[WN] Hoofdstel vraag

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sabien88

Hoofdstel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-12 21:31

Hoi allemaal,
Sinds deze week heb ik van mijn gewone dresuur hoofdstel de neusriem eraf gehaald op advies van instructrische. Hierop reageerd mijn draver erg goed.
Nu ben ik aan het rond kijken naa western hoofdstellen en heb daarover paar vragen als leek zijnde.
Wat is de functie van one ear, two ear en gewoon enz?
Kan in allemaal een normaal bitje?
Verder nog tips? Ik rijd recreatief! /3

gaucho

Re: Hoofdstel vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 08:07

Als je met een normaal bitje rijd, kun je beter een hoofdstel met een frontriem nemen, 1- of 2- oors zijn bedoeld voor met een shankbit.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 09:01

Of een 1- of 2- oors met keelriem.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 09:42

Wat is de funcrie van 1 of 2 oors,en waarom met keelriem wel?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:00

Met een shank heb je druk achter de oren, waardoor hoofdstel blijft zitten. Een gewoon bit heeft dit niet waardoor de mogelijkheid bestaat dat je paard met een keer schudden het hoofdstel uit gooit. Met een keelriem voorkom je dit inderdaad ook.

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 10:05

Oke bedankt voor de tip! Dat is idd niet de bedoeling!
Ik denk dat ik eerst maar een tweedehands ga kopen, en later nieuw... Had toffe site gezien waar ze ze naar wens maken maar...oe duur! :=

chelsea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 14:01

Tussen kerst en oud en nieuw heeft arthur's westernshop in Vorstenbosch mega sale !!!!! :D heeft vast wel een mooi hoofdstelletje in jouw prijsklasse :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:39

Ik heb veel gereden met snaffle en een oortjes hoofdstel altijd zonder keelriem. Nog geen geval meegemaakt waarbij net hoofdstel afging. Vraag me af of dit wel echt voorkomt..

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:13

troi schreef:
Ik heb veel gereden met snaffle en een oortjes hoofdstel altijd zonder keelriem. Nog geen geval meegemaakt waarbij net hoofdstel afging. Vraag me af of dit wel echt voorkomt..

Reken maar dat dat voorkomt. Nou was mijn pony heel braaf, die schudde een vlieg weg, hoofdstel weg, alleen had hij het nog niet in de gaten, en hield zijn bit in. :D Maar goed, in het bos, vlakvoor dat ik bij de duinen kwam , wist ik niet hoe snel ik af moest stappen. Daarna heb ik er gauw zelf een touw-keelriempje aan gemaakt, en besloten dat ik zelf maar hoofdstellen moest gaan maken om passende frontriem western-hoofdstellen te maken (toen waren die voor mijn pony niet te vinden).
Zodoende zie onderschrift..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:18

troi schreef:

Komt zeker voor; kort geleden nog gezien. Paard schudde flink met het hoofd, weg hoofdstel. Dat was met shanks. Dat is overigens ook de reden dat op sommige wedstrijden oortjes niet zijn toegestaan. Dus beste en veiligste is een "browband" hoofdstel.

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:57

Sabien88 schreef:
Oke bedankt voor de tip! Dat is idd niet de bedoeling!
Ik denk dat ik eerst maar een tweedehands ga kopen, en later nieuw... Had toffe site gezien waar ze ze naar wens maken maar...oe duur! :=

Ik kocht laatst een goedkoop hoofdstel, supermooi (40 euro) mét teugels (wel westernteugels) met een gewone frontriem. Ik denk dat het merk Colorado is en ik denk dat HKM dat merk verkoopt!

Sabien88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:15

wat leuk heb je foto zoek nog steeds! Waar gekocht

IndianRose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:54

Tis blijkbaar van EKKIA denk ik. Ik heb het gekocht in Horse And Freedom, paardenwinkel in Zedelgem in West-Vlaanderen... :)
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:11

loekje schreef:
troi schreef:

Reken maar dat dat voorkomt. Nou was mijn pony heel braaf, die schudde een vlieg weg, hoofdstel weg, alleen had hij het nog niet in de gaten, en hield zijn bit in. :D Maar goed, in het bos, vlakvoor dat ik bij de duinen kwam , wist ik niet hoe snel ik af moest stappen. Daarna heb ik er gauw zelf een touw-keelriempje aan gemaakt, en besloten dat ik zelf maar hoofdstellen moest gaan maken om passende frontriem western-hoofdstellen te maken (toen waren die voor mijn pony niet te vinden).
Zodoende zie onderschrift..

