Kan ik zomaar een zadel kopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felinehoi

Kan ik zomaar een zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:13

Hallo bokkers,
Vorige maand had ik een zadelpasser laten komen. Het dresuurzadel dat er als beste uitkwam koste algauw 1200 euro. Opzich niet veel geld, maar ik als 16 jarige die alles zelf moet betalen en kopen voor paardlief maakt het nogal onmogelijk. Natuurlijk is dat zadel van goede kwaliteit enzo maar ik geloof dat zadels van onder de 1000 ook wel van goede kwaliteit kunnen zijn.
Op internet kun je vaak een zadel kopen maar deze is dan natuurlijk vaak niet de juiste maat voor jouw pony/paard. Je kan vaak alleen de inch kiezen.

Nu is mijn vraag dus, als ik een zadel via internet koop, kan een zadelpasser/maker dan gewoon datzelfde zadel aanpassen aan mijn pony? Niet dat ik gelijk een ander zadel dat waarschijnlijk toch weer erg duur word moet aanschaffen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:18

Nee dat gaat eigenlijk niet. Het best is dan om een rond te kijken voor een zadelmaker die ook tweedehands heeft of goedkopere nieuwe.
Niet alles is aan te passen met een beetje opvullen. Je hebt boommaat nodig die ook scheelt per merk zo is een stubben 32 cm nog geen wintec 32 cm dat is weer afhankelijk van de lengte van de uiteinde van de boom. Daarnaast de vorm van de boom end, wat voor soort kussen, lengte van het zadel enzovoorts.
Wel zou je een zadelmaker kunnen laten komen en hem advies vragen wat voor je zadel je dan zou moeten kopen wat hij kan aanpassen maar ook dan heb denk ik niet veel garantie omdat hij ook moet zien om te weten of het passend te maken is.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-11-12 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:18

Kan wel bij sommige zadels, maar daar ben je uiteindelijk ook veel geld aan kwijt. Pas heel erg op met zadels via internet. Ik raad eerder aan om bij jouw eigen zadelmaker een goede 2e hands te kopen. Succes!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:20

Je zou een zadelpasser kunnen laten komen met tweedehandszadels en erbij vermelden dat je niet hoger wilt gaan dan een x bedrag. Dan neemt die allemaal zadels mee tot dat bedrag en kan je gaan passen.

Ik zou niet zomaar een zadel via internet kopen als je die niet eerst kan passen. Boomzadels passen niet zo snel.

Josien_

Re: Kan ik zomaar een zadel kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:22

Je kunt wel zadels via internet kopen, maar je kunt niet zomaar elk zadel passend maken op je paard :) .
Misschien heeft je zadelmaker inderdaad wel goede tweedehandszadels liggen, die prijzen zijn meestal iets fijner. En tweedehands kan net zo goed zijn als nieuw hoor :) .

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:25

Wat je ook kunt doen is kijken of je dat zadel wat wel op je pony past, ergens anders goedkoper kunt vinden. Heb ik ook gedaan, de nieuwe JC van mijn zadelmaker paste, en toen ben ik op marktplaats naar een tweedehandsje op zoek gegaan. Heb er één gevonden, zadelmaker heeft 'm iets opgevuld en ik had een fijn zadel voor een mooie prijs :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:25

felinehoi schreef:
Nu is mijn vraag dus, als ik een zadel via internet koop, kan een zadelpasser/maker dan gewoon datzelfde zadel aanpassen aan mijn pony? Niet dat ik gelijk een ander zadel dat waarschijnlijk toch weer erg duur word moet aanschaffen?

Ligt eraan hoeveel eraan moet worden aangepast. En daar kun je erg weinig over zeggen, als leek, wanneer je via internet een zadel koopt.

Dus ik ga mee met de overige reacties: aan je eigen zadelmaker vragen of die ook tweedehands zadels heeft die passen of goed aanpasbaar zijn aan je paard.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:27

ik heb dit ook gedaan, dat was een slecht plan. het is echt heel belangrijk dat je zadel goed past. de rug van mijn paardje is helemaal door een slecht zadel van de oude eigenaar verpest. bij onze ruitersportwinkel kwam de zadelpasser met 2e hans zadels naar ons toe, dat is hartstikke handig! :)
je kan uitzoeken of er winkels in de buurt zijn dit ook doen.

een zadel laten aanpassen kost trouwens ook geld! dan ben je dus waarschijnlijk evenduur uit...

Leenntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:30

Je moet er ook een beetje geluk mee hebben denk ik, inderdaad zoals Aranel zegt, ga op zoek naar het zadel dat goed past maar dan tweedehands. Ook ik heb dat gedaan, wilde perse een Ruiz Diaz zadel, maar vriendlief vond dat wat te prijzig voor mijn verjaardag. Ik had de hoop al opgegeven want deze zijn er niet zoveel te vinden, totdat ik er één tegenkwam, zadelmaker laten komen, aan laten passen en ik had me zo 1300 euro bespaard! Ik had het overigens wel gekocht onder voorbehoud dat het passend gemaakt kon worden. En dan heb ik een zadel van 2 jaar oud dat er nog super uitziet!

Misschien ook een tip: zoek een zadel met verwisselbare boom als je een tweedehands zoekt, dan is het al wat meer aan te passen

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:32

1200 is wel erg prijzig ;) Ik ben van de zomer met mn pony naar de ruiterwinkel in de buurt gegaan, we hebben samen gekeken en kwamen toen uit op een prachtig leren euroriding zadel paste perfect heb een rondje gereden en was uiteindelijk met alles er op en eraan (van singel tot dekje etc) 415,- kwijt. Wel een tweedehandszadel maar dat zie je er echt totaal niet aan! Ik weet niet waar je woont? Maar dit is zeker een aanrader om met je paardje heen gegaan of zoiets vergelijkbaars (deze winkel is gelegen bij rotterdam btw)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:55

Wat ook nog een tip is om ipv een leren zadel, eentje van kunststof te nemen, die zijn vaak onder de 1000 euro en van best goede kwaliteit (+je hoeft nooit meer te poetsen en in te vetten). Merken waar je naar kunt kijken zijn bijvoorbeeld knightrider, wintec, tekna en Thorowgood. Vriendin heeft een nieuw zadel voor ongeveer 600 euro, die van mij was iets duurder maar die was wel van leer want de kunsstof zadels pasten niet. Ik was 800 euro kwijt en heb er een goed dressuurzadel voor. Bij mij is iemand van oxer ruitersport gekomen, zit in brabant, die heeft ook veel zadels in de goedkopere prijsklasse, maar zo zullen er ook wel andere winkels zijn. Ik heb zelf diverse zadels gepast voor ik een zadelpasser liet komen, geen succes hoor en je kunt zeker niet elk zadel passend maken en je moet toch best een goed oog ervoor hebben om te beoordelen of een zadel past, dat maakt het erg lastig. Ik had ook een zadel geprobeerd met verwisselbare boom, maar zelfs die was niet goed passend te krijgen en aan de achterkant moet het ook allemaal mooi aansluiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:03

Moet je een kunststof zadel ook wel lekker vinden rijden en enigszins om aan te zien vinden :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:06

Kunstof blijft vaak mooier dan leer hoor :') Ik heb helemaal niets met leren zadels, een stuk zwaarder, vaak ook niet echt mooi, eerder slijtageplekken (tenminste mijn ervaring, ga op dezelfde manier met de zadels om.... maar mijn leren zadel zag er toch (ook gewoon netjes onderhouden) minder mooi uit na een paar jaar (verkleuring)... Heb nu een wintecje, ideaal :)

En een beetje fatsoenlijk kunststof lijkt zo erg op leer.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:09

Als je het merk, model en de exacte maat van het zadel weet wat de zadelmaker op jouw paard als passend aangaf kan vinden is het natuurlijk wel een mooie oplossing. Zadelmaker kan hem dan "afpassen".

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:30

ieder zo zn eigen smaak maar ik vind leer toch echt 10x mooier als kunststof :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:31

Ik heb op mijn 16e voor 300 euro een prima boomloos zadel gekocht. Waarom zoek je geen leuke barefoot?

