Voor een zadel sparen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lotje199

Voor een zadel sparen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:27

Hallo!

Na wat ideeën voor sinterklaas zou ik graag mijn eigen zadel willen kopen!
Nu zal ik uiteraard eerst moeten sparen.
Aan welk bedrag zou ik moeten denken?
Natuurlijk wil ik ook een zadelpasser laten komen.
Ik ben helemaal nieuw in de zadels, dus weet nergens iets van.

Zou iemand mij kunen vertellen waar ik allemaal aan moet denken bij een zadel kopen?

Alvast bedankt!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:29

Wat voor zadel wil je hebben? (dressuur / spring / veelzijdigheid / western)
Leer of kunststof?
Pony of paard?

CKR

Re: Voor een zadel sparen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:31

Naast de vraag van hierboven, nieuw of tweedehands? :)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:33

ik denk dat een nieuw zadel handiger is. het is wel wat duurder maar je doet er veel langer mee. wat voor ras heb je. het licht ook aan de bouw van het paard

jasmijn89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:36

tussen de 200 en 2000 euro :) er is keus zat, het moet alleen wel op je pony passen.. een goede zadelpasser laten komen en gewoon eens kijken wat er bij jou een pony past, dan kunnen hun je meer info geven over wat er is en wat er mogelijk is.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:38

Op het moment is het een goede tijd om een zadel te kopen, ze gaan echt voor spotprijzen weg. Ken zadels die nieuw 2000 euro kosten, die nu voor 650 weg gaan...

Het állerbelangrijkste is dat het zadel op jouw paard past, en waar je eigen achterwerk ook goed in past (zowel veel te groot als te klein is niet prettig). Verder heb je veel 'zachte' zadels tegenwoordig; deze zitten erg fijn, maar zorgen ervoor dat je de bewegingen van het paard onder je veel slechter aanvoelt. Hoe vlakker de boom, hoe gunstiger; daar kán je tenminste netjes in zitten, wat met de erg diepe zadels niet gaat.

Mijn tip is om naar een goede (!) zadelmaker te gaan en hem eens te laten kijken. Hij kan je een aantal merken van zadels geven die hij aan je paard aan kan passen zodat het goed ligt. Dan kan je naar die zadels tweedehands gaan zoeken, of misschien heeft de zadelmaker zelf nog wat liggen :)

Kijk eens op deze site: http://www.permicavallo.nl/paardenrug.php#.ULJy4eR968o voor een korte uitleg waar een zadel moet liggen, en waarom dáár er nergens anders (paard moet schouders makkelijk kunnen bewegen, zadel mag niet op de lendenen drukken)

Wat ook een punt is waar je op moet letten is dat de kussens niet te breed worden gezet. Tegenwoordig wordt dat vaak gedaan onder het mom van 'de ruggengraat alle ruimte geven'. Echter beweegt de ruggengraat niet/nauwelijks, en naast de wervels lopen rugspieren, die door de te brede kussens samengekneld worden.

Ik zou ongeveer 1000 euro gaan sparen, voor het zadel + zadelmaker :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:39

Het is inderdaad belangrijk op te bedenken wat je wil dressuur, vzh of spring. Naast dat de kwaliteit, wil je perse nieuw of vindt je tweedehands prima.
Als je een perse een nieuw zadel wil denk ik dat je zeker 500 euro "moet" hebben. Dan val je vaak wel op kunststof als je kwaliteit wil. Naast dat is het ook maar net wat de bouw is van je paard en welke richting je dan moet zoeken heeft je paard een moeilijke bouw kom je vaak al sneller op een duurder zadel.
Ik denk ook als je voor leer wil gaan en nieuw dat je dan moet rekenen vanaf 700(alleen zadel) wil je een "goede" kwaliteit. Je hebt goedkope leren nieuwe zadels van 200/300 maar de kwaliteit daarvan is vaak niet al te best zeker niet als je het meerdere keren per week gaat gebruiken zal het leer snel slijtage plekken krijgen.

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:41

als je kwaliteit wil zal je al gauw aan de 1000,- moeten denken vooral als het nieuw is kwaliteit is tweedehands ook wel te krijgen hoor en dan voor ongv. 600.-

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:42

Oke, het gaat om een paard.
Normaal rijd ik dressuur, maar het is een springpaard.
Dus in denk dan een veelzijdigheid?

Ik wil wel een leren zadel.
Nieuw zadel is goed, maar als het een heel mooi 2e handsje is vind ik het best.
We rijden nog geen wedstrijden, ik zou gewoon een zadel die goed op mijn paard past en lekker zit en vooral goede steun bied!

