Zou een thiedeman helpen in mijn situatie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xJikke

Zou een thiedeman helpen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:19

Hallo bokkers, :wave:

Ik heb een vraagje, die al zo vaak is gesteld, maar ik het toch in mijn eigen situatie wil weten. Het is lastig uit te leggen, maar ik ga het proberen. Ik ben bang voor mijn pony met buitenrijden. In de bak gaat het prima, maar buiten ben ik aardig gespannen. Op de heenweg is hij altijd braaf -wel gespannen maar braaf-, maar op de terugweg gaat het mis. Hij wordt druk en op bepaalde punten kan ik hem niet meer houden en schiet hij weg, meestal kan ik hem pas na een lange tijd stoppen en dat brengt soms gevaarlijke situatie op, gelukkig is het nog nooit uit de hand gelopen, maar daar ben ik wel bang voor. Hij zet bijna altijd zijn 'stierennek' erop als hij gaat rennen en dan helpt zagen/trekken in de mond niet.Hij heeft al een dubbelgebroken bit in. Ik rij bijna altijd met hezelfde - en mijn enige- stalgenootje buiten, alleen de pony's van ons fokken elkaar heel erg op. Zij kan haar pony houden, maar ik niet op een bepaalde moment niet meer. Met andere paarden gaat het wel goed -2x geprobeerd, maar dat was ongeveer een half jaar geleden, dus weet niet of hij het nu ook is-, hij wordt dan wel druk maar ik kan hem houden. Als we naar het dorp gaam is hij wel heel braaf maar zodra we weer in het natuurgebied gaan, wordt hij druk en gespannen. Hij wil er altijd op bepaalde plekken van door gaan en ik weet welke plekken, maar dwars zetten lukt niet. Vaak loopt hij ook achteruit zonder toestemming - weet iemand waarom?- . De plekken moeten we lang anders komen we niet terug bij stal, dus omrijden heeft geen zin.

Mijn vraag is zou een thiedeman helpen, want ik wil wel graag weer een keer -ontspannen- buitenrijden? Zo niet, een andere oplossing? Een nieuwe pony is niet van toepassing.

Als je meer informatie wilt, vraag maar raak!
Alvast bedankt! :)

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:24

Een thiedeman kan je inderdaad zo instellen dat je paard zijn hoofd niet hoger dan een bepaald punt kan doen. Het zou dus kunnen helpen. Wat je ook kan proberen is een martingaal, daar rij ik zelf ook mee buiten. Ik weet niet of het dan ook gelijk ontspannender wordt, maar je zal hij in ieder geval beter kunnen houden.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Hmmm jouw probleem klinkt bekend! Ik ga je topic even volgen. Ik kan je niet adviseren want ik zit met hetzelfde. Tot voorheen voldeed een dun bitje en een martingaal maar sinds we nu ongeveer een jaar geleden zijn verhuisd en in een ander recreatiegebied rijden is het steeds foute boel.

xJikke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 22:31

brechtje122 schreef:
Een thiedeman kan je inderdaad zo instellen dat je paard zijn hoofd niet hoger dan een bepaald punt kan doen. Het zou dus kunnen helpen. Wat je ook kan proberen is een martingaal, daar rij ik zelf ook mee buiten. Ik weet niet of het dan ook gelijk ontspannender wordt, maar je zal hij in ieder geval beter kunnen houden.

Vergeten te melden, maar een martingaal helpt inderdaad op sommige punten, maar op het riskanste punt -waar ik hem bijna nooit kan houden, werkt het niet. Het riskante punt daar aan het einde ligt een weg en is er veel fietsverkeer, daarom ben ik bang dat er daar ooit iets gebeurd. In het hele natuurgebied is er veel fiets en wandelverkeer. Ik wil graag een middel, waarnee ik ook niet bang hoef te zijn op dat stuk (en alle andere stukken natuurlijk).

wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:08

Nou zagen en trekken zoals je zegt helpt niet, dit lijkt me nou ook niet bepaald een goede aanpak om te gaan zagen met de teugels.. Mischien maak je hem daar alleen maar bang mee, en je doet hem pijn....

Als die andere pony's elkaar en hem opjutten zoals je zegt, zou ik daar niet meer mee naar buiten gaan maar een ouder rustig en betrouwbaar paard meevragen. Ik denk ook dat het verstandig is om iemand die niet bang is met hem buiten te laten rijden, als jij al helemaal denkt van ojee daar gaat hij er zo vandoor voelt je paard dat en dan jut jij hem juist op

dito

Re: Zou een thiedeman helpen in mijn situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:10

misschien eerst eens alleen naar buiten gaan zodat hij niet opgefokt raakt door de andere paarden? Misschien kun je iemand meenemen die mee gaat op de fiets als je het alleen te spannend vind. Mijn paard had dit ook altijd, ging er van door, hoofd omhoog etc en werd alleen maar erger als ik wilde remmen etc. Ik ben bitloos gaan rijden en heb nu nergens meer last van....maarja dat is wel het ene uiterste van het andere hoor!