eczeemdeken wassen--> hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikenindi

eczeemdeken wassen--> hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:08

Ik wil graag mijn eczeemdekens gaan wassen. Best grappig dat dit de eerste keer is dat ik dat daadwerkelijk ga doen. Tot nu toe hielden de dekens het vaak geen heel seizoen vol. Dan heb je dus ook geen `probleem` met wassen. Dan moet je gewoon een nieuwe kopen :D

Maargoed, dan nu de vraag: Hoe ga ik dit aanpakken.

Ik wil ze sowieso in een deken(van een bed, niet een paardendeken ;)) doen met elastiekje er om om ze te beschermen. Nu vraag ik me alleen af: hoe warm zal ik het wassen? Wat doen jullie meestal? Ik lees op internet verschillende temperaturen die nogal uiteen lopen... Verschilt het per deken? Ik heb pagony-achtige dekens.
En gebruiken jullie wasmiddel? Ik zit zelf te denken aan groene zeep? Volgens mij geeft dat de minste kans op irritatie toch? Of zit ik daar naast? Anders misschien geen wasmiddel gebruiken, maar worden de dekens dan wel goed schoon?

En dan nog een laatste vraag: ik heb een wasmachine en droger in 1. Kunnen de dekens ook in de droger? Of beter van niet? (zou wel makkelijk zijn, want dan kunnen ze daarna gelijk de kast in?)

Tips zijn welkom! :D

KimD

Re: eczeemdeken wassen--> hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:11

Ik was mijn dekens sowieso nooit warmer dan 40 graden maximaal en niet in de droger is mijn geleerd. Nu had ik laatst het dilemma van waterdicht houden van dekens. Daar kreeg ik een hele goede tip voor, Harmasol (oid) in ieder geval verkrijgbaar bij het Kruidvat. :)

Wasmiddel heb ik gewoon Robijn gebruikt voor de dekens die niet waterdicht hoeven te zijn en die wat wel waterdicht moeten zijn alleen met harmasol. Dan wacht ik tot de wasmachine water heeft gepakt (zo'n 30 sec) en dan kiep ik de harmasol in het bakje.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:15

harmasol... Ik zal eens googlen. Al is een eczeemdeken niet echt waterdicht...
Dankjewel voor je antwoord. Dan hoop ik maar op droog weer deze week als ik ze wil gaan wassen, want dan kunnen ze mooi buiten hangen ;)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:16

Meestal staat er wel een wasvoorschrift op het labeltje, anders zit je met 30 graden altijd safe en dan het verkorte wasprogramma.

Zou de deken dan in een dekbedhoes doen en zorgen dat alle klittenbandjes goed vastzitten !

Met een fijnwasmiddel en een keer extra naspoelen zouden de zeepresten toch echt wel weg moeten zijn, succes !

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:17

Ik was mijn eczeemdekens ook altijd gewoon in de wasmachine, 30 graden en een scheut schoonmaakazijn erbij ( ik gebruik dus geen wasmiddel ). Dit doe ik meestal 2 keer en dan gewoon laten drogen, ik ben bang dat ze in de wasdroger heel erg gaan krimpen.
Ik doe ze er trouwens gewoon zo in, geen deken of iets erom.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:17

stoltur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:19

Een eczeemdeken hoeft toch niet waterdicht te zijn?
Die van mij zijn in ieder geval niet waterdicht.

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 14:20

wij wassen de gewone dekens met de hand, maar de exceemdekens gaan in de wasmachine. Om de sluitingen washandjes vastgezet met een elastiekje. Dan in de wasmachine en als wasmiddel biotex of een gewoon wasmiddel zoals Robijn. Wassen op 30 maximaal 40 graden. Daarna niet in de droger, maar gewoon buiten uithangen. De gewone dekens en regendekens wassen we met de hand. Die zijn te zwaar voor een gewone wasmachine. Deze dekens gaan in een speciekuip en wassen we met babyshampoo. Met de hand is het heel lastig om alle zeepresten er volledig uit te krijgen en van babyshampoo hebben ze geen last. Daarna hangen we ze over twee kliko's om uit te lekken en te drogen. Regendekens spuiten we als ze droog zijn in met waterdichtspray en dan gaan ze weer een seizoen mee.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 14:22

Nee mijn eczeemdekens zijn ook niet waterdicht, maar wilde even kijken wat voor spul het was.
Die washandjes om de clips had ik nog niet verzonnen. Bedankt voor de tip! Waarschijnlijk een stuk beter voor mijn deken en wasmachine als ik dat ook doe :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 13:45

eczeemdekens gaan hier op 30 graden in de was (normaal programma) klips etc idd even washandje er om met een elastiek (goed strak)
verder gebruik ik gewoon color-wasmiddel wat ik voor mijn eigen was ook gebruik en een flinke scheut natuurazijn in het wasverzachterbakje

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:04

ik heb de RSIH, ik heb er 2 en gooi ze elke 2 weken in de was. Wij hebben een moderne machine met speciale vlekkenprogramma's, heel fijn in dit geval. Ik doe altijd kreukherstellend programma, 30 graden, 800 toeren (dan komt hij er zo goed als droog uit), voorwas, extra water, 3 keer extra spoelen. Alleen wasmiddel, geen wasverzachter. En vlekkenprogramma 'aarde en zand' en dan komt hij er elke keer als nieuw uit ;)
Ik doe de sluitingen gewoon allemaal dicht/vast en verder niets bijzonders.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:10

Ik zorgde dat de haren er voor het grootste deel eraf waren en dan gewoon zo in de wasmachine op 30 graden (gespen even in elkaar geklikt natuurlijk anders slaat dat zo in de machine) en niet al te hoge centrifuge toeren; 800. Gewoon normaal wasmiddel in de machine, geen wasverzachter en dan ophangen te drogen :)

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:12

O jee, ik ga er wel war ruiger mee om. Heb vrij simpele 'huismerk' dekens. Die van mij gaan wel op 60%, gewoon wasmiddel en als het geen weer is ook gewoon in de droger. Wel de deur van de badkamer goed dicht, want de sluitingen geven wel wat lawaai (zowel in de wasmachine als in de droger :D). Gewoon op de hoge stand centrifugeren.
Alle keren prima schoon, al begint de grijze wel erg grijs te worden... Geen problemen met irritatie voor wasmiddel.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:34

Zorg dat alle haren eraf zijn want dit geeft een hoop rotzooi in de wasmachine. idd washandjes of sokken om de gespen en in de wasmachine ermee. Ik was dekens en dekjes altijd op 30 graden normaal programma en normaal wasmiddel erin. daarna uithangen om te drogen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 18:32

Mijn Boett dekens doe ik gewoon in de wasmachine, op 30 of 40 graden (schoon worden ze toch niet meer). Ik doe er een scheut wasverzachter bij, dit helpt tegen statische elektriciteit als je de deken van je paard haalt.