Ik wil graag jullie advies over een probleem met mijn zadel.
In mei 2011 heb ik een zadelmaker laten komen en na wat zadels geprobeerd te hebben, hebben we besloten om een zadel op maat te laten maken voor mijn paard. Dit heeft mij ongever € 1.800 euro gekost. Ik heb een week of 6 op mijn nieuwe zadel moeten wachten, maar had er alles voor over om een goed geschikt zadel voor mijn paard te hebben.
Na een aantal maanden werd mijn paard steeds bozer bij het aansingelen en er begonnen ook drukplekken te komen naast zijn schoft. Ik heb toen contact opgenomen met de zadelmaker en na wat aandringen zijn ze toen "gratis" komen kijken (begin januari 2012). Ze vonden dat er wel wat vulling bij mocht en ze hebben toen (zonder aantekeningen of iets te maken) mijn zadel meegenomen en na een kleine week kon ik mijn zadel weer ophalen. Ik twijfelde nog steeds wel of het helemaal goed zou zijn, maar ben gaan rijden en in het begin leek het wel iets beter te gaan. Ze hebben echter nooit gecontroleerd of het met rijden ook goed lag, dat zou wel goedkomen zeiden ze.
Na een paar maanden begon het gedoe echter weer opnieuw. Paard liep niet helemaal lekker, moeite met nageven, wilde niet ontspannen tijdens het rijden en was weer ontzettend boos met aansingelen. Ik heb toen een andere zadelmaker (die intussen veel bij ons op stal komt) langs laten komen om eens te kijken. Het zadel ligt namelijk flink achterover en dat bevordert mijn zit niet en ligt voor hem ook in de weg als hij zich wil ontspannen onder het zadel. Ze is bang dat de boommaat de klein is (geen verwisselbare boom dus niet meer aan te passen) en dat ook zij het niet passen zou kunnen krijgen.
Mijn vraag aan jullie is eigenlijk wat ik nu het beste kan doen. Mijn zadel is nog geen anderhalf jaar oud en zou op maat gemaakt moeten zijn, maar het lijkt erop dat het eigenlijk nooit echt helemaal goed is geweest. Mijn paard is 16 en verandert niet zo in zijn lijf dat het nog hele boommaten zou moeten schelen.
Volgende week komt de andere zadelmaker om zijn boommaat op te meten en te kijken of zijn huidige bommaat te klein is of dat het nog aangepast zou kunnen worden dor het opvullen/eruit halen van vulling.
Zoals jullie begrijpen baal ik er flink van dat ik anderhalf jaar geleden zo veel geld heb uitgegeven aan een zadel wat dus voor mijn paard gewoon niet goed is (Verder is het namelijk een super zadel!).
Ik zou graag van jullie advies krijgen over welke stappen jullie zouden ondernemen? Zijn er nog mogelijkheden om geld terug te krijgen van de andere zadelmaker of moet ik net zolang met hen doorgaan tot er een passende oplossng is? Ik heb alleen erg weinig vertrouwen meer in mijn oude zadelmaker.
Inoterry
Geplaatst: 17-11-12 10:51
Ik denk niet dat geld terug krijgen gaat lukken, een paard van 16 kan namelijk nog wel enorm veranderen in zijn lijf. Het is wel slordig dat het zadel na het opvullen niet opnieuw is aangemeten door de zadelmaker/passer. Heb je al met de betreffende zadelmaker/passer overlegt?
Mij is door meerdere mensen verteld dat mijn paard niet zo veel veranderd is dat hij ineens een andere boommaat zou hebben. Sowieso zou dat erg snel zijn binnen een half jaar een boommaat verschil i.c.m. zijn leeftijd? Er is namelijk niet super veel veranderd in training etc.
Verder heb ik vernomen dat de zadelmaker die het zadel heeft aangemeten bekend staat om het krap aanmeten van zadels (dit wist ik uiteraard niet toen ik het zadel ging kopen anders had ik daar toen beter op gelet). Ik heb nu nog geen contact opgenomen met de betreffende zadelmaker omdat ik eerst wat meer wil weten of de boommaat te klein is of niet en met die informatie wil ik richting de zadelmaker gaan.
En idd erg slordig dat ze niet hebben gekeken of het na het vullen wel goed lag.
Inoterry
Geplaatst: 17-11-12 11:02
Als je met een ander zadel dezelfde training blijft doen, kan de bespiering wel degelijk veel veranderen. Bij een slechter passend zadel kan de bespiering verdwijnen en bij een beter passend zadel kan de bespiering gaan toenemen. Ik heb het zelf met een 18 jarige gehad die 2 maanden na aanmeten van een nieuw zadel een boommaat was gegroeid en dat gebeurt toch echt vaker.
