zadels waar je IN zit ipv OP ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

zadels waar je IN zit ipv OP ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:12

Hoi,

Ik reed van de week op een paard van een stalgenootje met haar zadel. En wat zat dat lekker ! Ik had veel meer het idee in het paard te zitten en kon ook veel beter beenhulpen geven.
Nou vraag ik me af, zijn er zadelmerken waarmee je meer IN je paard zit ipv erop. Is ligt dat gevoel meer aan het paard waar het zadel op ligt ??

Dobel

Re: zadels waar je IN zit ipv OP ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:15

Ik rijd sinds de zomer boomloos daar heb ik dat idee ook meer bij (Randolls zadeltje)

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:18

Merk heeft ermee te maken, maar ik denk dat je ook vooral op het type zadel moet letten. Met een dressuurzadel zit je vaak meer ´in´ je paard, terwijl je met een springzadel er meer ´op´ zit. Zelf heb ik met Kentaur dressuur en Hulsebos dressuur het gevoel dat ik er ´in´ zit. Fijn springzadel waarbij ik dat gevoel had is de BR Jos Lansink. Denk dat het ook weer per persoon is wat je fijn vindt zitten welk gevoel je erbij hebt... Volg je m nog? ;)

Boomloos zit je inderdaad ook voor je gevoel in, maar dat moet je net fijn vinden.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:19

Ik heb sinds kort een kieffer action met diepe zit en dikke kniewrongen. Ik zit daar ook echt 'in'. Heerlijk!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:21

Ik bedoelde echt een zadel met boom erin en dan een dressuur zadel. dus er zijn wel bepaalde merken waarbij je dat gevoel van erin zitten meer hebt ?
het zadel waar ik het over had is een MSFC prof trouwens.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:24

Ben niet bekend met het merk... ken het wel, maar nooit mee gereden. Die Hulseboszadels hebben een hele diepe zit, maar persoonlijk vind ik dat niet zo lekker zitten, daarom rijd ik liever met Kentaur dressuur, waarbij ik toch ook het gevoel heb er 'in' te zitten. Zal je geen Passier aanraden als je er in wilt zitten.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:35

Ik heb 2 kieffers waar ik het gevoel mee heb dat ik erin zit, de ene zit een beetje tussen veelzijdigheid en dressuur in terwijl de andere echt een dressuur zadel is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:38

Kan je het niet aan het stalgenootje vragen?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:41

Het is vaak niet zozeer afhankelijk van merk maar van de vorm van de zitting, boom, kussens en zweetblad. Een diepe zit met een goed passende boom zonder teveel poespas ertussen geeft vaak een beter gevoel. Wat betreft de beenhulpen is een hoge dikke wrong vaak bevordelijk. Mocht je zelf opzoek zijn naar een dergelijk zadel voor je paard, dan kan je je wens(en) gewoon doorgeven aan de zadelpasser. Ook voor een minder groot budget (MSFC is vaak rond de 1500) zijn er zulke fijne zadels te vinden :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:41

eclair98 schreef:

wat moet ik haar vragen ??
Dat zadel past niet op mijn paard, dus ik kan het niet uitproberen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:42

s6801881 schreef:
Het is vaak niet zozeer afhankelijk van merk maar van de vorm van de zitting, boom, kussens en zweetblad. Een diepe zit met een goed passende boom zonder teveel poespas ertussen geeft vaak een beter gevoel. Wat betreft de beenhulpen is een hoge dikke wrong vaak bevordelijk. Mocht je zelf opzoek zijn naar een dergelijk zadel voor je paard, dan kan je je wens(en) gewoon doorgeven aan de zadelpasser. Ook voor een minder groot budget (MSFC is vaak rond de 1500) zijn er zulke fijne zadels te vinden :)

helaas , geen enkel MSFC zadel past op mijn paard.....

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:43

Ik zeg toch juist dat er veel verschillende merken zulke zadels hebben, ook minder prijzig?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:47

s6801881 schreef:
Ik zeg toch juist dat er veel verschillende merken zulke zadels hebben, ook minder prijzig?

ik begreep je verkeerd....
maar het probleem is dat veel zadels niet passen op mijn paard. En dat is dan zelf ook nog eens een zadel wil waar je in zit. Schijnt moeilijke combi te zijn.....

