Wie weet wat voor zadel ik heb gekocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Wie weet wat voor zadel ik heb gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 11:17

Van het weekend was ik naar een tweedehands paardenspullen markt, was een flop. maar ik zag daar een zadeltje en ik moest en zou het hebben :P.

aanschouw:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben er erg blij mee, maar ik wil er graag meer over weten. zelf denk ik dat het een military zadeltje is, of misschien een jacht zadel.

maar de panelen die zijn zo lang? dat past toch ook geen paard? of mogen ze in dit geval langer uitkomen?

alvast bedankt:)

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:58

Het is idd een oud type zadel. De panelen dragen geen gewicht, dus zo erg is het niet dat die wat langer zijn. Bij gebruik er wel op letten dat paard/pony hiermee niet geiirriteerd wordt bij een wending in de lendenen. Is dit wel het geval, dan is het zadel te lang. Het lijkt me een vrij smal zadel, wat de voorboom betreft. In de vulling zie ik wat bobbels, dus die zal er ook al wel enige tijd inzitten en hard zijn.
Wil je het gaan gebruiken of is het voor de sier?

PocoGaucha

Re: Wie weet wat voor zadel ik heb gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-12 12:05

nou, momenteel rij ik op een haflinger, en het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat hij in het zadel past.
voor ik het ga gebruiken moet het zowieso nagekeken worden, want als het halverwege uit elkaar valt, is niet zo handig haha.
ik heb geen foto's van de singelstoten gemaakt, maar die zijn niet beschadigt ofzo. ze zien er nieuw uit. de vulling voelt wel zacht aan. ik voel geen bobbels etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:07

is het geen trec zadel?Hij is heel smal,gaat dat op een 'modern' paard passen?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:09

Leuk zadel voor aan de muur maar niet op een paard
Véél te smal voor welk paard dan ook!
Tenzij je je paard in de vernieling wil hebben..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:15

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:17

Ik vind het ook wel wat weghebben van een australian stocksaddle :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:27

Marjolijnvdh schreef:
Het is idd een oud type zadel. De panelen dragen geen gewicht, dus zo erg is het niet dat die wat langer zijn.

Ehh... niet schrijven over waar je geen verstand van hebt! Die stegen dragen wel degelijk gewicht, daar zijn ze juist voor. Drukverdeling. Met zo'n zadel moet je donders goed uitkijken dat 't niet te lang is.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:19

@ Koper: Ik denk dat er een misverstand is, waarschijnlijk foute woordkeuze van mijn kant, natuurlijk dragen de panelen wel, maar het laatste gedeelte, daar zit geen ruiter en is de druk miniem. Dit is het zelfde principe als met de westernzadels.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 13:41

de ruiter zit er niet op, maar het draagt wel degelijk als het stugge stegen zijn , dat is nu eenmaal het effect van een groter draagvlak , de druk word in stilstand over het gehele oppervlak verdeelt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 08:59

dus de kans is heel klein dat het op een paard past? dat is jammer,

Ik dacht altijd dat een zadel niet te lang kon zijn omdat het anders het paard in de weg zat met buigen. de panelen lopen achter ook omhoog, dus ik denk dat de druk op het uiterste puntje minimaal is.

in ieder geval bedankt voor alle info.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:11

Leuk dat je zo'n zadel hebt gevonden, ik heb nog nooit zoiets gezien.

Wat me alleen wel opviel: je moet van heul goede huize komen om hierin niet enorm in stoelzit op te gaan zitten (mocht je dat doen he *D ), want de stijgbeugelophanging (?? kan even niet op het goede woord komen :o ) zit heel ver naar voren...

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:23

Wat interessant! Ik heb dit wel vaker gezien en toen werd verteld dat het een Australisch legerzadel was.

Aanvulling: ik heb even gekeken op Google. Het ziet er indd. uit als een legerzadel. Land van herkomst kan ik niet terug vinden. Omdat het nogal smal is, kan het ook best eens uit landen als India komen. Toch heeft het ook wel wat overeenkomsten met een Stockzadel. Ik hoop dat iemand weet, wat het precies is!

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:41

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:23

Willemke als je nou even de link die ik gegeven had geopend had, had je geweten dat het niet persee een militair zadel is. Een Trachtensattel is er in verschillende uitvoeringen. En zo zeldzaam zijn ze niet. Lang leve EBAY Daar vind je dr meer dan 1 ;)

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:26