bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rollster

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:04

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn met verschillende bitten.
Op dit moment heb ik voor mijn 4jarige een gebroken bustrens, maar wil graag overstappen naar een ander bit.
Bij de overgangen wilt hij toch graag proberen zijn hoofd omhoog te gooien. Hij is wel erg licht in zijn mond.
Ik zit zelf te denken aan een dubbelgebroken bustrens.

minajtje

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:06

sorry maar ik vind niet dat je "hulpmiddelen" bijv. een scherper bit, sperriem, nodig hebt om je paard onder controle te houden. anders gaat er iets niet goed.

rollster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:08

minajtje schreef:
sorry maar ik vind niet dat je "hulpmiddelen" bijv. een scherper bit, sperriem, nodig hebt om je paard onder controle te houden. anders gaat er iets niet goed.

ik wil ook geen scherper bit

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:18

ik denk ook dat een dubbelgebroken trens het beste is. wat is het gedrag van jou pony? daaraan kan je ook merken wat voor bit of hulpmiddelen nodig hebt.

rollster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:24

hij is licht in de aanleuning, dus ik wil totaal geen scherper bit.
een bustrens ligt toch vaak wat stiller in de mond?

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:31

ja dat is waar mm... hoe ben je er achter gekomen dat hij een gevoelige mond heeft? aan aan zijn gedrag te horen ie zo'n bit wel handig :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:34

Wat denk je dat het paard prettiger vindt?
Blijft altijd zo lastig en vaak gewoon een kwestie van proberen. Ik zelf ben bij die van mij begonnen met kunststof dubbel gebroken, het kunststof vond ze in mijn beleving prettiger als een metalen, maar ze heeft die stuk gebeten in 10/15 minuten tijd. Dus geen optie daarna heb ik een dubbelgebroken bustrens gehad, was metaal vond ze niet fijn, erg druk in haar mond met kauwen niet gewoon wat knabbelen maar echt kauwen en vast pakken. Toen heb best even na moeten denken wat een verstandige optie was. Heb toen gekozen voor een kunststof ongebroken. Persoonlijk vindt hem wat dik maar mijn paard loopt er lekker op, rustig in de mond, gewoon ontspannen en er niet tegenin gaan.
Het is maar net of je paard een dubbelgebroken fijner vindt. Zelf vindt ik wel dubbelgebroken een van de fijnste omdat het goed vormt naar de mond beter als enkelgebroken en ongebroken. Verder zou je ook kunnen overwegen als je wilt dat het bit rustig in de mond ligt om een D-trens of kneveltrens te proberen.

rollster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:39

hij is er heel makkelijk er door heen te rijden.
en ik kan goed ontspannen, bijna zonder enige druk.
de overgangen zijn vooral rijtechnisch op te lossen natuurlijk, en in de galop wilt hij ook soms nog wat harder gaan maar niet dat hij het bit vast pakt

wat is dan weer het verschil tussen D-trens en bustrens?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:41

Het verschil tussen een bus en D trens is voornamelijk dat een D trens nog stabieler ligt dan de bustrens. Deze heeft de vorm van een D en dus ligt die rechter en stabieler. Bustrens is meer afgerond.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:47

rollster schreef:
minajtje schreef:

ik wil ook geen scherper bit

sorry, dat dacht ik. ik kan je er verder niet echt mee helpen, rijd zelf bitloos dus :D

rollster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:49

D-trens is fijn voor jonge paarden heb ik gelezen?
maar als het paard wat verder in de africhting is , is de bustrens ook geschikt?

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:49

Ik rij mijn beide paarden met een dubbelgebroken watertrens. Voornamelijk omdat ze toen ik ze kreeg ze hier al goed op liepen.
Naar mijn idee is een dubbelgebroken bit vriendelijker dan een enkel gebroken bit. Het ligt rustiger en stabieler. Kijk wel uit dat het bit zelf niet te dun is want dan werken ze ook scherper in.

Met een bus- of D-trens heb ik geen ervaring

rollster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 20:52

Ik ben zelf van mening dat ik een dubbelgebroken bit wil.
Nu nog even uitzoeken of het D-trens, Bustrens of watertrens moet worden