vraag over boom

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

vraag over boom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 17:10

Aangezien ik weinig 'zadelpassers' nog vertrouw, wil ik zelf zoveel mogelijk leren over zadels. Ik weet alleen nog niks over boommaten, dus vandaar:
Hoe kun je zien of de boommaat van je zadel goed is? Zie je dat überhaupt wel vanaf de grond of moet je er dan op zitten/rijden?
En hoe weet je wanneer je een smallere boom of wijdere boom nodig hebt?

ikke_draver

Re: vraag over boom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:48

via een pc is het best wel lastig uit te leggen.
maar op youtube staat wel goede engelse filmpje met uitleg over zadel passen. (opzoeken: how to fit a saddle)
http://www.youtube.com/watch?v=PyRYkeothv0 deze soort filmpjes zijn wel handig

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:50

hmm wij hebben een zadel wat wipwapt, en voor heel erg omhoog staat, ik denk aan een te kleine boom, wat denken julie? ( ik denk ik vraag het hier maar )

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:52

Dat kun je o.a. zien aan de ligging van het zadel, je kunt het voelen (mits je hier ervaring/kennis van hebt), tijdens het rijden (of longeren met zadel) zie je eea wel of niet gebeuren, en je merkt het aan je paard/pony tijdens het rijden (mits je luistert naar je paard).

Ik zou er sowieso een deskundige bijhalen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:52

Dat verschilt per zadel. Stel je boommaat is goed maar de kussens van je zadel sluiten niet aan dan past het nog niet. Ook de zijkant van je zadel mag absoluut niet te strak liggen.. Vroeger was het als er 2 vingers tussen de schoft en de boom konden en het zadel niet klapperde dan ''paste'' het. Tegenwoordig is dat allemaal wel anders. ook goed opletten dat het zadel niet brugt. ( dus alleen voor en achter draagt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:53

die komt ook hoor... aleen in de bocht gaat hij naar achter en spant hij helemaal aan en komt er een bok en na en sprongetje wipt hij naar voor en komt er een stijger

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:59

Unihorses,
Reden genoeg om iemand naar het zadel te laten kijken.
Paard laat duidelijk blijken dat er iets aan de hand is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:00

Tja... en dan nog... boommaat is niet het enige.
Mijn zadelmaker... meet de boommaat met mooi meetinstrument en meet dan ook nog de schouder.

De boom moet zorgen dat de ruggengraat vrij ligt... maar niet te wijd zijn zodat de druk niet mooi verdeeld wordt.

@Unihorse... dat hoeft niet aan de boom te liggen... maar ook aan dat de kussens niet mooi zijn opgevuld ... het is iig heel erg irritant voor het paard en als het erg drukt op de rug van het paard kan dit paard moeilijk ontspannen en vaak ook wat rennerig zijn.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:09

weet ik, maar half jaar geleden zijn de kussen wel opgevuld....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:25

Dat je uberhaupt met zo'n slecht zittend zadel aan het rijden bent unihorse...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:58

unihorses schreef:
weet ik, maar half jaar geleden zijn de kussen wel opgevuld....

Dat zegt niets, kan zijn dat dit niet goed is gedaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:09

Ik denk dat je dan het beste hier eens mee begint, filmpjes zijn wel engels, maar gewoon kijken geeft ook al een duidelijk beeld.
http://www.youtube.com/watch?v=U2mKz0uP_K8 Dit is stap 1 van 9, moet je even de titel kopieren en step 1 veranderen in step 2 voor het volgende filmpje. Soms staan ze in de balk ernaast, maar niet altijd.

edit: of gewoon hier, is makkelijker: http://www.youtube.com/watch?v=rjeD1GnL ... ature=plcp eerste filmpje gaat erover hoe je kan zien of je zadel je paard pijn doet, de volgende 9 zijn zadelpassen in 9 stappen.