Misschien dom vraagje..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxLady

Misschien dom vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 20:20

Misschien een domme vraag, maar wat is de functie precies van zo'n bont dekje tussen je gewone dekje en het zadel?
Ik heb mijn pony namelijk gekocht met zadel en alles er bij en daar zit een roze bontdekje bij, maar is het perse nodig om dat er onder moet doen en heeft het dus een functie? of maakt het niet uit en is het gewoon voor de leuk?
Want als ik een nieuw zadeldekje wil hebben en het heeft dus een functie, moet ik er om denken dat het leuk bij roze staat, of een nieuw bontdekje kopen maar die zijn nogal duur geloof ik ?

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:22

Die bontjes zijn vaak een soort opvulling, als t zadel (tijdelijk) niet helemaal goed ligt doet men er vaak zo'n bontje tussen. Als je zadel goed ligt is het bontje overbodig (en zelfs minder goed voor de pasvorm van je zadel) en kun je prima zonder. Je zou überhaupt zonder dekje moeten kunnen rijden als je zadel goed past (maar een mooi dekje is natuurlijk wel erg leuk ;))

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:24

Als je zadel zonder bontje ook goed ligt kan het ook zonder.. Maar soms ligt het zadel net wat beter als er een bontje tussen zit. Dus is even uitproberen denk ik

xxLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 20:25

Oke, dankjewel! Ik zal binnenkort wel eens proberen zonder bont, kijken of het zadel dan goed ligt! Want ik vind een nieuw zadeldekje ook wel erg leuk! Al zal ik denk ik toch het meeste de roze gebruiken, want daar staat haar naam ook op geborduurd enzo, dus die is toch de mooiste! (:

mariska1408

Re: Misschien dom vraagje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:29

Proberen kan altijd ;) zie wel eerst even hoe het zadel ligt voordat je er op stapt ... Als het zadel beweegt is dit namelijk heel erg slecht voor de rug van je paard ... Denk daar wel goed om, want dat maakt het voor je paard niet erg fijn.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:43

Ik zou iemand vragen (desnoods een zadelmaker) om eens te kijken naar het zadel terwijl deze bloot (dus zonder dekje en bontje) op de rug van je paard ligt. Deze persoon kan je dan wel vertellen of je het bontje nodig hebt of niet.

JessyChurchi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:57

Ik ben altijd van mening dat mensen rijden met een zadelbontje omdat ze het mooi vinden alleen vergeten ze vaak dat het de ligging van het zadel verandert.
Wanneer je zadel goed ligt heb je absoluut geen bontje nodig, dit wordt dan streng afgeraden! Mocht je nou twijfelen of hij goed ligt kun je er wel even tijdelijk een bontje onder doen tot je een afspraak hebt gemaakt met de zadelmaker maar anders absoluut niet doen!

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:29

Een extra bontje onder het zadel maakt de pasvorm bij de voorboom kleiner. Dit belemmert je paard dan weer om de schouders goed te kunnen bewegen. Is dus meestal niet nodig. De ligging kan dan ook anders worden, is niet altijd positief. Is het helemaal bont of alleen een bontrandje?

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:37

Mijn zadel word altijd opgemeten en opgevuld met het bontje eronder. Mijn zadelmaker vind het gebruik van het bontje bij haar beter. Als ik nu mijn bontje weg zou halen ligt het zadel niet goed. Maar een roze bontje? Is dat dan zo'n synthetisch geval? Kan me niet voorstellen dat dat een functie heeft, dat werkt volgens mij niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:39

Rare zadelmaker heb jij dan, ik ken geen zadelmaker die een zadel aanmeet met een bontje, hooguit tijdelijk als paard erg is afgevallen of spieren kwijt is ..

Ik zou dus ook geen bontje kopen,zeker niet voor de mooi, het gaat immers om het welzijn van het paard , een goed passend zadel is belangrijker dan voor de "mooi" zo'n ding ertussen.

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 08:54

Bij mijn pony moet er juist een bontje onder afvalt ... Als ik ren tijdje niet rijd kan het bontje er onder weg want dan ligt het zadel beter ... Maar als ze in haar normale doen is met er bij mijn vzh zadel een bontje onder .... Mijn springzadel past gewoon goed dat er helemaal niets onder hoeft, en vind dat voor springen eigenlijk alleen maar mooier :D

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:18

CM_ schreef:
Rare zadelmaker heb jij dan, ik ken geen zadelmaker die een zadel aanmeet met een bontje, hooguit tijdelijk als paard erg is afgevallen of spieren kwijt is ..

Ik zou dus ook geen bontje kopen,zeker niet voor de mooi, het gaat immers om het welzijn van het paard , een goed passend zadel is belangrijker dan voor de "mooi" zo'n ding ertussen.

Nou ja, Jij kan het een rare zadelmaker vinden hier in de omgeving heeft hij best een goede naam. Paard is geen jonkie meer en heeft altijd een wat bloot ruggetje. En aangezien ik ook geen lichtgewichtje ben werkt het zo voor ons allebei. Ik doe het ook zeker niet voor het mooi!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:07

Mijn paard heeft een bult op zijn rug en met zo'n bontje er tussen loopt ze gewoon beter, anders ligt het zadel net op die bult. Bij de andere heb ik een omdat het zadel vrij oud is, dus om het zachter te maken.