Onze pony is een kruizing Welsh x Arabier, ong 135 hoog. Wordt nu naar tevredenheid gereden met een Trekker ponyzadel (of zonder zadel
). Boomloos, traploos verstelbaar, dus inspeelbaar op dikkere vachten, dunner worden in de zomer etc. Waarom dan toch een ander zadel? Ik heb van de KNHS begrepen in reactie op mijn email MET foto dat het Trekker zadel NIET toegestaan is op wedstrijden vanwege de hoge boog waarmee het zadel verstelbaar is. Nu wil dochter toch echt wedstrijdjes gaan rijden op den duur, dus een goed dressuurzadel is dan wel gewenst. Maar dan... onze pown heeft echt een moeilijke bouw. Haar buik is behoorlijk bol lopend en loopt van achter de voorbenen al op naar de borst. Elke singel verschuift dus naar voren, vlak achter de voorbenen en neemt hierbij het hele zadel mee. Trekker zadel ligt nu met anatomische singel (s vorm aan beide kanten) waardoor deze wel blijft liggen waar hij moet. En het feit dat het een voorsingel heeft zeg maar werkt ook mee. Barefoot hebben we ook gehad maar daarvan ligt het singelpunt te ver naar achteren.
Haar schouderbladen komen ver naar achteren, echt tot voorbij de schoft. Omdat het Trekker zadel soepel is (boomloos) kan dit er mooi onderdoor bewegen en heeft pown geen last ervan. De kussens zijn ook nog eens verstelbaar waardoor we wat meer ruimte daar kunnen maken.
Ze heeft een vrij vlakke schoft en alles schuift makkelijk naar voren. Daarbij is ze zo veranderlijk van bouw als het Nederlandse weer .
Wie kan mij vertellen wat voor zadel er wellicht kan passen of een goede zadelpasser in de buurt van Utrecht die ook ponyzadels heeft.

Ik ben ook wel benieuwd wat de KNHS van zo'n Christ pad vindt