Halster met bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marley93

Halster met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:43

Ik was vanmorgen in de Epplejeck samen met de eigenaresse van mijn verzorgpaard, en toen hadden we het over wandelen met het paard.
Ik ben er zelf een groot fan van, en de eigenaresse ziet het ook wel zitten, maar het paard is best fris, en de omgeving is voor hem nog helemaal nieuw. Daarom vindt de eigenaresse het nog een beetje eng om met hem te gaan wandelen, en wil ze wachten tot de zomer. Toch zou ik zelf graag wat eerder met hem gaan lopen, maar nu vroeg ik me af: heb je ook halsters waarbij je -mocht dat echt nodig zijn - een bit in kan doen, zodat je vanaf de grond toch wat meer controle hebt? Ik ben niet van plan om voor altijd met een bit te gaan wandelen, maar voor de eerste keren vind ik het toch een prettiger idee.
Dus heb je daar speciale halsters voor, of moet je dan nog speciale delen voor het halster kopen...?
Ik hoop dat iemand mijn vraag kan beantwoorden! :o

(of is een hengstenkettingkje beter dan een bit? :? )

Rijsa

Re: Halster met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:44

Je kan dan toch gewoon het hoofdstel in doen?

kleinvosje

Re: Halster met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:45

Er zijn speciale halsterhoofdstellen die ook veel gebruikt worden bij lange rijtochten. Het bit kun je er dan zo afklikken.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:45

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:49

Je kunt toch ook gewoon een hoofdstel indoen als je met bit in wilt gaan wandelen?
Controllerhalster is misschien ook nog een optie, of een hengstenketting inderdaad. Net wat je zelf fijner vind en wat het beste 'effect' heeft op je paard mocht ze het in d'r bol krijgen.

Maar even om je specifieke vraag te beantwoorden: Ja, je hebt speciale riempjes om je bit aan een halster te maken, en ook 'speciale halsters' met bitbevestiging, namelijk halsterhoofdstellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:46

xXLianneXx schreef:
je hebt halsterhoofdstellen waarbij je het bit los er aan kan klikken wanneer nodig.
of je doet het bitje alvast in en klikt hem op het halster en wanneer hij fris wordt klik je hem aan het bit :)
[ Afbeelding ]
http://www.divoza.com/collectie/paard/halsters---touwen/6656_premiere-halster-hoofdstel-combinatie.html

Lijkt mij niet echt een goede tip ;) Je moet je touw aan het bit hebben vóór hij paard fris word.

Zelf wandel ik altijd met bit (al ik van het terrein af ga, op het terrein niet natuurlijk). Voor ieders veiligheid vind ik dat het beste.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:12

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:49

xXLianneXx schreef:
Anoniem schreef:

Lijkt mij niet echt een goede tip ;) Je moet je touw aan het bit hebben vóór hij paard fris word.

Zelf wandel ik altijd met bit (al ik van het terrein af ga, op het terrein niet natuurlijk). Voor ieders veiligheid vind ik dat het beste.

Waarom gaat ze dan niet gewoon met hoofdstel op pad. Mijn paardje wordt ook pas druk op de terugweg.

Dat snap ik ook niet helemaal ;) ik zie het probleem namelijk niet van wandelen met bit.