Welk zadel? (Hoge schoft)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welk zadel? (Hoge schoft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:13

Sinds een paar maanden rijd ik wat fanatieker dressuur,waarbij ik merk dat ik echt heel slecht in mijn zadel zit.
Ik heb nu een 17,5" stübben siegfried (vzh) zadel,voor het springen is hij heerlijk,maar voor dressuur wil ik op zoek naar wat anders.
Nu is het probleem dat mijn paard een hele hoge schoft heeft,en ik dan ook nog eens hele korte benen heb (paard is 160-165 en ik ben 158 cm).
Bij het ene zadel kom ik amper met mijn voeten onder het zweetblad vandaan,en het volgende zadel past weer voor geen meter op mijn paard.
Ik zoek wel iets met een diepe(re) zit en veel steun bij mijn knieën (medisch gezien is dat beter voor mijn benen)

Naar welk merk/type zadel kan ik gaan kijken? Wie heeft er tips/ervaringen?
Even een foto voor het beeld:
Afbeelding
'stand'foto:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LRYJUOKK.jpg

FHS

Re: Welk zadel? (Hoge schoft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:43

Kent & Masters heeft speciale hoge schoft modellen; deze zadels worden in Engeland gemaakt, zijn met wol gevuld en hebben een verwisselbaar kopijzer. Mooie, kwalitatief goede, leren zadels voor een betaalbare prijs.

happy98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:48

heb je al een eens een zadel bontje geprobeerd? het werkt best goed! meestal ga je al een beetje beter zitten en je paard heeft niet meer zoveel last. en voor je zit... ik zag op de foto dat je je strijgbeugels best wel kort hebt, probeer ze eens 2 (of 1) gaatjes langer, het voelt in het begin erg vreemt maar zodra je er aan gewent bent rijd het een stuk lekkerder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 19:59

@FSH: dat klinkt goed! aan wat voor prijzen moet ik dan ongeveer denken?
@happy98 beugels heb ik idd redelijk kort,heb ze wel langer gehad,maar dan zit ik nog erger in het zadel,en heb ik geen steun meer bij mijn knieën,en dat ben ik wel echt nodig met mijn klachten...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 08:58

Nu zit je idd. nog tegen de bovenkant van de kniewrong, maar alsnog is het zadel wel erg groot voor je.

Ik ben ook rond jouw lengte en dat is echt altijd een probleem, zeker met VZ / springzadels, daarbij zit de wrong gewoon veels te ver naar voren.

Als je nu gaat kijken naar een ander zadel dan zou ik als ik jou was echt kijken naar een heel compact zadeltje, want ik ben er van overtuigd dat je VEEL lekkerder kunt zitten dan dat je nu op dit zadel zit :)

Een zadeltje met dijwrongen i.p.v. kniewrongen is vaak een hele goede keus.

Is je paard weinig getraind de afgelopen jaren? Zowel de rug als de buikbespiering ziet er slapjes uit.
Als je vanaf nu beter de spieren gaat trainen heb je een hele goede kans dat de rug nog een stuk rechter wordt en dan is het natuurlijk zonde om een zadel te kopen waarvan de boom op de huidige vorm goed past...want dan zul je de opbouw van het spierweefsel tegenwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:22

Paard is de afgelopen jaren idd weinig getraind,ik kocht haar 2 jaar geleden,toen was er al maandenland heel weinig mee gedaan,toen door vorst en een ongeluk niet veel kunenn trainen,de afgelopen maanden heb ik haar wat meer opgepakt,maar doordat ik er 2 weken geleden af ben gevallen weer amper kunnen rijden. Vanaf nu ga ik haar (als alles meezit) wel weer ongeveer elke dag rijden.

Heb al op een paar kieffers proefgereden,en ik blijf erbij dat die heeerlijk zitten,beide waren een ander type,maar zaten echt heerlijk. Ik ga binnenkort eens naar mijn zadelmaker om te vragen of er wat mogelijk is binnen dat merk. en anders wordt het een middagje proefrijden op heeel veel zadels,en dan kijken wat het beste zit. Ik zal iig aankaarten wat hier allemaal is gezegd.