Singel maat opmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gytrash24

Singel maat opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 19:56

Nou heb ik al een aantal topics gelezen hier op bokt over singels.(van google geplukt van tussen 2010-2011) Maar nou toch krijg ik het toch voor mekaar het verkeerd te doen.
ik heb een nieuw zadel gekocht voor me shetje. Ik heb de opmetingen gedaan zoals in vele topics staat wat dus 69cm is en nou heb ik dus een singel van 70cm aangeschaft (gelukkig heel goedkoop) en nu is die gewoon te groot. Terwijl ik overal dingen gelezen heb. Bij sommige stond dat je dan +5 moest doen enzo. Maar als ik gemeten heb dat die 69cm zou moeten hebben dacht ik kan 70cm op zich ook wel toch? nou niet dus, veelste groot. En ik heb het met plaatjes en al gezien. Opgemeten vanaf de start van de zadelriempjes. Het vorige zadel wat ik had zat de singel aan vast en die was gewoon goed maar nu heb ik een zadel die met losse singel komt en daar zat geen singel bij. En toen kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk helemaal geen verstand van maten heb :P dus tja.

Dus zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je nou echt zit met het opmeten van een singel?

Juangi

Re: Singel maat opmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:58

Ik meet vaak vanaf het midden van de singelstoot naar het andere midden van de singelstoot. Ik knoop dan een touwtje door het gat, en trek het touwtje daarna onder de buik door naar de andere singelstoot en knip hem precies in het midden van de singelstoot af en meet hem daarna op.

Zo heb je altijd nog speling als je paard afvalt of aankomt.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:59

Zadel erop leggen en onder de buik door meten hoeveel afstand er zit tussen het midden van beide singelstoten.
Als je hem aansingelt gaat de singel strakker zitten, dus je kan er een paar centimeter vanaf halen.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:01

Juangi schreef:
Ik meet vaak vanaf het midden van de singelstoot naar het andere midden van de singelstoot. Ik knoop dan een touwtje door het gat, en trek het touwtje daarna onder de buik door naar de andere singelstoot en knip hem precies in het midden van de singelstoot af en meet hem daarna op.

Zo heb je altijd nog speling als je paard afvalt of aankomt.

Of neem dat touwtje mee naar de winkel en vergelijk aan de hand van het touwtje de singels.

Je kan ook vragen mocht de singel toch niet goed zijn of je hem mag ruilen, als je alleen gepast hebt natuurlijk.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:01

Ja dat heb ik ook zo ongeveer gedaan. Met het meetlint door het dekje enzo maar nu heb ik dus alsnog een te grote. En deze shet is op het moment wel aan de dikkere kant en is normaal slanker. Dus moet ik dan 10cm minder doen? of nog een stuk minder?
Want snap er echt niks van. Ik heb hem straks aangemeten en dat is dus 69cm maar 70 is dus echt veelste lang hij hangt er zelfs met een flinke vuist onder. Maar nou weet ik dus niet hoe ik het anders moet doen. En hoeveel het dan wel zou moeten zijn.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:03

Je kunt nu toch zien hoeveel de singel te lang is ?
Als hij beide kante op het hoogste gat van de singelstoot zit en er kan nog een vuist tussen mag er zeker 20 cm vanaf.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:04

hmm okay, dan heb ik hem dus niet goed gemeten denk ik. Als het nog zo'n verschil is.

sunshines1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:35

Inderdaad, gewoon meten tot bovenaan de singelstoten, met het aansingelen gaat het veel strakker zitten, en kom je op een passende maat.

Gytrash24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 20:38

Hmm dan snap ik nog steeds niet hoe ik dan toch een te grote heb gekocht. Want dat heb ik gedaan dat was 69cm. En heb dus 1 van 70 en die is toch echt wel heel wat tegroot. Met strakste gaatje zat er nog makkelijk een vuist tussen.