De gang van zaken wat betreft het opvullen maar daarna geen controle uitvoeren is inderdaad niet oké. Maar wat Inoterry zegt, een paard kan wel degelijk een boommaat breder worden in een half jaar door een goed passend zadel. Zeker als je paard wat atrofie had (afname van spieren) door je vorige zadel kan dit heel snel en mooi weer terug komen door een goed passend zadel. Maar uiteraard ken ik je paard, je zadel en je zadelmaker niet dus ik kan er verder niet over oordelen, alleen wilde ik je graag vertellen dat het groeien dus wel mogelijk is. Het is goed om contact op te nemen met je zadelmaker om het probleem te bespreken, wie weet heeft hij/zij een goede oplossing om het probleem te verhelpen! Succes!
Bedankt voor de reacties tot nu toe! Ze hebben me nooit verteld dat hij nog zo veel kon groeien.. Als ik dat had geweten had ik ook niet zon duur zadel gekocht,maar goed dat kan ik niet meer terug draaien en ik hoop gewoon dat het goed opgelost wordt zodat mijn paard weer happy is straks!
Ik heb vandaag ook fotos gemaakt van zadel op mijn paard (zonder dekje enzo) en ga even kijken of ik ze hier kan plaatsen, misschien dat jij er dan ook een blik op zou kunnen werpen maaikyhj?
Van een foto is het moeilijk beoordelen, maar laat maar even zien! Wie weet kan ik je een beetje op weg helpen. Het is nooit leuk als je zadel niet meer blijkt te passen, maar paarden blijven constant veranderen. Ik zeg altijd: "Een zadel gaat een paardenleven lang mee, maar niet op het zelfde paard!" Je mag me ook een prive berichtje of mailtje sturen info@zadelmakerij-rispens.nl
melrovers
Geplaatst: 17-11-12 17:53
Is er bij het aanmeten van het zadel niet genoteerd wat de maten zijn? Dan zou je kunnen vergelijken met hoe je paard nu is.
Bedankt voor de tip.. Ik kan het eens navragen of de maten toen genoteerd zijn. Ik neem aan dat het wel gebeurd is aangezien ze het ook uitgetekend hebben destijds..
dat idee heb ik dus zelf ook.. hij zou bij de schoft wat moeten zakken of/en aan de achterkant wat omhoog moeten komen denk ik? Vraag is alleen of dat kan en de boom dus niet te smal is waardoor hij voor niet kan zakken, maar juist een beetje omhoog wordt geduwd aan de voorkant.. Verder merk ik dat ik door de ligging van het zadel ook problemen krijg met mijn houding.. Ik kan niet zo goed echt rechtop zitten want val wat voorover (waarschijnlijk omdat ik het achterover hellen van het zadel wil compenseren)
Wilde nog even aangeven dat de fotos gemaakt zijn op een vlakke ondergrond en dat paard zo goed als vierkant staat.
Heb inmiddels ook het advies gekregen om een anatomische singel te gaan gebruiken gezien de plaats van het zadel en de singelplaats, dus daar ga ik me ook even op orienteren! Dit ligt dus niet alleen aan dit zadel maar zal waarschijnlijk bij elk zadel zo zijn..
Nog een kleine week en dan komt mijn nieuwe zadelmaker mijn paard opmeten en alles even goed bekijken .
Ik merk dat ik met het rijden zelf ineens last heb van mijn rug en ben er nu zelf wel echt van overtuigd dat het zadel niet helemaal goed is voor ons.
Doordat het achterover ligt ga ik met mijn bovenlijf compenseren en dat voel ik nu erg in mijn onderrug. Is dat logisch?
JustLizz
Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-13 19:25
Zadel is inmiddels aangepast en zowel voor mijn paard als voor mij gaat het een stuk beter!
ze heeft een aantal aanpassingen gedaan aan het zadel en waarschijnlijk wordt hij binnnekort aan de achterkant nog iets bijgevuld want dat was nogal veel om ineens aan te passen.
Mijn rugpijn is ver over en mijn paard lijkt ook al een stuk beter te lopen.
mariz
Geplaatst: 14-01-13 19:36
Gelukkig dus toch nog goed gekomen! en gelukkig heb je ook geen last meer van je rug.
Het leek een tijdje wel goed te gaan met mijn zadel, maar heb toch weer het idee dat het weer niet helemaal goed ligt. Er komen nu namelijk wat lichte drukplekken aan de zijkanten.
Ik laat van de week de nieuwe zadelmaker weer langskomen en nog eens heel goed laten kijken of ze het zadel zo aan kan passen dat het toch op mijn paard past zonder dat ik om de paar maanden terug kan gaan. Als ze het idee heeft dat het niet gaat lukken dan hak ik denk ik de knoop door en ga ik bij haar een ander zadel bestellen en ga ik mijn huidige zadel verkopen. Wel heel jammer want het zadel zit super zacht en kan er uren op zitten zonder pijn in mijn billen te krijgen, maar het is natuurlijk het belangrijkste dat een zadel goed op mijn paard ligt. Ik ga in ieder geval niet meer terug naar Drunens Ruiterhuis voor een ander zadel, want ben nog steeds teleurgesteld in een op maat gemaakt zadel.
Iemand suggesties voor een zadel voor mijn paard op basis van de foto's in dit topic?