Pony is breder, gelpad of schapenbond onder het zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eeeeef_x

Pony is breder, gelpad of schapenbond onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 13:52

Goeiemiddag !

Ik ben heel erg blij met mijn super zadel, krijg er elke keer weer complimentjes over haha. Het probleem is dat het zadel niet meer goed past. Een half jaar terug is de zadelmaker wezen kijken bij mijn pony en het zadel, en het zat goed. (Gehoord van wie ik haar heb overgekocht, moeder van een vriendin. Die zijn wel te vertrouwen, toch?) Ronja is iets ronder geworden en veel gespierder. Komt het daardoor?
Het zadel ligt goed bij de achterkant, alleen is het zadel te smal voor haar geworden.
Wat zouden jullie doen?

Als tijdelijke oplossing heb ik een gelpad, maar ik heb ook wel een bondje in mijn kast liggen. Weliswaar niet van dat mooie schapenbond waar je iedereen nu ziet rijden maar gewoon bond in een vorm.
Ik ga vanmiddag rijden, maar doe ik dat met een gelpad of een bondje?
En hoe ga ik het doen met het zadel? Een nieuw zadel kopen, of wachten totdat Ronja is afgevallen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:54

Een bontje maakt je zadel juist smaller, dus ik denk dat je of je pony hard moet trainen, of toch kijken om de zadelmaker te laten aanpassen.

edti: als ze breder is van spieren kun je natuurlijk niet veel doen :p
Ik heb een wintec met verstelbare boom, heb 4bomen en moet 2-3 x per jaar toch veranderen.
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 03-12-12 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Bar

Iig geen schapenbontje eronder doen, daarmee maak je het zadel alleen maar smaller.
Je kunt beter een zadelmaker laten komen om te kijken of je zadel pas gemaakt kan worden.

En als ze gespierder is geworden dan helpt afvallen niet, je wilt de bespiering graag behouden neem ik aan.
Laatst bijgewerkt door Bar op 03-12-12 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Alles wat je extra onder het zadel doet, verkleint het zadel alleen maar meer.
Dit zadel kun je dus nu niet meer gebruiken.

Je kunt het zadel inruilen op een ander, evt kun je kijken naar 1 met een verstelbare boom (kopstuk) zodat je hem zelf aan kan passen als je pony weer dunner is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:55

Ik zou juist geen zadelbontje er onder doen, daar wordt het zadel alleen maar smaller van.
Vergelijk het met je eigen schoenen. Ooit heb je de goeie maat gekocht, maar je bent gegroeid. Als oplossing stel je nu eigenlijk voor om dan maar extra dikke sokken in die schoenen te dragen, zodat het weer past :=

Ik zou dus niet rijden met bontje, maar de zadelmaker laten komen en je zadel laten aanpassen. Die extra spieren zijn immers alleen maar goed!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:57

In ieder geval niet met bontje gaan rijden, die zijn er voor om een zadel juist nog iets smaller te maken zodat je bijvoorbeeld tijdelijk ermee kan rijden als je paard onverwacht wat is afgevallen of stil heeft gestaan en minder bespierd is. In jouw geval maak je het probleem daarmee erger omdat je zadel al te smal is.

Eigenlijk is er voor een te smal zadel dan ook geen oplossing, behalve opnieuw vullen, (indien mogelijk) de boom breder maken of op zoek naar een ander zadel. Doorrijden met een te smal zadel kan veel schade geven, er komt namelijk te veel druk op de spieren (vaak vooral de spieren naast de schoft) waardoor die zichzelf gaan afbreken. Daarnaast is het heel onprettig voor je paard, stel je maar eens voor dat je kilometers moet lopen in schoenen die een maat of twee te klein zijn...Pijnlijk!

Laat gewoon eerst de zadelmaker komen, die kan dan kijken of je zadel nog aan te passen valt, of dat je misschien beter op zoek kan naar een ander zadel. Ik denk dat wachten tot je paardje weer afvalt niet zo handig is omdat je aangeeft dat ze ook gespierder is geworden. Vet zit meestal niet boven op de rug waar je zadel ligt dus dat het nu niet goed past kan best komen omdat je lekker aan het rijden bent en ze meer spieren heeft gekregen!

Oja, vanmiddag zonder zadel rijden misschien? Kan best eens leuk zijn!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:57

Hoi,

Het kan goed hoor dat je zadel niet meer goed ligt door verandering in bespiering en/of groei. Heb je een jonge pony? Als je pony toegenomen bespiering heeft staat dit los van wel of niet afvallen. Ik zou nu direct het probleem aanpakken en hier niet mee door blijven rijden.

Het enige goede advies is, denk ik, een goede zadelmaker laten komen en het hem/haar te laten beoordelen. Wie weet kan de zadelmaker door de vulling aan te passen wel je zadel goed passend maken. En vraag of de zadelmaker eventueel wat zadels meeneemt, mocht hij/zij je huidige zadel niet meer passend krijgen. Je hebt ook mooie en goede tweedehandszadels. Succes!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:58

zadelmaker laten komen totdien niet meer rijden

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:58

niets ertussen stoppen, dat maakt het alleen nauwer, enige oplossing is een nieuw zadel, doe je dat niet krijg je straks rugproblemen en kan je er niet meer op, misschien kan je een goedpassend zadel van de zadelmaker overnemen na inruil van je zadel

eeeeef_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:04

Aria_zz

Re: Pony is breder, gelpad of schapenbond onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:06

Dat zul je toch door je zadelmaker moeten laten opmeten, zo op zicht maak je heel gemakkelijk fouten, en dat wil je niet.
Je kunt ook een 2de hands zadel laten aanpassen door je zadelmaker, maar dan zul je hem toch eerst moeten laten komen om te bepalen wat voor soort zadel goed is voor je paard + welke boommaat je nodig hebt.