Dankjewel voor de site, ga eens even goed kijken.
Voor 1000 moet ik nog wel even sparen, maarja, sinterklaas verjaardag, oppassen!
Ben pas 13 hoor :p

Ik rijd 4x in de week, dus het moet wel een hele tijd mee gaan!
Het is wss wel een jarenplan, omdag ik nog veel moet sparen :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:51

Mijn mening is dat je beter wat meer in een zadel kan investeren dan een goedkopere versie nemen en later het driedubbele van dat geld kwijt bent aan fysio's, osteopaten, dierenartsen etc :)

Wat voor zadel heb je er nu op liggen dan?

Oh, en als je alleen maar dressuur rijdt is een dressuurzadel prima hoor. Type paard maakt niet uit, spring/veelzijdig/dressuur is echt het doel waarmee je rijdt. Als je ook af en toe een sprongetje wil maken is veelzijdig fijner, maar als dat maar 1x per maand is zou ik alsnog gewoon een dressuurzadel nemen!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:52

Nu ligt er een oud dressuur zadel op.
Het is mijn verzorgpaard, maar ik ben de enige die er op rijd, ik heb werkelijk geen idee welk zadel er mu op ligt.

Ik wil wel wat vaker gaan springen, maar dat kan alleen in de les.
Mijn lerraes zij dat ik een ander zadel nodig heb voor springen dan het zadel wat ik nu heb.
Maar als ik wedstrijden wil gaan rijden wil het springen toch mee pakken.
Misschien een veelzijdigheid met neiging naar dressuur dan..

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:45

Oh, mijn paard is nog niet heel bespierd.
Ik verwacht zeker nog wat groei daarin, hoe zit dat dan met een zadel?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:47

Waarom zou jij een ander zadel willen?
Zit jij niet lekker? Heb je het idee dat het niet lekker ligt?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:49

Wintec's hebben volgens mij vaak een verwisselbare boom. Dat is misschien handig als je verwacht dat je paard nog bespierder zal worden? Ze zijn alleen meestal wel van kunststof.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:54

Het is jouw verzorgpaard? dan zou ik er niet zo heel veel geld aan uitgeven en het houden bij het zadel van de eigenaar.

Straks heeft ie rugproblemen om wat voor oorzaak dan ook en dan kan de eigenaar jou de schuld geven, omdat je een ander zadel nam en gebruikt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:01

Ik ga mee met bovenstaand. Waarom zelf een zadel kopen voor een ander zijn paard. Stel je voor dat ze het paard over een jaar verkopen ofzo. Dan zit je met een zadel waar je misschien niets meer mee kan. Zonde van je geld. En anders idd misschien een wintec kunststof zadel waarvan je de boom kan veranderen. Deze kosten nieuw zo rond de 400-500euro.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:07

ik zou idd zelf ook niet al te veel investeren in andermans paard. Past het zadel wat je erop hebt liggen goed? Waarom dan een ander zadel? Ik vind het zonde van het geld. Dan zou ik liever echt goed gaan sparen voor in de toekomst een eigen paardje te kunnen kopen.

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 22:17

Onder het zadel met een soort kussentje.
Maar het echte zadel moet gemaakt worden netzoals het zadel wat er nu op ligt.
Zoiezo is het geen plan voor 2 weken :p
Dus ik kan nog heel goed gaan nadenken!

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:21

Mocht dit zadel niet goedliggen zou ik het eerst overleggen met de eigenaar van het paard. Misschien kun je dan meer of koopt de eigenaar een goed zadel?

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:43

ik ga even mee lezen

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:10

Voor de gene die het nog wilde weten.
Er ligt nu een Stübben op, de Tristan om precies te zijn.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:16

Zo, een Stübben Tristan...... en die vind je niet goed genoeg?
Een springzadel is pas nuttig als je vooral springt, maar een springpaard waar dressuurmatig op wordt gereden kan net zo goed een dressuurzadel op.
Stel dat je in plaats van met dit zadel met een Wintec ging rijden, dan wil je graag weer de Stübben terug......

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 19:38

ermi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 19:52

Ik weet niet waar je woon, maar heb hier een nieuwe 18 inch norton zadel liggen buffellook, heb er drie keer mee gereden en kwam er achter dat haar eigen zadel toch fijner is.
Het is een super licht zadel en ik heb hem gebruikt op een kwpn paard rond de 160.
laat me even weten of je interesse heb,

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 20:14

ermi schreef:
Ik weet niet waar je woon, maar heb hier een nieuwe 18 inch norton zadel liggen buffellook, heb er drie keer mee gereden en kwam er achter dat haar eigen zadel toch fijner is.
Het is een super licht zadel en ik heb hem gebruikt op een kwpn paard rond de 160.
laat me even weten of je interesse heb,

Ik woon in omheving Den Bosch.
Mijn paard komt toch wel zeker over de 1.75 heen...