Hey Bokkers ten lande!
Sinds een paar maanden zijn mijn paard en ik weer rustig aan het rijden. We volgen wekelijks les en daarbuiten probeer ik zelf nog 2 keer te rijden of te longeren.
Vorig jaar was hij een paard met een heel iel nekje, grasbuik met 4 beentjes en een dikke blubberkont. Nu begint hij een mooi gespierd lichaam te krijgen, zowel zijn hals, buik als poep vertonen overduidelijke spiermassa.
Ik laat nu ook regelmatig foto's nemen om onze vooruitgang wat op te volgen en tevens voor mezelf ook duidelijk te kunnen observeren wat er beter/anders kan.
Het viel me op dat mijn zadel (Wintec dressuur - Isabella Werth) naar rechts schuift/trekt. Op de foto's van gisteren is het niet geheel te zien, maar vermoeden wordt wel gewekt dat het zadel echt niet goed ligt.
Ik twijfelde al om een ander zadel te kopen of het huidige zadel te laten nakijken omwille van zijn toegenomen spiermassa en veranderde lichaam. Hij vertoont geen drukplekken, haartjes liggen allemaal mooi plat na het rijden en tijdens het rijden is er geen (duidelijk) teken dat het hem stoort. Het enige wat zou kunnen is: hij buigt moeilijk rechtsom, maar dat is al van in het begin en betert wel sinds we daaraan werken, dus geen idee of het zadel hier een rol in speelt.
Concreet mijn vraag nu; Zou ik nog wachten om een ander (nieuw) zadel te kopen en mijn huidge laten nakijken? Hij zet niet echt uit, maar ik kan me voorstellen dat zelfs een toename in spiermassa langs de rug ervoor kan zorgen dat een zadel niet meer goed past.
En als tweede (niet onbelangrijke) vraag; ik zou voor een nieuw zadel een budget hebben van rond de 1000 - 1500 euro, ik ben een rugpatiënt en een zachte, middeldiepe zit is een vereiste en ik opteer voor een dressuurzadel of vzh-dressuur uitvoering.
Tips voor merken en/of uitvoeringen zijn altijd welkom!