passend zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

laylalome

passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:50

hooi,

ik wil graag een veelzijdigheidszadel voor mijn pony kopen maar weet niet hoe ik de precieze maat kan krijgen.
de meeste zadels die ik voor mijn pony gebruik passen niet goed, ze heeft een ingezakte rug en een lage schoft.
ik wil dus graag precies de goede maat weten zodat ik niet een verkeerd zadel koop.
ik weet dat er al veel topics zijn over boom- en inchmaten opmeten maar daar vertellen ze hoe je de boom kan meten met behulp van een zadel maar het zadel dat ik nu gebruik past dus niet goed.
kan iemand mij uitleggen hoe ik de boommaat van mijn pony goed kan meten, misschien met behulp van plaatjes?

alvast bedankt

Babootje

Re: passend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:53

een zadelpasser laten komen. Dit is toch echt iets waar je verstand van moet hebben en het is ook heel belangrijk om een zadel te hebben dat goed op je pony past.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:53

Je kan het beste even kijken naar een zadelmaker bij jou in de buurt. Die weet precies wat voor zadel jou paardje past. Je kan naar hem toe en waarschijnlijk komt die zadelmaker ook wel bij jou. ;)

laylalome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 13:57

dank jullie wel, maar een zadelmaker-of passer kost wel weer veel geld :(

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:58

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:09

laylalome schreef:

Dat wel maar dan weet je in ieder geval zeker dat het goed ligt en dat kun je zelf meestal niet.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:11

laylalome schreef:

Bij de mijne betaal je enkel voorrijkosten geen zadel bij hem afneemt, je kunt ook eerst aangeven wat je wilt en wat je budget is.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:14

Maar als je over 2 jaar een nieuw zadel nodig hebt omdat ie niet goed past omdat je geen zadelmaker hebt laten komen, ben je nog meer geld kwijt.

laylalome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-12 14:19

Ik ga sowieso een tweedehands zadel kopen dus vraag ik eerst of ik het kan terugbrengen als het niet past.
ik wil gewoon graag weten hoe ik de maat kan opmeten zodat ik kan kijken naar wat voor zadel ik moet zoeken.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:21

Zo makkelijk gaat dat niet allemaal.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:22

Veel zadelmakers verkopen gewoon tweedehandszadels.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:23

laylalome schreef:
Ik ga sowieso een tweedehands zadel kopen dus vraag ik eerst of ik het kan terugbrengen als het niet past.
ik wil gewoon graag weten hoe ik de maat kan opmeten zodat ik kan kijken naar wat voor zadel ik moet zoeken.

Maar je weet toch wel dat alleen de boommaat niet alleen van belang is zeker gezien de ingezakte rug zal het lastig zijn om een zadel zo passend op je paard te kunnen leggen.

Daarnaast is de boommaat niet standaard hetzelfde bij ieder merk dus dat je paard een boommaat heeft van 35 cm bij bv wintec wil dat niet zeggen dat het ook geldt voor een stubben zadel of andere merken. Dat komt omdat de lengte van de takken van de boom verschillende zijn bij ieder merk en de maat wordt gemeten aan het uiteinde.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:25

laylalome schreef:

Lang niet zo veel als je de dierenarts betaalt wanneer je je paard z'n rug aan gort rijdt met een slecht passend zadel ;) Juist bij een paard met een moeilijke rug, zoals het jouwe, niet zelf gaan klungelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:27

welmoed__ schreef:
Maar als je over 2 jaar een nieuw zadel nodig hebt omdat ie niet goed past omdat je geen zadelmaker hebt laten komen, ben je nog meer geld kwijt.

Of dat je paard naar de slager kan omdat je hem stuk hebt gereden met een slecht passend zadel....

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:27

laylalome schreef:

Dat kan niemand je hier vertellen, want je kan niet zelf de maat opmeten, zeker niet bij een ingezakte rug word dat allemaal best lastig. Daarvoor zal je toch een zadelmaker/passer moeten vragen, die kunnen dat wel (hebben er ook een opleiding voor gedaan, msfc's bijvoorbeeld). En dat hoeft echt niet duur te zijn hoor, als je een zoekt die een beetje in de buurt woont ben je zeker voor een 100 euro wel klaar. Dat is te overzien toch?

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:30

Laat de rug van je ponu opmeten door de zadelmaker en hij kan dan een passend zadel voor je vinden en ook 2e hands. Als je echt het beste wil voor je pony zul je niet zelf aan moeten klooien en een zadel kopen. Ik denk dat je dan uiteindelijk meer geld kwijt bent dan dat je laat kijken door een zadelmaker.