zadel ruilen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

zadel ruilen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 21:54

hallo daaar :+

ik heb nu bijna een week m`n nieuwe pony, en heb daar het zadel van m`n vorige pony opgelegd (rossner amerika) maar tijdens het rijden (merk het zelf niet) klapper deze een beetje volgens m`n zusje verder ligt ie zo op het eerste gezicht wel goed. hij zit wel een beetje alsof je voor over wordt geduwd maar dat kan ook komen door het bondje (had ik bij mijn vorige pony geen last van) verder blijft ie ook netjes liggen. nou heb ik ook een keer met het zadel van m`n zusje gereden (wintec 250/500? dressuur) en die ligt volgens haar beter en klapert niet.

ik vindt de nieuwe wintec van isabell het mooist en zou het graag willen ruilen voor m`n rossner is dat een beetje vergelijkbaar?
en is het misschien niet beter om een wintec 500 te nemen ipv isabell aangezien die het zelfde model heeft als m`n rossner (die dus niet helemaal perfect ligt) want de 500 ligt beter maar die is ook wat platter (vind ik minder mooi!)

alvast bedankt!

little_birdy

Re: zadel ruilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:58

alleen een echte zadelmaker kan jou dat vertellen ;)
niet je zusje

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:13

Citaat:
ik heb nu bijna een week m`n nieuwe pony, en heb daar het zadel van m`n vorige pony opgelegd (rossner amerika)
Uit deze zin begrijp ik dat er niet iemand met kennis (ook wel bekend als zadelmaker) naar de nieuwe combinatie zadel, paard, ruiter heeft gekeken?

Citaat:
maar tijdens het rijden (merk het zelf niet) klapper deze een beetje volgens m`n zusje verder ligt ie zo op het eerste gezicht wel goed.
Een zadel kan op het eerste gezicht goed liggen (afhankelijk met hoeveel ervaring je er ook naar kijkt), maar als het klappert ligt hij dus niet goed.

Citaat:
hij zit wel een beetje alsof je voor over wordt geduwd maar dat kan ook komen door het bontje (had ik bij mijn vorige pony geen last van) verder blijft ie ook netjes liggen.
Als jij voorover wordt geduwd in het zadel kan het zijn dat het zadel niet geschikt is voor jou of dat het niet op de pony past.
Verder de vraag: Waarom ligt er een bontje onder dit zadel? Was het de bedoeling dat het zadel hierdoor beter ging liggen?
Een bontje kan netjes blijven liggen, maar kan ook niet zo gek veel kanten op, vastgesnoerd tussen zadel en sjabrak en ook nog aan de singelstoten. Waar zou dat ding heen moeten? Als die opmerking op je zadel sloeg verwijs ik je door naar de bovenstaande reactie.

Citaat:
nou heb ik ook een keer met het zadel van m`n zusje gereden (wintec 250/500? dressuur) en die ligt volgens haar beter en klappert niet.
Hoeveel kennis en kunde heeft je zus met zadels? Als zij daar net zoveel van weet als en zadelmaker kom je in de richting van een betrouwbare indicatie.

Citaat:
ik vindt de nieuwe wintec van isabell het mooist en zou het graag willen ruilen voor m`n rossner is dat een beetje vergelijkbaar?
Gaat het er tegenwoordig bij het zoeken naar een zadel al om hoe mooi het ding is? Volgens mij is de uitdaging; passend voor mij en mijn paard al groot genoeg. Als het goed is ga je dan ook voor het zadel dat het beste voor jullie past en niet welke het mooiste is.

Citaat:
en is het misschien niet beter om een wintec 500 te nemen ipv isabell aangezien die het zelfde model heeft als m`n rossner (die dus niet helemaal perfect ligt) want de 500 ligt beter maar die is ook wat platter (vind ik minder mooi!)
Nee, het is niet beter om een wintec 500 te nemen, het beste is om met een goede zadelmaker te gaan kijken naar het best passende zadel voor jou en je paard ongeacht of het zadel nu mooi is of niet.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:50

Het is misschien ook mogelijk om dit zadel aan te passen. Maar dan zal er wel een zadelpasser moeten komen om te kijken of het mogelijk is. Wanneer je naar voren gezet wordt kan het ook duiden op een te wijde boom in het zadel. En dan klappert het zadel ook.
Om een bepaald merk/type zadel aan te wijzen wat wel zou passen is niet direct mogelijk. Elk zadel kan weer anders liggen op je pony. Dat moet echt gepast worden.
Succes.

_____________________________________________________________________________________-

http://www.zadelpasservicelibertad.nl