rijden met stang en trens voor de fun

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vickz

rijden met stang en trens voor de fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:56

Ik vroeg me af hoe jullie hierover denken:

Een vriendin van mij rijd op B niveau en eigenlijk nooit wedstrijden. Ze rijd met stang en trens op haar pony gewoon voor de fun en omdat ze dat mooi vind. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen en zielig voor dat beest, het is een doodbrave slome pony. Overdrijf ik nu of vinden jullie ook dat je 1st M of Z niveau moet rijden voor je een stang en trens gebruikt?

XxSasjuhh

Re: rijden met stang en trens voor de fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:57

Ik wwet niet hoe zij in haar hand is, dus ik kan het niet beoordelen :)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:59

Zielig is het misschien niet, overbodig misschien wel. Moet zeggen dat het mij erg gaaf lijkt om ooit een keer portetfoto's te maken van mijn pony met een stang en trens hoofdstel. We zijn nog niet eens B startgerechtigd dus daar kan ik wel naar fluiten. Ermee rijden is voor mij al helemaal geen sprake van. Heb geen goede controle over een tweede teugel zoals slofteugel dus een teugel die nog verbonden zit aan een extra bit is al helemaal niet fijn voor paardlief.

Ik snap niet goed waarom je je paard met S&T zou rijden als je geen oefeningen uit het Z beoefent..

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:00

Met een stang en trens is niet zoveel mis. Als iemand normaal met ren trens om kan gaan kan hij of zij dit ook met stang en trens. Je hebt zelf in de hand hoe strak je de stang er bij pakt. Dus ik vind dat stang en trens niet zoveel met het niveau te maken heeft maar meer met rijstijl. Verder vind ik het sowieso een overschat ding, snap niet wat er zo leuk aan is om mee te rijden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:02

Ik vindt het niet normaal om zomaar 2 bitten in een paard z'n mond te proppen just for fun. Als je menig Z-ruiter ziet rijden ermee wordt je niet altijd vrolijk daarnaast denk ik dat niet voor de fun is maar gewoon om stoerder te zijn meer het "kijk-mij-nou-gedoe".

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:03

tsja het is toch echt haar eigen keuze
zelf weet ik niet eens hoed de bitten zouden moeten hangen :')

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:07

Tigra_ schreef:
Ik vindt het niet normaal om zomaar 2 bitten in een paard z'n mond te proppen just for fun. Als je menig Z-ruiter ziet rijden ermee wordt je niet altijd vrolijk daarnaast denk ik dat niet voor de fun is maar gewoon om stoerder te zijn meer het "kijk-mij-nou-gedoe".

Menig Z ruiter heeft ook geen rijstijl voor een stang en trens. Zoals ik al zei heb je zelf in de hand hoe strak je de stang er aan hebt, of je nu b of gp rijdt.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:13

NinaCharlie schreef:
Zielig is het misschien niet, overbodig misschien wel. Moet zeggen dat het mij erg gaaf lijkt om ooit een keer portetfoto's te maken van mijn pony met een stang en trens hoofdstel. We zijn nog niet eens B startgerechtigd dus daar kan ik wel naar fluiten. Ermee rijden is voor mij al helemaal geen sprake van. Heb geen goede controle over een tweede teugel zoals slofteugel dus een teugel die nog verbonden zit aan een extra bit is al helemaal niet fijn voor paardlief.

Ik snap niet goed waarom je je paard met S&T zou rijden als je geen oefeningen uit het Z beoefent..

Daar was het oorspronkelijk mee begonnen met een foto met stang en trens met de pony maar nu blijft ze ermee rijden want het oogt chique...

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:16

Dat je een keer vooor een fotoshoot stang en trens inhangt, okee, maar er mee rijden als het je niveau niet is, nee.

Maar vind dat ook gelden voor al die muppets (excuse me) die klassieke dressuur doen.
Overal word maar een kandare in gehangen.
Maargoed, ik ben sowieso absoluut geen voorstander van die hype. :D

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:17

Tigra_ schreef:

Daar lijkt het erg op, ik vroeg eens waarom ze dit doet en dan zei ze gewoon voor de fun en omdat ze weet dat ze nooit op hoog niveau zal rijden met haar pony daarom lost ze het zo op :? Ik vond het maar een rare uitleg! Maar ze zei ook dat niemand haar begrijpt... Blijkbaar :P

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:18

wat is een kandare? :p misschien een domme vraag, maar heb er nog nooit van gehoord

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:26

Ook een stang. Google maar ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:22

CleovG schreef:
Tigra_ schreef:

Menig Z ruiter heeft ook geen rijstijl voor een stang en trens. Zoals ik al zei heb je zelf in de hand hoe strak je de stang er aan hebt, of je nu b of gp rijdt.

Ook dan is het vervelend voor het paard. Meestal heeft een paard niet zoveel plaats in de mond dus prettig kan het imo nooit zijn dus om het dan maar voor de fun stoer te lopen doen vindt ik nergens over gaan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 00:25

Vickz schreef:
Daar was het oorspronkelijk mee begonnen met een foto met stang en trens met de pony maar nu blijft ze ermee rijden want het oogt chique...

Ik vind het eerlijk gezegd echt ontzettend dom staan...Dan zie je dus iemand binnenkomen helemaal chique opgetuigd met stang en trens, gaat ze rijden en dan is het niet eens B niveau....In mijn ogen ga je dan echt af hoor en ik ben vast niet de enige die zo denkt.

Verder ligt het eraan wat ze ermee doet, als ze echt op de stang rijdt of die zelfs gebruikt om het paard rond te houden, is ze hem gewoon stuk aan het rijden. Hangt de stang er los bij is het hooguit wat oncomfortabel voor het paard maar zal hij er verder niets aan over houden.

Jizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 10:19

het nadeel van stang en trens is dat als je nog niet zo veel ervaring hebt je zo snel dingen fout kan doen, met een harde hand kan je je paard echt naar de knoppen rijden. En persoonlijk denk ik dan ook waarom zoveel eraan hangen als je je paard op een basistrensje dezelfde oefeningen kan laten doen? Ik snap dat een s&t meerwaarde heeft of zou kunnen hebben in de hogere dressuur, maar als je een s&t nodig hebt om de meer basisoefeningen te rijden denk ik dat er gewoon iets heel fout is in de oefening van je paard, of de rijstijl van de ruiter.

SaiLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:20

Ik vind het belangrijker dat iemand er kundig mee om kan gaan.
(Al betwijfel ik dat wel wanneer het gebruikt wordt voor "mooi/status/chique" etc).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:23

Als iemand het een keer voor een fotoshoot oid dergelijks doet dan heb ik er geen probleem mee, mits ze er eerlijk mee om gaan. Maar ermee rijden terwijl de basis mss nog niet eens bevestigt is daar zie ik geen meerwaarde van in. Paard gaat er wel niet dood van, maar nut heeft het ook niet. Plus dat je mss je paard sneller monddood maakt?

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:11

Met de s&t loopt ie mooi op teugel, met een gewoon bitje is dat al stukken minder. ze heeft de stang even strak of de trens. het is niet dat ze in z'n mond gaat zitten rukken en trekken enzo dat wel niet.
Maar inderdaad als je ze ziet aankomen met heel veel show alles erop en eraan qua tuig, dan begint ze te rijden en is het stukken minder, mensen lachen haar uit en dat vind ik jammer! Maar ze moet het wel wilen inzien...