Deken een maat kleiner maken, kan dat? en hoe..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

brease

Deken een maat kleiner maken, kan dat? en hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 19:00

Beste Bokkers,

Ik ben op zoek naar ervaringen op het gebied van het kleiner maken van dekens. Ik heb een regendeken gekocht wat een 195 moest zijn en nu ben ik thusi en leg ik hem op en is hij veelste groot. Blijkt het een 205 te zijn :(, ben er erg sneu van. Zou je kunnen zeggen, had dan gekeken, maar je gaat er toch wel vanuit dat als in de advertentie staat 195 dat het dan ook zo is..

Nu wil ik als ze niet meer reageren, hem proberen kleiner te gaan maken. Ik kan zo op Bokt en op internet geen berichten vinden van mensen die dit al eens hebben geprobeert, dus plaats ik hier mijn vraag.

Hebben jullie misschien tips voor mij?

kiki1976

Re: Deken een maat kleiner maken, kan dat? en hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:16

Heeft de deken gelijmde naden of gestikte naden?
Want ik ben bang dat wanneer je naden gaat stikken de deken hierop gaat lekken. En weet niet of je die weer goed waterdicht krijgt.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:27

Ik denk wel dat het kan hoor, als je de bies langs de achterkant loshaalt, er 10cm vanaf knipt, en de bies er weer aanstikt..?
Ik zou het wel kunnen denk ik.
Heb wel eens een vliegendeken en een zomerdeken kleiner gemaakt maar dat was makkelijker, gewoon in het midden de boel dubbel gestikt :D
Succes!

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:36

Even zien hoor, het is een deken van HH. Met naden gestikt bedoel je die op de billen? die twee zijn gestikt, en de rand rondom is ook genaaid. Ik moet de singels dan ook inkorten heb ik al gezien.

Ik heb ook zitten kijken naar de borst, om de sluiting anders te maken, dat hij verder dicht kan, en dus de deken verder naar voren komt te liggen. Echter dan is de achterkant nog altijd te lang en te losjes..

Ik wil het best proberen om hem te gaan knippen, maar ben bang dat ik hem verpruts.

Ik heb geprobeert een foto bij de voegen.Afbeelding en Afbeelding

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:58

Dat probleem aan de voorkant heb ik ook met verschillende dekens. Mijn merrie is niet zo breed, en als ik een maat kleiner koop steken haar billen er uit. Je kan er aan de voorkant ook geen gaatjes meer bijprikken zie ik.. Misschien extra klittenband erin, dat hij niet gaan omkrullen (zoals mijn dekens doen)

snottebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:02

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel mee vind vallen hoor.
Aan de achterkant is ie wel lang ja.
Ben je niet bang dat als je een maat kleiner gaat, de voorkant te krap is?
Ik zou bij de voorkant zo ver mogelijk gaatjes bij prikken als kan ( waar je hem nu ong vast hebt zitten)of dicht zetten en hem verder zo laten. Dan ligt ie echt niet beroerd!

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 09:26

Als ik zelf zo de foto bekijk lijkt het ook wel mee te vallen.

Alleen bij de kont is hij echt veelste ruim. Als een deken te ruim is, schuift hij toch ook..

Aan de voorzijde kunnen geen gaatjes meer bij. Ikben gisteravond met knopspelden bezig geweest om de twee voorste flappen om te slaan en daar vervolgens weer een nieuwe sluiting op te maken. Scheelt heel wat centimeters, echter heb ik wel het idee de de deken daardoor verder op haar schoft komt te liggen, en zo minder ver op haar kont natuurlijk. Maar daar ga ik nog even mee prutsen.

Alle tips zijn nog altijd welkom, samen weten we meer.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:33

Het beste advies is denk ik toch een passende deken kopen en deze verkopen ... de maat zit 'm niet alleen voor of achter, maar in het hele model ... en als je hem verknoeit kun je hem ook weggooien, dat is zonde :(

Zo aan de achterkant te zien lijkt het ook wel meer dan 10 cm over te hangen.
Zou de rug- en onderlengte eens precies opmeten en aan de hand daarvan iets passends zoeken.

Trouwens, dat gezicht van jouw paardje :)) wat een heerlijk beest !

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 12:49

Ik ben al eventjes bezig geweest. Met de knopspelden naar het land.

Dit is het idee, of ik het ga en kan uitvoeren is nog de vraag, maar het lijkt super goed te zitten zo. Er komen nieuwe sluitingen op , zoals bij de dekens van Bucas en Amigo. Met klittenband over de gesp heen, vind ik zelf erg fijn werken.

Afbeelding

en dan de achterkant op deze manier:

Afbeelding

En dan de staartflap over die twee ingevouwen stukken heen zetten.. als mij dat gaat lukken natuurlijk.

Ja ik zit er ook wel aan te denken om hem weer te koop te zetten en door te zoeken naar een andere deken, maar een deken van rond de 20 euro vinden is nog niet zo een voudig, en die dan ook nog heel en waterdicht is. Met deze dacht ik wel een goede koop gedaan te hebben. Hij is verder nog helemaal gaaf. En staat mijn paardje ook niet verkeerd, met haar toevallig ook bruine halster.

Oh en jaaa ze is leuk he. Mijn ruin heeft nog een uitdagender koppie :). Heerlijk die tinkers.

WilmaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 12:54

Ga je hem van achter ook inkorten dan?
Als je hem alleen zo dicht maakt heb je namelijk de kans dat de deken te zwaar op de staart hang en hij zijn staart niet meer voldoende optilt waardoor er de hele tijd mest ik blijft hangen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:28

Ik vrees ook dat dit niet gaat werken, brease :(
Hij is echt veeeeel te groot, zo op de kont te zien misschien wel 25 cm :oo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:32

Regendekens hebben geen naden ivm doorlekken. Strookje van de achterkant afhalen is een betere optie. Er zit in havelte (omgeving) een goede naaister, misschien kan die je helpen? (heb alleen geen naam/telefoonnummer van haar)

brease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 13:35

Ja daar heb je idd een punt, daar heb ik nog niet aan gedacht. Gelukkig heeft ze maar een dunne staart haha. Maar mijn ruin, die heeft hem wel 6x zo dik en krijgt hem niet eens in de lucht :P.

Ok. dus of toch een andere op bokt vinden. Heb al een advertentie staan en eventueel een ruil mogelijkheid. Ik kan deze nu ook te ruil zetten natuurlijk. Nog niet aangedacht.

Tja een 185 was haar te krap, en ging ik voor een 195 maar bleek 205 te zijn, en zit toch wel echt super verschil in te zitten. Jemig.

Of ik knip er toch een stuk of, aan de flappen aan de achterkant, zoom ik dat weer netjes om, en dan de staartflap er weer aan borduren.. en dan moet hij passen. Voor vind ik hem nu niet zo beroerd meer zitten, mits ik die sluitingen er goed op krijg natuurlijk.

Super leuk dat jullie zo met mij meedenken! Geweldig meiden!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:37

Er zit sowieso ontzettend veel verschil in pasvorm, ook in boven- en onderlengte, bij de verschillende maten !

Vandaar mijn advies om gewoon even de juiste maten bij het paard zelf te meten en aan de hand daarvan op zoek te gaan naar een juiste deken :j