Ik ben nieuw hier en maak dit account even aan om deze vraag te stellen.
Ik was vandaag aan het wandelen in de Brunssummerheide met mijn hond en kwam een tweetal ruiters tegen. Één op een groot wit paard en de ander op een vos pony van ong. 1,40. Er zat een volwassen vrouw op. Wat mij gelijk opviel was hoe gestresst en paniekerig het paardje was. Ik ben geen expert maar rijd wel al jaren (Alhoewel nu niet meer omdat er geen manege in de buurt is met een geschikt paard. Ben 1,72 en weeg 101kg, en voor de kritiek komt, ben al 13 kg afgevallen
)kan zien wanneer een paard het enigzins naar zijn zin heeft. Paardje had dubbele teugels, een martelwerktuig in de mond en er zat een soort dunne teugel aan het bit vast dat aan de stijgbeugels bevestigd is.Het deed hem zo duidelijk veel pijn, heel triest om te zien hoe die vrouw er maar steedst aan trok om zijn hoofd omlaag te krijgen (echt de benen naar achter trekken).
Is dit iets wat ook echt gebruikt wordt, een naam heeft of is dit een zelf-verzonnen martel tuig?
Het kostte mij heel wat zelfbeheersing om haar niet van het arme dier af te rukken. Laten we het al helemaal niet hebben over de vlijmscherpe sporen die ze aan had waar het dier gewoon slijtplekken van had.
Dit soort dingen maakt mij zo verdrietig en gewoon zo jaloers ook dat zulke mensen wél de mogelijkheid hebben om te rijden, een paard te hebben en zo ook een maatje...Om het dan zo te verprutsen...
(of sommigen zelfs amper in een parcour) 
Ander ekant we kennen het verhaal natuurlijk niet..