)

Nu vroeg ik me af wat volgens jullie een geschikte leeftijd is om een jong paard een hoofdstel met bit in te doen...
Ik heb hier zelf namelijk weinig ervaring mee...

En voor welk hoofdstel zouden jullie opteren als 'eerste kennismaking' ?
Het moet er wel eentje zijn waar ik nadoen mee kan rijden ook hé. Maar ik zou graag een 'vriendelijk' hoofstel willen :)

Indien er nog mensen zijn die hieromtrent tips of opmerkingen hebben, ik hoor ze graag !

Duhelo

Re: Hoofdstel kopen voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:19

een hoofdstel is in principe altijd vriendelijk.
Simpelste is ofwel een lage/duitse neusriem, ofwel een gecombineerde neusriem.
Hoe groot verwacht je dat je paard wordt?
als je in principe nu een hoofdstel neemt dat nu past op het kleinste, zal ze er kunnen ingroeien.
kwa bitje zou ik voor een simpel dubbelgebroken bustrensje gaan, is het fijnste en het zachtste. niet te dun, maar ook niet té dik.
bitgewenning kun je altijd doen, nu en dan es het bitje effe insteken, en na enkele minuutjes er terug uitdoen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:06

Inderdaad, maar een mexicaans hoofdstel vind ik toch net iets minder geschikt als 'eerste' hoofdstel :) (Ik ben in het algemeen een beetje sceptisch over neusdrukrijden)