Welke zweetdeken werkt Echt naar jullie ervaring? Wil er eentje die goed werkt onder de volgende omstandigheden; fjordenmerrie, niet geschoren, staat wel met deken, gaat toch wat meer zweten dan anders met rijden vanwege de vacht. Staat 24/7 in weiland met schuilstal en moet daarom dus een waterdicht winterdeken op. Het zou fijn zijn als ik haar in een half uur droog kan krijgen met een deken, zodat de winterdeken weer op kan, of is dit onrealistisch? Zo nee, wat voor deken moet ik dan hebben?
Dan zou ik voor een wollen gaan. Dan komt het vocht er bovenop te liggen, Bij fleece dekens wordt de deken zelf ook vaak nat maar bij wol gaat het vocht er echt doorheen en komt bovenop de deken te liggen. Dat vind ik zelf de fijnsten! Maar of je haar daarmee in een halfuur droog hebt is maar de vraag.
AaronYve
Geplaatst: 21-11-12 10:01
wollen zijn hiervoor het beste maar in een half uur droog gaat denk ik niet lukken. Of je moet er fohn erbij houden. Wat ook wel wil helpen is met stro droogwrijven en dan de wollen deken op.
Horseware heeft 2 hele goede dikke fleece dekens, het vocht komt er in pareltjes op te liggen, net als bij een wollen deken. Dat zijn de Grand Prix Fleece en de Newmarket Fleece, Daarnaast hebben ze nog een 3 in 1 deken = Grand Prix Helix, die zorgt er voor dat je paard ongeveer 10x sneller droog is dan bij een andere reguliere deken, de deken is speciaal gewoven en zorgt er voor dat het vocht helemaal over de deken verdeeld wordt en je paard droog blijft (en wordt uiteraard). Kan zowel als cooler gebruikt worden, transport en als staldeken.
nadita
Geplaatst: 21-11-12 13:24
Denk dat bij een dikke zwetende vacht geen enkele deken een paard binnen een halfuur droog krijgt. Je kan beter een deel van de hals kaal scheren, zodat pony zijn warmte beter kwijt kan. Ook met deels scheren, of zelfs de hele hals, kan je pony gewoon (eventueel zonder deken) buiten staan.
een cooler kopen ik heb er een en paard is met een half uur droog (wel geschoren) met een wollen deken duurt het bij de mijne wel een uurtje of 1,5/2 wollen dekens zijn wel warmer
Heb gisteren een stukje van mijn paard geschoren (onderste stuk hals en borst + gedeelte buik), merkte wel al verschil met rijden. Zijn coolers niet van Fleece gemaakt? Daar heb ik weer mindere ervaringen mee (teminste met mijn simpele goedkope fleecedeken gebeurd er helemaal niets).
niG ik heb een cooler die heeft een soort van fleece achtige binnenkant en de buitenkant is een soort gladde stof zal het eens vragen aan degene waarvan ik hem heb gekregen !
hmm mijn fries staat ook buiten (met inloopstal) met een dikke deken maar ik gooi na het rijden gewoon de dikke outdoordeken weer op, heb nu een losse fleecehals besteld, zodat ik die eerst even om kan doen na het rijden, en die haal ik later weer af. Mijn fries zweet niet heel erg, maar is mijn aanpak wel oke om niet eerst een fleece of wollen deken om te doen?
@ Wereld Bij mijn paard merkte ik dat als ik haar winterdeken opgooide terwijl ze zweterig is, de deken toch klam is de volgende dag aan de binnenkant. Maar ligt er denk ik ook aan hoe goed je outdoordeken ademt en hoeveel je paard zweet.
Oke.. Ja daar zal idd het verschil zitten, bij mij is de deken nooit klam aan de binnenkant
Leonieke
Geplaatst: 23-11-12 17:42
Het allerbeste om je paard zeer snel droog te krijgen is zuiver scheerwol. Dus geen wol mix (zoals vrijwel alle "wollen" dekens blijken te zijn) maar echt zuiver scheerwol.
Kost een hoop centjes maar is zonder twijfel het beste .
Met hals is een beetje een probleem met mijn fjordenbeest met opstaande manen, dan moet je al snel een deken 2 maten groter kopen, maar dan is ie veel te groot. En het gaat me vooral om haar lijf, want daar komt de winterdeken op, die ik niet op een nat paard wil gooien.