bestaan er waterdichte zweetdekens?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

bestaan er waterdichte zweetdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 14:11

mijn paarden (belgische trekpaarden) staan dag en nacht buiten in een gigantische weide. Worden niet veel getraind (1-2 maal per week, maar zeker eens per week vrij intensief) waardoor ik ze niet wil scheren (oudste is niet echt fanaat van dekens, is erg duur, en worden gesloopt, daarnaast krijgen ze altijd schuurplekken daar ze zo breed zijn)
Meestal rij ik overdag, dus dan is er geen probleem, goed uitstappen, en thuis gewoon de weide weer op. Echter heb ik met mijn oudste de zaterdag springles (17.30-18.30) , paardlief druipt dan letterlijk van het zweet, en is nog altijd doornat als we terug thuiskomen (droogstappen kan ik tot middernacht bezig zijn)
ik wil ze niet op stal zetten snachts, en totnutoe gooide ik ze gewoon terug in de weide.
Gisteren was het echter erg nat, het regende, het vroor een deel en er was een vuile gure wind, dus heb ik vannacht mijn 100 grams winterdeken opgegooid en vanmorgen gaan afhalen.
Echter heb ik het probleem dat de deken wel wat klammig aanvoelde, en dat lijkt me ook niet helemaal goed.

Dus om to the point te komen, bestaan er zweetdekens die het vocht naar buiten voeren, maar wel waterdicht zijn? (voor een beetje een schappelijke prijs, wel met kruissingels, en bilkoorden, geen staartkoord want mevrouw heeft geen staart :+ )

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:15

waarom scheer je niet gewoon een streep, ik heb dat bij het trekpaard wat ik reed ook gedaan, omdat zij ook geen dekens dulde maar wel buitenstond en ik wel wilde rijden, na 10 minuten stappen droop het eraf en nadat ik een jachtstreep had geschoren kon ik 40 minuten rijden zonder dat ze meteen droop en ze is gewoon zonder deken blijven staan.
Je kan overigens ook een regendeken even snel over je zweetdeken gooien, is makelijker en zweetdeken kan je dan apart uithangen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:17

dat kan niet. als het waterdicht is, kan het vocht ook niet naar buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:19

spicegirl schreef:
dat kan niet. als het waterdicht is, kan het vocht ook niet naar buiten.

Dat dacht ik ook gelijk..

Lees even mee, ben benieuwd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:19

Zweetdekens transporteren vocht van de natte naar de droge zijde (daarom moet je ook regelmatig wisselen). Een zweetdeken met een waterdichte buitenkant kan het vocht nergens kwijt (dus erg slecht voor de stof), plus het heen en weer voeren van het vocht is dat niet bepaald fijn voor het paard.
Er zijn ademende dekens voor als je paard nog wat vochtig is, maar met een echt nat paard kunnen die niet overweg.

Paard met dikke wintervacht is onder het zadel vrijwel niet droog te stappen, ruiter is dan net teveel inspanning. Aan de hand naar huis met zweetdeken op kan wel lukken, andere optie is minimaal (streepje hals onder "waterlijn"= waar de regen er af loopt + midden borst) scheren om warmte sneller kwijt te kunnen zonder echt last te hebben van koud/nat weer.

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:21

Zulke dekens bestaan wel! Bucas Smartex dekens kun je op een nat paard leggen. Die hebben een fleece voering en zijn heel goed waterdicht, maar het vocht kan toch naar buiten.
Alleen je criterium schappelijke prijs is bij deze deken niet zo van toepassing...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:22

Duhelo schreef:
Dus om to the point te komen, bestaan er zweetdekens die het vocht naar buiten voeren, maar wel waterdicht zijn? (voor een beetje een schappelijke prijs, wel met kruissingels, en bilkoorden, geen staartkoord want mevrouw heeft geen staart :+ )

Daar vraag je wel wat. Want die dekens bestaan wel tegenwoordig, maarja, daar betaal je ook voor.

Jachpatroon scheren en gewoon goed uitstappen met een zweetdeken zou moeten helpen, of toch geld gaan neerleggen.
Bucas, of nu ook Fryso:
http://www.tweespan.com/fryso/toonitem/ ... deken.html
(250,-)
Citaat:
Eigenschappen: De speciale voering is gemaakt van antibacterieel materiaal en houdt geen vocht vast, dit wordt direct naar buiten getransporteerd. U kunt de deken dus ook op een kletsnat paard leggen als functionele zweetdeken.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 02-12-12 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:23

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:23

Ja, die heten Bucas Smartex.
En schappelijke prijs.. 2e hands?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:25

Djilna schreef:
Ja, die heten Bucas Smartex.
En schappelijke prijs.. 2e hands?

misschien heeft Amigo ze ook wel inmiddels, die doen toch alles van Bucas na, maar dan wat schappelijker qua prijs

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:26

het kan gewoon niet, wat de reclame ook zegt. als de toplaag waterdicht is, kan er ook niks vanuit onderen erdoor...

je kan een streep scheren, of naar huis stappen met een zweetdeken met hals.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:27

spicegirl schreef:
het kan gewoon niet, wat de reclame ook zegt. als de toplaag waterdicht is, kan er ook niks vanuit onderen erdoor...

je kan een streep scheren, of naar huis stappen met een zweetdeken met hals.

