Oud uitgedroogd tuigleer en zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GerjanneHam

Oud uitgedroogd tuigleer en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 13:32

Hallo allemaal.
Ik heb mijn oude tuig weer opgehaald bij mijn ouders. Het heeft er 5 jaar gelegen. super zonde. Nu is het mentuig een beetje beschimmeld en erg droog, ik wil proberen er weer wat van te maken. het zelfde geld voor mijn oude zadel.
Graag tips. Heb op internet wel een en ander gelezen van in een bak met water, in een bak met olie, tot zadelzeep en invetten?
wie heeft de gouden tip?

Wordt vast een vorm van bezigheidstherapie!
Alvast bedankt

groeten [***]

manfredie

Re: Oud uitgedroogd tuigleer en zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:37

Het schoonmaken kun je doen met ouderwetse groene zeep. dit maakt schoon en zorgt er ook voor dat het soepel aanvoelt, waarschijnlijk zul je het wel een aantal keren moeten herhalen.
Verder is een lederdressing ideaal spul. Ik had een spray ik kan alleen niet meer op de naam komen...dit was makkelijk in gebruik en het houdt je leer zacht

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:37

Dit hangt af van de conditie van het tuig.
Als er scheurtjes oid in bevinden zou ik het niet meer gebruiken het is simpelweg niet meer veilig.

Mijn advies pak het boeltje op ga na eer goede tuig maker en laat die het beoordelen of het nog te redden is.
Hij kan je ook het beste advies geven wat je het beste kan doen.

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:38

ik weet het weer...rapide.

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:39

Ik gebruik altijd lederolie van rapide.
Schimmel op je tuig is niet zo erg, krijg je al snel in een beetje vochtige ruimte. Eerst tuig goed schoonmaken (met zadelzeep en weinig water) , dan goed droogmaken en dan met een kwastje dik olie er op smeren. Als het erg droog is blijven herhalen tot het niet meer intrekt. En dan netjes oppoetsen met een droge doek!

Veel smeerplezier!

GerjanneHam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 13:56

wouw, dat is snel, bedankt!

GerjanneHam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 14:01

Groene zeep of zadelzeep, nog al een prijs verschil lijkt mij.....
Rommulus, ik wil het eerst goed vetten, dan kan ik het beter bekijken!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:06

Tuigleer aan de ruwe (achterkant) invetten. Het trekt aan de voorkant eigenlijk niet in. Invetten herhalen. Ik kreeg van iemand een oude menteugel. Keihard, maar niet gebarsten. Na vele malen inwrijven met zadelzeep twee dagen in lederolie gelegd. Daarna een aantal malen uitgewreven en ingestreken met lederolie. Hij is nu weer helemaal soepel.

Schimmel is niet slechts voor het leer, maar soms wel voor de stiksels. Controleer die dus!

redandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:56

weer wat geleerd :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:00

ik ken iemand zij had een emmer met deksel met lederolie van Rapide, daar deed ze 24 uur of nog langer haar hoofdstellen in en daarna haalde ze de hoofdstellen er weer uit even uitlekken, doekje er overheen en het was weer als nieuw :D.
met die emmer deed ze al jaren.

volgen mij kan het ook met zonnebloem olie.
ik denk dat deze tactiek wel goed zal werken :D

Maaikyhj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:53

Leerolie maakt het leer week, en is dus niet goed voor leer. Olie is nog veel slechter voor je stiksels, geen olie gebruiken dus! Inderdaad goed schoonmaken met zadelzeep, afnemen met een vochtige doek en dan leerwas gebruiken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:57

Geen zonnebloemolie gebruiken! En ook oppassen met het in de olie leggen. Als de vezels van het leer zich te veel volzuigen met olie worden ze wel soepel, maar zal het leer ook veel sneller scheuren/knappen. Datzelfde geldt voor de stiksels.
Niet iets dat je wil proberen met je paard voor een kar.

Het ligt echt aan de conditie van het leer of het nog kan. Ik heb het ook wel eens gedaan met oud tuig. Gepoetst met een sopje van water met groene zeep, goed laten drogen (niet bij een warmtebron!) dan verschillende keren olie er op (voor- en achterkant) ook steeds goed laten intrekken.
Afgemaakt met een laagje vet, mooi uitwrijven en klaar. Soms om de kleur weer terug te krijgen kun je ook afwerken met een dun laagje schoenpoets. Voor kleine beschadigingen werkt dat vooral goed. Slijtage op een zadel niet.

Zadels zijn een beetje anders, daar geen olie op de kussens gebruiken (dit trekt in de vulling). Ook op het zitgedeelte niet te veel gebruiken anders krijg je vlekken in je broek.

Succes! :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 22:01

Ik zou het eerst goed schoonmaken met zadelzeep, daarna met olie erover, en uiteindelijk vetten, of lederdressing gebruiken, dit is minder vet en je tuig wordt er vaak zachter van.

GerjanneHam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:23

ha, 13 reacties 13 meningen. 8)7 Ik doe er mijn ding mee. Bedankt allen!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:54

Oud topic. Ik weet het. Maar wel soortgelijk.

Ik heb een compleet friesch mentuig gekregen van mijn oom. Die had het ooit gekocht voor eigen paarden , maar is maar 1x gebruikt. Het is dus gloednieuw. Het heeft 7 a 8 jaar in een koeienstal gelegen en is compleet uitgedroogd. Je kan het zegmaar rechtop zetten :+ Het tuig is no nóóit ingevet.

Dus ik begin met de klus. Ik heb nu het hoofdstel , leidsels en staartriem ingevet (3 a 4 keer helemaal ingevet , dan word het pas soepel) maar nu is dus al mijn olie op. Ik kan en wil best nieuwe kopen (niet zo duur) maar kan het ook makkelijker? Het is namelijk echt super stug. Aangezien alle grote delen nog moeten (rugstukje , borsttuig , strengen enz) dan zou ik nu 3 bussen met tuigolie moeten bestellen :')

Alvast bedankt
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:59

Carr & Day & Martin Neatsfoot Compound

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:04

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:05