keuze trust bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KirstenChes

keuze trust bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 13:14

Hallo,

Ik overweeg het om een Trust bit te kopen en zit tussen 2 verschillende bitten te twijfelen.

Bij het lezen over de werking van het bit vond ik in de eerste instantie dit bit bij mijn paard passen.

1. http://www.medhorses.nl/Images/ProductI ... 93598b.jpg
De rolletjes zijn bedoeld om een paard zijn kaken te laten ontspannen en het bit gemakkelijk te accepteren. Ze bevorderen speeksel aanmaak en bieden ook een oplossing voor paarden die veel met hun tong bewegen of knarsen.

Maar eigenlijk ben ik meer voorstander van een dubbelgebroken bit maar dat hebben ze niet bij het bovenstaande bit. Dus ben ik verder gaan zoeken en toen kwam ik bij dit bit wat kwa beschrijving wel iets minder bij mijn paard past.

2. http://fionasruitersport.b-mania.nl/med ... rod109.jpg
De koperen ringetjes aan deze trens zorgen voor iets meer druk op tong, maar door de flexibiliteit van de rolletjes ook voor meer afleiding voor het paard en derhalve meer ontspanning.
Het paard zal het bit gemakkelijker aannemen en meer gaan schuimen.

Nu is mijn vraag welk bit zou jij kiezen? Ben meer voorstander van een dubbelgebroken bit waar mijn paard vrijwel altijd op loopt, mijn paard kan moeilijk zijn kaken ontspannen en accepteert niet elk bit. Knarsen of veel met de tong bewegen doet hij niet. Ook zou ik graag willen weten of ik dan beter voor een Bus of Watertrens kan kiezen.

KirstenChes

Re: keuze trust bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:25

niemand ?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:29

Volgens mij zijn trust bitten nog niet erg veelgebruikt. Ik heb er iig geen ervaring mee, aangezien ik Mylerfan ben :D

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:31

Ik heb geen ervaring met een trust bit maar ik zou altijd voor een enkelgebroken bit kiezen.
Dit omdat een dubbel gebroken bit veel harder inwerkt tot in tegenstelling wat veel mensen denken.
Een dubbel gebroken bit werkt namelijk op de tong en de lagen in.
Een enkelgebroken bit werkt alleen op de lagen en houd te tong vrij, wat veel fijner is voor het paard.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:33

Als jij zegt dat jouw paard niet doet knarsen zou ik voor het tweede bitje gaan. Verder heb ik zelf geen ervaring met dit merk, wek al vaak voorbij zien komen in winkels.

En ik sluit me verder aan bij misskrisss.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:36

misskrisss schreef:
Een enkelgebroken bit werkt alleen op de lagen en houd te tong vrij, wat veel fijner is voor het paard.

Een enkelgebroken bit heeft het scharnierpunt in het midden van het bit en zal dus bij druk altijd in het gehemelte prikken. Sommige paarden vinden dit niet erg, dus dan vooral hiervoor kiezen, maar er zijn er ook die dit niet tolereren.

Kies dan een bit met een licht tongboogje (een Myler ;)), dan heb je the best of both worlds, dus ruimte voor de tong.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:36

Volgens mij werkt zo'n rolletjes bit niet "ontspannend", maar krijgt het paard niet de kans om het vast te pakken.
Doe een paar knikkers in je mond... probeer of je dan kunt ontspannen :P.
Als spanning niet in de mond kwijt kan, zal het ergens anders worden vastgezet.
Mijn keuze zou het niet zijn.
Rijtechnisch is er met goede begeleiding veel op te lossen.

WinstonVDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 16:37

Ik heb alleen ervaring met het tweede bitje, niet met het eerste. Mijn ervaring is wel dat het een fijn bitje is om mee te werken, wordt door veel (jonge of moeilijke) paarden goed aangenomen, waar zij dat met een simpel dubbelgebroken trens niet doen. Ik ga nu bij mijn pony over van een watertrens op een bustrens, omdat dit stiller in de mondhoeken ligt. Dat zou je kunnen meenemen bij de keuze..

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:29

Ik heb zelf een Trust locked kneveltrens voor mijn 4-jarige. Bevalt super! Anatomisch gevormd, ligt stil in de mond en heeft geen notenkraker-effect.

Trust zit hier op bokt. Ze hebben mij per pb heel goed advies kunnen geven.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 17:16

ik heb ook een trust bitje voor paardje, de standaard dubbel gebroken trensje. Het was een wereld van verschil met een simpel dubbelgebroken trensje. ze neemt het bit heel makkelijk aan en loopt er super op. Het is een heel mooi anatomisch gevormd bit wat netjes in de paardenmond ligt.
over de specifieke werking van de 2 hier boven zou ik niks kunnen zeggen, ik zou wel zelf liever voor de 2e gaan dan de eerste.

misskrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 11:48

Dat is dus niet waar. Als een bit op de tong van een paard rust dan kan hij de druk van het bit ontlasten door met zijn tong tegen het bit te gaan. Als je kiest voor een bit met tongvrijheid dan kan het paard nooit ergens de druk verminderen en werkt dat bit dus scherper in. Je denk dan dat je fijner aan het rijden bent omdat het paard kan geen verlichting zoeken. Met een enkelgebroken bit moet je aan jezelf werken, als dat nodig is.
Voor het paard is een bit met tongvrijheid dus niet fijner!