bitloos: rijden met een halster aan het raden ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

bitloos: rijden met een halster aan het raden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:35

hallo,
ik heb ondertussen de overstap naar bitloos gemaakt ( rij soms ook nog met bit )
nu rij ik al een tijdje net een leren halster van goede kwaliteit,
kan ik hiermee doorgaan of is het toch echt aan te raden om een bitloos
hoofdstel aan te schaffen ?
of is het aan te raden een(vliegen) frondriem aan het halster vast te maken ?

alvast bedankt !

JuliaKamm

Re: bitloos: rijden met een halster aan het raden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:42

Ik denk dat het handiger is om een bitloos hoofdstel aan te schaffen, omdat dat iets steviger is en de neusriem er anders is, en wat meer druk geeft op de neus. Dus als hij er dan vandoor gaat, weet niet of dat zo is, heb je hem beter in de hand als met een halster. Groetjes!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 07:48

als ik hem meer in de hand wil hebben als ze ervandoor gaat rijd ik wel met een scherp bit !
nee , als mijn pony echt schrikt gaat hij toch , met halster , bitloos hoofstel , gewoon hoofdstel en
zij is zo opgevoed dat ze niet met mij ''voor de fun'' vandoor gaat , dus dat vind ik geen reden ,
en een goed halster is toch net zo stevig of steviger dan een hoofdstel :?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 07:54

In principe hoeft het niet, maar rij je gewoon met een lekker los teugeltje of echt dressuur?
Anders is het wel handiger om een echte side-pull aan te schaffen :)

iris_dwarrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:03

ik rij ook gewoon met een halster en dat bevalt mij goed
je kunt ook het bid van het hoofstel halen heb ik ook wel eens gedaan :)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:39

Als het je zo prima bevalt kan je gewoon zo blijven rijden hoor.
Meeste mensen gaan toch over omdat een bitloos hoofdstel meestal net wat netter staat, mooier aansluit. Een halster zit toch vaak wat losjes en schuift wat, maar als je daar geen problemen mee heb gewoon lekker zo laten.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:45

Ik ken ook iemand die gewoon met een leren halster rijdt. Als je het fijn vindt en het gaat goed, dan zou ik niet weten waarom je zo gewoon niet doorgaat ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:52

Is toch een beetje afhankelijk van wat je van plan bent. Ik zelf rij ook weleens met een gewoon halster gaat prima. Ik zelf maak wel altijd de teugels vast aan de onderste ring en niet aan de zijkanten. Persoonlijk vindt ik het fijner omdat het duidelijker is dan wanneer je het aan de zijkanten vast maakt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:57

Een halster is prima, voor op buitenrit etc.
Wil je in de bak een beetje serieus aan de slag, dan vind ik het te rommelig. Communicatie verloopt er niet helder door, en je kunt nergens op een fijne manier je teugels bevestigen.
Dan is een sidepull stukken beter imo.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:59

Tigra_ schreef:
Is toch een beetje afhankelijk van wat je van plan bent. Ik zelf rij ook weleens met een gewoon halster gaat prima. Ik zelf maak wel altijd de teugels vast aan de onderste ring en niet aan de zijkanten. Persoonlijk vindt ik het fijner omdat het duidelijker is dan wanneer je het aan de zijkanten vast maakt.

Huh? en waarom is dat dan duidelijker?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:26

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:48

Maritje1991 schreef:
Tigra_ schreef:

Huh? en waarom is dat dan duidelijker?

Inderdaad het linkje hierboven zegt al vrij veel, en dat merk ik in de praktijk ook erg duidelijk dat het voor onervaren paarden gewoon erg duidelijk is. Voornamelijk gebruik je de teugels alleen als het nodig is dus meestal in het geval als de been en zithulpen niet genoeg zijn en je ze daardoor kan bijsturen en dan merk je wel dat het voor een paard een stuk prettigere is om de goede kant opgestuurd te worden. Zonder al teveel "ruis". Daarnaast merk je dat als je ze aan de zijkanten vast maakt in de praktijk ook heel duidelijk dat het makkelijk verschuift bevestig je aan de onderkant verschuift het niet blijft gewoon op de plek zitten net zoals een touwhalster eigenlijk alleen een gewoon halster is minder scherp, je hebt een groter drukvlak als met een gewoon touwhalster.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:19

Het is per paard verschillend ;)

Mijn paard reageer dus beter op teugels aan zijkant ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:32

Maritje1991 schreef:
Het is per paard verschillend ;)

Mijn paard reageer dus beter op teugels aan zijkant ;)

Alles is per paard verschillend als denk ik toch dat het sowieso duidelijker is voor een paard, als je paard niet anders gewent is dan is het logisch maar als je het voor het paard de eerste keer is dan is het wel belangrijk dat het duidelijk is en aan de zijkant zorgt gewoon vaak voor te veel ruis.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 14:34

Gewoon een halster is prima toch? Als het goed gaat met rijden zou ik zeggen laat het lekker zo. Ik reed vroeger mijn shetlander ook gewoon met halster :D

__Do

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:40

Als het goed gaat met halster gewoon lekker zo houden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:22

ik doe 5 dagen per week buitenrijden , maar daarnaast ook nog 1 keer per week springen / crossen
en 1 keer per week dresuur , als ik spring of dressuur doe komt er een bontje onder,

ik doe de teugels meestal aan de zijkant,
als ik ze aan de onderkant doe , rij ik met een hoofdstel , anders ringkeld mijn halster irritant )
haal ik de bakstukken en het bit van het hoofdstel af .
ik heb het me zo gemaakt dat ik de teugels dan onder aan de neusriem vast kan maken ,
maar hier reageerd zij enorm gevoelig op ,
vandaag weer eens uitgeprobeerd , ik sturde perongeluk 30 cm te vroeg voor een bocht,
reden we toen op de stoep :')
ik vind het fijn dat ze hier zo gevoelig op reageerd , maar ik vind het niet fijn rijden
( ik ben niet zo goed in met een grote snelheid precies op het goede moment sturen , zo
ben ik 1 keer met mijn verzorgpony's met mennen het bos door een stuik hier gereden :P )

ik rij eigenlijk geheel op mijn zit , ( anders kon ik dit ook niet :
http://www.youtube.com/watch?v=4EoPpvze5FI&feature=plcp )