Lees even boven je. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:31

lees ff onder je ; het kan niet !!
als het water van bovenaf weert, kan het er vanaf de onderzijde ook niet passeren...
als jij je rubberen kaplaarzen binnenstebuiten keert, lekken ze nog niet door..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: bestaan er waterdichte zweetdekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:34

heb je zelf ooit zo'n deken gevoeld of gebruikt?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:36

Bij mij op stal heb ik wel een waterdicht deken gezien, met als voering fleece.
In het fleece lijkt mij dat daar best zweet in kan trekken.
Maar ik zou ook geen idee hebben hoe het dan uit het deken gaat.. Wassen?Buiten hangen?

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:36

spicegirl schreef:
lees ff onder je ; het kan niet !!
als het water van bovenaf weert, kan het er vanaf de onderzijde ook niet passeren...
als jij je rubberen kaplaarzen binnenstebuiten keert, lekken ze nog niet door..

Zonder !! lees ik het ook wel. ;)
Techniek gaat tegenwoordig wat verder, bijv net als ramen beplakking, je kunt er van de binnenkant doorkijken, de buitenkant niet.

Het is toch écht zo, kun je schreeuwen dat het niet kan, maar kan wel dus.
Ken je geox schoenen? Die hebben zelfs ook dat systeem.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:39

En Goretex werkt ook zo..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:44

Je moet het ook zien als dampdoorlatend: watermoleculen ( regen ) zijn groter dan dampmoleculen ( zweet ) , water kan er dus niet in, maar de damp kan er wel uit ..

Het kan dus wel degelijk, echter het zijn geen goedkope dekens helaas :n

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:45

Ik heb die dekens van Bucas en ze werken top.
Nog nooit een ziek paard gehad ook. En de deken zelf blijft ook gewoon netjes aan de binnenkant.
(Op de haren na :D)

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:46

Technologie en wetenschap gaan verder dan logica Spicegirl.

ik heb van Eskadron softshell dekens. Superfijne dekens, een rekbare stof dus ook geen schuurplekken meer. Zijn waterdicht en kun je zo op een nat paard leggen. Zelfde idee wat hierboven beschreven is met de Bucas. Deze dekens zijn alleen waterdicht en niet waterafstotend.

Je moet ze dus niet 12 uur of langer in hoosbuien zetten, maar een fikse regenbui kunnen ze hebben. Overigens zijn ook deze dekens niet heel vriendelijk geprijsd.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:29

Hier op deze Duitse site hebben ze dekens met zo'n functie wel voor een schappelijke prijs :) Ze zijn er als regendeken, 100, 200 en 300 gram en met of zonder hals, genoeg keuze.. Ik heb er zelf (nog) niet een, maar als je de beschrijving moet geloven doen ze hetzelfde als de dure versies van Bucas :)
http://www.fedimax.de/pferdedecken-weid ... ecefutter/

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 16:50

ik ga de fedimax dekens bestellen volgend jaar.

een ongevoerde regendeken,een 100 grams en een 200 grams.

ben benieuwd :)

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:00

ik ben toevallig vorige week in de divoza geweest en daar hadden ze stukjes uit de deken liggen om het te laten zien ik geloofde ook niet dat die bucas zo goed werkte maar het gedeelte wat op het paard ligt werd voor me neus onder de kraan gehouden en echt het leek kledder nat en ze legde het op mijn hand neer en gewoon droog het vocht ging door deze onderlaag heen en kwam daar boven en dat verdampt dan door de zon of iets dergelijks geen idee hoe dat werkt maar echt waar het was gewoon kurkdroog binnen 2 seconden!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:52

ohja, toevoeging: de bucas smartex heb ik (all in one big neck), super deken, maar enkel als ze geschoren is, nu met haar teddyvacht zou ze eronder staan zweten tot en met. (trouwens wel zweetafvoerend, ooit haar es echt nat moeten wegzetten eronder (wel uitgestapt, maar paard was te fris en stond zich gewoon op te jagen), en de dag erop was ze netjes warm en droog, alsook de deken.)
strook uit hals geschoren heb ik al gedaan. resultaat: ze blijft tijdens de les een stuk frisser (voorheen kakte ze na een halfuur in, nu rijden we toch wel een uur intensief, en begint ze pas op het einde wat in te kakken)
eventueel wil ik tussen de billen nog een deeltje scheren, of een strookje over de buik, maar liever niet. ze is fris genoeg tijdens het rijden, en voor overdag gooi ik ze ook gewoon de weide weer op.
het is puur tijdens avonden zoals gisteren, nat,koud,donker, gure wind, vriestemperatuur, en een in het zweet gewerkt paard.
onder deken naar huis stappen is geen optie, ik ga met de trailer naar de manege. (dus les, uitstappen, daarna met zweetdeken uurtje op stal, dan zonder zweetdeken op de trailer, thuis op de weide)

ik bekijk de linkjes even, alvast bedankt!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:56

Het zal wellicht een beetje simpel klinken, maar de vacht van een paard heeft toch al EXACT die werking die jij beschrijft?

Wanneer je paard thuis nog wat rond kan lopen, voldoende ruwvoer heeft, mischien zelfs in het zand kan rollen, en beschut kan staan, is er toch niks aan de hand? :o