Ik was eens benieuw naar jullie mening: in zoveel topics komt het ter sprake : getten/bandages/3-in-1 bescherming etc. Wat is jullie reden dat jullie dit aandoen en in welke situaties?
Omdat er vaak wel word gezegd dat beenbescherming niet goed is voor het warmtebehoud van de pezen was ik wel benieuwd naar de mening van jullie !
Achter strijklappen, voor springschoenen. Strijklappen wegens het strijken, springschoenen omdat ze toen we meer met het ondertreden van de achterhand bezig waren, met haar achtervoetjes wondjes maakte in de kootholte van de voorbenen
Bij mn arabier peesbeschermers en strijklappen, bij een volbloed waar ik gewoon ohz meer rij alleen peesbescherms en bij een andere volbloed die we aan het trainen zijn voor de koers niks.
Ik heb altijd peesbeschermers (voorbenen) om. Hij heeft een blessure opgelopen omdat hij met zijn achterhoef tegen zijn voorpees aantikte..
Vaak met dressuur doe ik ze juist niet om, zijn ze imo juist niet nodig ook. Krijgt een paard wondjes doordat het met de achterbenen de voorbenen (koten) aantikt, zal dat eerder komen omdat de hoeven te lang zijn, het paard te hard gaat en niet snel weg komt met de voorbenen.
Verder deed ik altijd strijklappen om, maar die ben ik kwijt dus doe ik ze niet meer om..
Helemaal niks.. Mocht ik 's een crosslesje gaan doen zou ik wel peesbeschermers omdoen, als ze dan ergens tegen aanschaaft heeft ze niet direct een wondje oid. Bij dressuur vind ik 't (nog) niet zo nodig.
Hopke89
Geplaatst: 03-12-12 20:35
Peesbeschermers ben ik voornamelijk gewend, vooral bij jonge en/of frisse paarden in mijn ogen nooit onverstandig.
Regendans
Geplaatst: 03-12-12 20:35
peesbeschermers en strijkflappen voor het aantikken en ze heeft voor springschoenen op want anderss sloopt ze die er af, en ze is niet zo braaf bij de smid meer doordat ze haar hoef had gebroken...
Omdat je op school moet bandageren met dressuur en op de pensionstal waar ik stond was een betonnen rand langs de bak die ik maar eng vind als een paard gek doet. (en mijn lieve Tarikje deed nog al eens een rare sprong of dergelijke) Met springen zowieso altijd voor en achter getten om mijn paarden hun pezen te beschermen als er een balk op knalt. En buiten ook altijd voor die ene tak of kuil waardoor je paard ineens gebleseerd kan raken.
Wat ik vaak hoor is dat bandages niet goed zijn voor hun benen omdat hun pezen te warm worden, peesbeschermers hetzelfde probleem... wat is hier dan van juist?
En als je bijvoorbeeld op wandeling gaat... Je wilt je paard extra beschermen en doen strijklappen aan, maar zand, modder etc komen ertussen en begint ook te schuren...
Strijklappen omdat ze aantikken, maar waarom gebruik je dan geen strijkringen ?
(dit is helemaal niet op jullie persoonlijk bedoeld hoor ! Ik wil gewoon heel graag de achterliggende redenen te weten komen, omdat er zoveel onenigheid is op dat vlak !)
Het klopt wel dat de pezen warmer worden, maar ik heb liever wat warmere pezen dan een peesklap. Dan ben ik langer van huis. Bovendien heb ik nog nooit gemerkt dat ie heeft gezweet onder z'n peesbeschermers. En in de zomer spuit ik natuurlijk de beentjes met koud wat eraf. Strijkringen? Nooit van gehoord!
Hier in België zijn ze wel redelijk bekend ! Dit is dan echt bedoeld voor paarden die strijken en vangt blijkbaar beter de schokken op dan kogelbeschermers. Omdat dit 'buisje' hol is en dus wat meebuigt als het paard aantikt... 1 Aandoen is ook genoeg en er zijn zelfs mensen die dit aanlaten op de wei...
Hihi ik zag dit topic en het eerste wat ik dacht was ; Hoe zit dat dan met bont aan de binnenkant van peesbeschermers? Kunnen de benen van het paard dan te warm worden? Of gaat dit schuren? Raden jullie dit aan? Ben benieuwt
Ik heb ook nog nooit behoort van die strijkringen.. Leukt me wel erg handig!
Als ik een wat pittige/langere buitenrit ga maken wil ik nog wel eens beschermers omdoen van NEW. Die zijn eigenlijk voor de cross, en hebben een harde plaat wat dus beschermt tegen beschadiging van buitenaf. Ze ademen ook.
Ik hoor die jonge paarden vaak genoeg tegen de peesbeschermers tikken als ze gek doen tijdens het longeren. Met het rijden zelf eigenlijk nooit. Toch doe ik ze ondanks de warmte die het kan geven wel om. Dat veel liever dan dat de dierenarts er bij moet komen voor een peesbeschadiging na aantikken. Met bont gebruik ik trouwens nooit. Naast dat het mij warmer lijkt word het met dit weer in de buitenbak ook alleen maar erg vies.
Herman97
Geplaatst: 03-12-12 21:42
Altijd rondom gebandageerd en na het rijden ( winter of zomer ) afspuiten met koud water en benen goed droog maken ( kan ook omdat de benen altijd netjes opgeschoren zijn, dus geen lange haren ). Waneer we zomers naar het water gaan geen bandages maar peesbeschermers, springschoenen en strijklappen, deze gaan ook om op de weide.
Ik denk dat iedereen zelf moet beslissen wat ze rond en om zijn of haar paardenbenen doet. Het ligt er ook een beetje aan waar het dier voor gebruikt word. Wil niet zeggen dat een recreatie paard niet rondom gebandageerd mag/kan worden, maar daar heeft een ieder een eigen mening over.
Vind vaak bescherming overbodig tenzij het paard echt risico heeft om zich te beschadigen. De pezen kunnen heel wat hebben. De enige keer wanneer ik bescherming gebruik is bij Emiel als hij echt moet werken, dan krijgt hij springschoenen om, hij trapt namelijk zijn ballen kapot. Verder hebben zowel de fjord als tinker geen bescherming om. Ook niet op de trailer, met springen ect.
Bescherming in de wei oid vind ik dan ook de grootste onzin..
Evy
Geplaatst: 03-12-12 21:49
Sinds ik artikelen heb gelezen over de schade die peesbeschermers kunnen aanrichten, houd ik ze liever in de kast. Ook het te strak aantrekken kan schadelijke gevolgen hebben. Dus als ik thuis in de bak rijd laat ik ze af. Behalve als ik een buitenrit maak of als ik les heb in een andere bak doe ik wel rondom peesbeschermers om. Waarom? Omdat mijn paard snel kan wegspringen als ze het spannend vind en dan is de kans op aantikken veel groter dan bij ons thuis in de bak