Wauw wat bijzonder dat je zo hoofdstellen bent gaan maken, ik heb een paar jaar geleden een hoofdstel met kaakriem voor mijn paard gemaakt omdat hij alle andere hoofdstellen, ook die met keelriem, zelfstandig af kan krijgen. Halsters trouwens ook, draai je een halve minuut om en het halster bungelt aan de ring en paard staat een eind verderop met z'n gezicht in het gras :roll: Zijn vader stond erom bekend elk hoofdstel af te werken en veel van z'n broers kunnen het ook.

Gelukkig is het de laatste paar jaar niet voorgekomen dat mijn ruin onderweg een hoofdstel heeft afgeschud, knopje in z'n hoofd is om waardoor hij steeds zoeter meewerkt en ik ben ook beter gaan rijden. Voor ons is dat genoeg. Ik kan gerust met alleen een kopstuk (dus een riempje dat van de ene bitring achter z'n oren naar de andere bitring loopt, zonder keel-, front- of neusriem) over straat met 'm maar heb voor de gein pas een one-ear sidepull voor 'm gemaakt :P Aan z'n showhoofdstelletje zitten zowel een front- als keelriem en ook een chin strap, ik heb expres een frontriem met knot omdat hij met z'n brede harses niet in de meeste frontriemen past en deze is dan nog enigszins te verstellen. Keelriem zit er alleen op omdat het hoofdstel anders uit elkaar dondert, het is gewoon een browband waarvan de concho's halverwege de lussen van de frontriem het kopstuk en de keelriem naast elkaar houden. De keelriem heeft voor ons niet de functie dat hij het hoofdstel op z'n plek houdt, hij zit er alleen op "omdat 't zo hoort". Ook met die keelriem kan mijn paard het hoofdstel af krijgen. Hij doet 't alleen gelukkig niet meer.

Ga straks je site eens bekijken want ik ben nu wel erg benieuwd naar wat je maakt :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:33

een oortjes hoofdstel is alleen niet toegestaan in sommige verenigingen i.c.m. met snaffle. met shanks is het overal toegestaan!

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:31

@spicegirl: toch wel oortjes met keelriem??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:37

nee, want er staat ook bij dat een hoofdstel uit een frontriem moet bestaan. oortje met keelriem heeft geen frontriem..

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:43

Stom, want het komt op hetzelfde neer. En ik heb al een paar hoofdstellen zo gemaakt (oortje met keelriem) voor klanten, maar ik zit niet in de wedstrijdsport, dus ik ken de regelementen niet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 06:38

Ik quote mezelf nog maar 's even :P
Wranglerbutt schreef:
Als je het anders leest, is een 1- of 2 ear met keelriem gewoon toegestaan ;)

art. 405 WRAN regelboek schreef:
Het hoofdstel bestaat uit een samenstelling van frontriem,
keelriem en bakstukken. Het gebruik van een 1 of 2 oorshoofdstel zonder keelriem is niet toegestaan.

Citaat:
Gezien 405 het enige artikel in het regelboek is dat over het hoofdstel rept, zou je kunnen concluderen dat 1-en 2-ear hoofdstellen dan helemaal niet zijn toegestaan :P

In de praktijk wordt een one- of two earhoofdstel met keelriem toegestaan bij de WRAN :j

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:41

OK, bedankt WB. Dan is er geen probleem.
Maar moet je met shanks dan tegenwoordig ook een keelriem?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:45

loekje schreef:
Maar moet je met shanks dan tegenwoordig ook een keelriem?

Nee, dat hoeft niet :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:05

het staat er onduidelijk, en dubbelzinnig op te vatten.hangt er maar helemaal af, hoe de jury het intepreteerd..

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:36

Ik overweeg ook over te stappen naar Western...mijn paardje loopt het fijnst op een ongebroken appelbitje, is dit te combineren met een Western hoofdstel?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:38

Waarom zou dat niet te combineren zijn?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:46

als je geen shows rijd. volgens mij mogen ze niet op een show.