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:35

Ik heb mijn zadel ook gewoon in een winkel gekocht, advies ingewonnen, mijn oude (goed passende) zadel mee etc. Natuurlijk is het daarna nog even nagekeken of het nieuwe zadel ook goed ligt..

Maar als je nog helemaal niets hebt... Heb wel bewust gekozen voor een zadel met verwisselbare boom (gewoon voor het geval dat ;)).

Maar ik ga sowieso voor kunststof, ideaal qua gebruik en onderhoud (rijdt vaak buiten) en ik blijf het echt mooier vinden :') Ik ben niet zo'n fan van leer...) En ook fijn licht qua gewicht...

Hilde_Elisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:37

Ik weet niet waar je woont, maar in Klarenbeek (bij Apeldoorn) zit een erg goed zadelmaker, die ook allemaal tweedehands zadels heeft. Moet je maar even googlen op Hollander!

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 16:38

Gypsy schreef:
Ik heb op mijn 16e voor 300 euro een prima boomloos zadel gekocht. Waarom zoek je geen leuke barefoot?

Ik heb nu een boomlooszadel :) volgend jaar ga ik wedstrijden doen en wou ik eerst een goed dressuur zadel hiervoor. Volgend jaar ga ik ook beginnen met springen, en dressuren met een boomloos gaat nog wel, maar springen niet echt. Veelzeidigheid wil ik liever niet. Dus denk eraan om toch eerder een springzadel aan te schaffen, maar daar geld dan dezelfde vraag ook voor!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:39

Aaah op die manier. Ik kan me voorstellen dat het met springen steviger is in een boomzadel. :j

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:42

Als je duidelijk weet welke boommaat & inchmaat je moet hebben, hier naar zoekt 2e hands en dan een zadelmaker de kussens verder passend kunt laten maken, kun je veel goedkoper aan een leuk zadel komen!

Zo heb ik een zadelmaker ooit gevraagd te komen kijken naar mijn niet meer passende zadel met verschillende 2e handsjes. Het zadel van ene vriendin vond ik altijd erg prettig zitten, zij is ook gekomen met haar zadel. Bleek dit zadel het best te passen ! Zo via internet hetzelfde zadel gekocht (boommaat en inchmaat) en de kussens op maat laten maken. Ik had er een prima zadel aan voor een leuk prijsje... Sterker nog ik heb het zadel en we zijn ondertussen 4 paarden verder waar ik met dit zadel op reed/rij ! (wel enkele keren aan laten passen aan paard)

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:42

de zadelmaker was er bij ons laatst (ik ga het hele verhaal nu niet vertellen hoor :') ) ik heb een norton zadel gepast met kopijzer ofzo?? en die kon die heel makkelijk aanpassen in iedere boommaat. Dus als ik jou was zou ik voor een 2de hands kunststof norton zadel gaan en dan door een zadelmaker laten aanpassen, maar als je pony/paard een te lage schoft heeft en een beetje rond is zal ik het niet doen. Bij ons pastte die niet door de aparte bouw van mijn verzorgpony haha

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:45

Is er geen zadelmaker bij jou in de buurt die ook tweedehandszadels verkoopt?
Dan heb je namelijk kans dat het zadel wat je nu nieuw voor 1200 euro kan kopen, ook tweedehands beschikbaar is voor bijvoorbeeld 700 euro!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:45

Norton is nieuw 200 euro ofzo? :) (Tenminste... waar ik was) dus dan zou ik gewoon voor een nieuwe gaan... 2e hands kwam ik ze iig niet echt tegen? (zocht namelijk een kunststof zadel, 2e handje, uiteindelijk voor een nieuwe Norton gegaan en alles in het bruin maar besteld... Ik blijf houden van mijn Wintecje (dressuur) maar verzorgster is een vzh zadel gewend, dus kwam er even een nieuwe set :'))

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:47

Als je weet welk (nieuw) zadel goed op je paard ligt en je weet de juiste maat kun je deze ook tweedehands zoeken.
Dan zal er waarschijnlijk opgevuld/aangepast moeten worden maar in principe is dat prima te doen!
Bij een winkel kun je ook tweedehands zadels kopen, maar die koopt ze ook van marktplaats en verkoopt ze door voor het dubbele. :x