Ik wil graag een nieuw zadel kopen, wie helpt me op weg?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Ik wil graag een nieuw zadel kopen, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:06

Hoi bokkers,

Al een tijdje zit ik te dubben om een nieuw zadel.
Op mijn paard ligt het wel goed, Maar voor mezelf zit ik gewoon niet lekker.. :(
Ik rijd met een leren veelzijdigheid zadel, graag zou ik iets met langere zweetbladen hebben.
(Ook al ben ik geen fanatieke dressuurruiter..)

Mijn merrie is een stevige, rond-geribde dame met een korte rug. (+-1.58)
Zelf heb ik hele lange benen, met korte zweetbladen rijden is voor mij niet zo lekker meer ;( ..
Ik heb telkens striemen in mijn benen staan na het rijden, beugels verstellen helpt niet meer.

Maar nu komt het......
Ik wil HEEL GRAAG een diep zitvlak MET ribbels of luchtkussentjes, die die op ijslanderzadels ook vaak ziet. Ik heb 1 keer op zo'n zitvlak gezeten en dat zat zalig.... Heb gekeken naar de Massimo Trail, maar daarvan vind ik de zweetbladen weer te kort voor mij..

Hoe begin ik deze zoektocht met deze lastige eisen?
Hoe kom ik erachter welke maten mijn merrie heeft?
( Kan je een paard gewoon en keer 'op laten meten' door een zadelmaker? )

Ik heb weinig tot geen verstand van zadels passen dus er moet zeker een zadelmaker aan te pas komen, maar ik weet nu gewoon niet waar en hoe ik moet beginnen met deze zoektocht...

Alle tips, aanbevelingen, opmerkingen zijn welkom!!!

Dank jullie!

Twinklebel

Re: Ik wil graag een nieuw zadel kopen, wie helpt me op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:09

Wil je een nieuw of een tweedehands zadel? Voor een nieuwe komen de meeste zadelverkopers ook aan huis passen, kan je gewoon van alles uitproberen, wat voor jou en je paard lekker zit.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:09

euh bij je zadelmaker? die weet mischien wel een passend model voor jou en je zadel

hoe krijg je trouwens de striemen in de benen van rijden? daar zit je rijlaars toch?

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:26

Twinklebel schreef:
Wil je een nieuw of een tweedehands zadel? Voor een nieuwe komen de meeste zadelverkopers ook aan huis passen, kan je gewoon van alles uitproberen, wat voor jou en je paard lekker zit.

Het mag best een investering zijn, als ik bij een zadel wat nog gemaakt moet worden meer mogelijkheden heb om het aan te passen lijkt nieuw me het handigst!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:30

Dan zou ik gewoon eens een zadelmaker met een uitgebreid assortiment langs laten komen......veel dressuurzadels zijn ook leverbaar met verlengde zweetbladen.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:32

snorkel1986 schreef:
euh bij je zadelmaker? die weet mischien wel een passend model voor jou en je zadel

hoe krijg je trouwens de striemen in de benen van rijden? daar zit je rijlaars toch?

Ik heb geen vaste zadelmaker, ik moet er nog 1 uitzoeken..

Mijn benen steken onder het zweetblad uit met rijden (ja, logisch..), en de rand van het zweetblad schuurt/drukt naast mijn knie. Als ik leren laarzen draag komt de rand tegen mijn laarzen aan, dan heb ik geen striemen van de rand maar comfortabel is anders..

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-12 19:34

Twinklebel schreef:
Dan zou ik gewoon eens een zadelmaker met een uitgebreid assortiment langs laten komen......veel dressuurzadels zijn ook leverbaar met verlengde zweetbladen.

Dat klinkt wel goed ja! Zouden er ook, dat jij weet, dressuurzadels leverbaar zijn met een zitvlak dat van die ribbels/kussentjes heeft? Of zou ik dan gewoon moeten bellen naar diverse zadelmakers?

- Sorry voor de misschien domme vragen maar ik ben hier echt niet bekend mee..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:41

Daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee, zou gewoon eens een paar zadelmakers opbellen voor de mogelijkheden.

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 19:57

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:00

De MSFC icetrec heeft dat en is voor ronde paarden bedoeld.
De MSFC extreem kan ook met ribzit geleverd worden.
Het zweetblad kan op bestelling zo lang of kort als je zelf wilt en de wrong is ook aanpasbaar.

Pluimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 20:45

Ik zou de zadelmaker langs laten komen en gewoon veel verschillende zadels proberen.