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:51

Maris schreef:
eclair98 schreef:

wat moet ik haar vragen ??
Dat zadel past niet op mijn paard, dus ik kan het niet uitproberen.

welk merk? waar gekocht?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:57

Een zadel met een diepe zit ligt ondanks dat je er voor je gevoel dieper in zit vaak hoger op het paard dan een vlak zadel. Ook heb je daarvan doorgaans een grotere maat nodig dan van een vlak zadel.
Bij een diepe zit heb je meer lagen materiaal nodig om die diepte te creeren.
Dat is bij korte ronde types vaak geen succes ivm schuiven.
Uitzonderingen kwa lengte zijn bijv de jaguar en cobra zadels maar dan moet je wel 3000 euro opzij leggen en geen koudbloed type hebben want daarvoor ligt het doorgaans weer te hoog op de rug.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:57

eclair98 schreef:
eclair98 schreef:

welk merk? waar gekocht?

Het merk weet ik ( zie hierboven ) , maar daar heb ik allemaal niets aan. dit zadel past niet op mijn paard

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:58

Mijn BC dressuur heeft dit ook, maar mijn BC spring minder.
Deze zadels worden trouwens aangemeten aan de rug van je paard, dus moet altijd passen.

Merk is nu trouwens Kent & Masters. BC (Black Country) bestaat volgens mij niet echt meer, maar ik wil nooit meer een ander zadel. Na 4 jaar nog steeds een heeeeeeerlijk zadel!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 15:59

Ja hoor, Black Country bestaat nog gewoon ! Maar dit zijn juist zadel die weer OP een paard liggen volgens mij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:01

Wij hebben een Hulsebosch WB3, héérlijk zadel <3

Als je in de buurt woont, ben je welkom om een keer te komen proberen op ons paard :Y)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:02

Ik woon niet in de buurt , maar dank je wel voor het aanbod !
Hulsebos zadel lees ik overigens vaak minder goede verhalen over, geen idee of ze waar zijn hoor. Dat ze idd super zitten, maar ook super slecht zijn voor de rug van het paard. ??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:04

Black country biedt ook diepe zit inderdaad.
Bij Albion kun je ook de diepte en breedte van je zit zelf aangeven.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:06

dat hoor ik ook steeds vaker. Dat ze lopen te prutsen met de metingen en dergelijken.

Ik had het gevoel echt in mijn paard te zitten bij een Ainsly vouguard. Fijn zadeltje vind ik dat.

Ik heb een kieffer Inzell op mijn haflinger. Die heeft een anatomische zit. dus daar zit je heel vrij op. tot het moment dat je echt gaat zitten, dan zit het als een huis...

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:12

Enig advies: passen zitten passen zitten passen zitten. Per persoon en per paard anders.
Ik vond de stubben maeosto heel close. Waarom? Diepe zit, klein smal zadeltje.
Zadels met close contact en enkel zweetbad ook.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 16:14

ik heb tot nu toe alleen nog geen enkel zadel gevonden wat past op mijn paard ..... :+ :Y) Ja een BC ( waar hij super onder liep ), maar daar zat ik dus niet lekker op helaas.

maar goed, zijn er dus niet bepaalde merken die die zit geven waar je IN het paard zit ???? Verschilt dat gewoon per paard en ruiter combi ?

Lisette1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:17

wij hebben op ons ene paard een hulsebos zadel liggen, een dressuur(volgens mij een close-contact zadel??)
voor mijn jonge paard heb ik een Daaleman aan laten meten, en bij dit zadel heb ik net als bij het hulseboszadel het gevoel wat jij in je openingspost beschrijft..
zelf ben ik op zich wel tevreden over ons hulsebos-zadel, maar omdat ik idd ook veel negatieve dingen over hulsebos lees de laatste tijd, en deze ook zelf meemaak bij mensen om mij heen, ben ik nu voor een Daaleman gegaan, waar ik meer positieve verhalen over heb gehoord, en ook weinig tot geen negatieve dingen over kan vinden..

beide zadels zijn op maat gemaakt.

al is alles persoonlijk natuurlijk,en zal er over zo ongeveer elk merk zadel wel zowel positieve als negatieve dingen te vinden zijn als je goed zoekt....