Anoniem

eeeeef_x schreef:
Wanneer ik een nieuw zadel wil kopen, welke boommaat zou ik dan nodig hebben?
Ik heb een D pony.
Foto: http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 4077_n.jpg

Dat is niet zo te bepalen. Per merk kan het altijd wat varieren, sommige merken werken bijvoorbeeld met nummers (maat 33-34-35) anderen met small/medium/large en weer anderen met 1-2-3.
Gewoon even de zadelmaker laten komen dus, dan kun je ter plekke zien of het past, even proefrijden etc :)

0000

Dat kan niemand zo bepalen en verschilt ook nog eens per merk. De boommaat is pas het begin, er zit veel verschil in de pasvorm tussen verschillende merken.
Het kan dus zo maar zijn dat als je twee zadels hebt met dezelfde boommaat, een ervan wel past en de andere juist helemaal niet past.

max66

idd geen bontje of gelpad gebruiken.

Volgens mij kan een zadelmaker het zadel ook iets oprekken (maar ligt misschien aan het soort zadel dat je hebt?!).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:12

Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat het zadel in zo'n korte tijd niet meer past.
Óf degene die een half jaar geleden heeft geadviseerd had het mis, óf je pony is enorm gegroeid.
In het laatste geval is het verstandig om te zorgen dat het dier weer afvalt.

Ik zou in ieder geval er een kenner laten kijken naar het zadel. Misschien dat er aan het huidige zadel nog wat valt aan te passen.
In ieder geval niet op de bonnefooi een ander zadel kopen.
Boommaat is iets heel specifieks... en daarnaast moet je nog op meer dingen letten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:13

eeeeef_x schreef:
Ik heb een D pony.

verschilt per merk en de maatvoering is overal anders, verder heb je lang en korte ruggen, met schoft zonder schoft, rondgeribt enz, echt een zadelmaker langs laten komen, kan je meteen je oude zadel inruilen, dat scheelt weer

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:14

senna21 schreef:
Ik kan mij maar moeilijk voorstellen dat het zadel in zo'n korte tijd niet meer past.
Óf degene die een half jaar geleden heeft geadviseerd had het mis, óf je pony is enorm gegroeid.
In het laatste geval is het verstandig om te zorgen dat het dier weer afvalt.

Ik zou in ieder geval er een kenner laten kijken naar het zadel. Misschien dat er aan het huidige zadel nog wat valt aan te passen.
In ieder geval niet op de bonnefooi een ander zadel kopen.
Boommaat is iets heel specifieks... en daarnaast moet je nog op meer dingen letten.

door training kan er spier bij zijn gekomen en misschien ook leeftijd als het een jonge pony is, verder kan ziekte nog een flinke invloed hebben, dus dat kan wel degelijk

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:15

Inderdaad zadelmaker laten komen als het zadel te smal is zou ik hem niet meer opleggen straks krijg je drukplekken.
Misschien kan je je huidige zadel inruilen op een nieuw of voor een leuk tweedehands zadel.

Maar inderdaad zoals gezegd zeker niets er onder gaan leggen wordt de boel alleen maar krapper van en juist pijnlijker voor je pony dan prettiger.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:17

eeeeef_x schreef:
Ik heb een D pony.

Nogmaals, schakel een goede zadelmaker in! Deze kan je helpen aan een goed passend zadel. Niet alleen de boommaat is van belang bij de aanschaf van een nieuw zadel. Maar allereerst zou ik je huidige zadel laten nakijken. Wie weet is die vrij makkelijk aan te passen zodat het weer wel past.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:27

Dit is dus ook een van de redenen dat ik boomloos rijd. Geen kast van een niet goed passend zadel, makkelijk omtewisselen pommel, en zo flexibel dat het mee vormt net de paarden rug

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:55

@Wereld: Maar ook een boomloos zadel kan slecht passen.

@Ts: Hoe weet je dat het zadel niet meer goed past? Een zadel dat niet goed ligt hoort niet gebruikt te worden, dus inderdaad even niet meer met dit zadel rijden totdat je weet dat het wel weer past.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:01

wereld schreef:
Dit is dus ook een van de redenen dat ik boomloos rijd. Geen kast van een niet goed passend zadel, makkelijk omtewisselen pommel, en zo flexibel dat het mee vormt net de paarden rug

boomloos is niet maatloos, deze zadels moeten ook goed passen, anders kan je paard hier ook flink last van krijgen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:03

Zoals al genoemd verkleint een bontje juist het zadel. Een gelpad vergroot alleen maar de druk. De gel gaat zich ophopen op bepaalde punten, wat juist drukpunten tot gevolg heeft.

Het beste is om even een zadelmaker te laten kijken. Wellicht kan er met iets eenvoudigs het zadel toch gewoon passend gemaakt worden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:44

Doubtless schreef:
@Wereld: Maar ook een boomloos zadel kan slecht passen.

Miepie77 schreef:
boomloos is niet maatloos, deze zadels moeten ook goed passen, anders kan je paard hier ook flink last van krijgen

Een boomloos zadel (ik rijd met barefoot) is heel simpel passend te maken op vrijwel alle paarden (enkel op een hele korte rug kan het te lang zijn)
Door de verwisselbare pommel (voorboog) kun je het makkelijk aanpassen aan de breedte van je paard, en de rest van het zadel is zo flexibel dat het helemaal mee vormt met de rug, dus dit merk is zeer makkelijk op maat te maken..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 18:50

Net zo makkelijk als een wintec... Past volgens de meeste confectiematen wel, maar is niet voor elk paard (zeer makkelijk) op maat te maken. Maar goed, da's een andere discussie :Y)