Zadelopties voor pony met onmogelijke bouw?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zadelopties voor pony met onmogelijke bouw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:39

Natuurlijk is elke pony anders en natuurlijk moet er iemand naar komen kijken. Maar toch open ik dit topic om een beetje te weten in welke richting ik moet denken. Qua merk, model en prijs.

Onze pony is een kruizing Welsh x Arabier, ong 135 hoog. Wordt nu naar tevredenheid gereden met een Trekker ponyzadel (of zonder zadel :D ). Boomloos, traploos verstelbaar, dus inspeelbaar op dikkere vachten, dunner worden in de zomer etc. Waarom dan toch een ander zadel? Ik heb van de KNHS begrepen in reactie op mijn email MET foto dat het Trekker zadel NIET toegestaan is op wedstrijden vanwege de hoge boog waarmee het zadel verstelbaar is. Nu wil dochter toch echt wedstrijdjes gaan rijden op den duur, dus een goed dressuurzadel is dan wel gewenst.

Maar dan... onze pown heeft echt een moeilijke bouw. Haar buik is behoorlijk bol lopend en loopt van achter de voorbenen al op naar de borst. Elke singel verschuift dus naar voren, vlak achter de voorbenen en neemt hierbij het hele zadel mee. Trekker zadel ligt nu met anatomische singel (s vorm aan beide kanten) waardoor deze wel blijft liggen waar hij moet. En het feit dat het een voorsingel heeft zeg maar werkt ook mee. Barefoot hebben we ook gehad maar daarvan ligt het singelpunt te ver naar achteren.

Haar schouderbladen komen ver naar achteren, echt tot voorbij de schoft. Omdat het Trekker zadel soepel is (boomloos) kan dit er mooi onderdoor bewegen en heeft pown geen last ervan. De kussens zijn ook nog eens verstelbaar waardoor we wat meer ruimte daar kunnen maken.

Ze heeft een vrij vlakke schoft en alles schuift makkelijk naar voren. Daarbij is ze zo veranderlijk van bouw als het Nederlandse weer .

Wie kan mij vertellen wat voor zadel er wellicht kan passen of een goede zadelpasser in de buurt van Utrecht die ook ponyzadels heeft.

pmarena

Re: Zadelopties voor pony met onmogelijke bouw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:10

Jammer dat het dus toch klopte dat de Trekker niet toegestaan wordt...heb je het ook gevraagd van de Christ Premium? Die bonden kunnen soms nogal raar uit de hoek komen, ik weet niet of ze op 1 of andere rare manier dat zadeltje wel ineens goedkeuren? Het model is natuurlijk gewoon een soort dressuur-vorm, alleen is de toplaag dan van schaap, dus daar zouden ze misschien over kunnen vallen?

Maar vraag het eens voor de zekerheid, wie weet...al met al klinkt dat namelijk toch als het fijnste zadeltje voor die 2, voor nu in ieder geval.

Als je niks anders vindt kun je altijd alsnog een echte kindermaat Barefoot proberen toch? Die maat 0 was gewoon voor zowel pony als K. te groot, je hebt best kans dat de kindermaat een stuk beter ligt en zit, en daarvan zitten in verhouding de singelstoten natuurlijk ook een stuk verder naar voren.

En dan daarbij nog de singel van de Trekker die ook weer wat beter corrigeert...best kans dat het wat is hoor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 17:39

Ik heb nogmaals gemaild nu met expliciet de vraag over Bixie wedstrijden 9daar zijn ze vaak soepeler ook met kleding etc) en heb tevens de vraag over Christ gesteld.
Ben benieuwd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:42

Ik ben ook wel benieuwd, ergens verwacht ik dat ze de Christ uit zullen sluiten met een verwijzing naar bontjes die op normale zadels ook niet mogen tijdens een proef geloof ik? En het moet eigenlijk een leren zadel zijn...maargoed dat is kunstleder ook niet :P

Maar op zich ziet die Premium er toch heel behoorlijk uit als een dressuurzadel dus het is wel een discussie waard denk ik :j

De vorm is die van een dressuurzadel, hij heeft min of meer een lepel, Engelse singelstoten, en er kunnen gewoon Engelse beugels en riemen aan. Je kunt er een wit vierkant dekje onder leggen.....het enige rare is dat het een schaap bovenzijde heeft i.p.v. (kunst)leder.

Ik denk dat ze vanwege dat schaap uit gaan sluiten, maar ben wel benieuwd hoe ze dat antwoord dan verpakken :P

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:43

Met bixie zien ze dit vrijwel altijd door de vingers.
Ook bij veel A/B- pony;s wordt het door de vingers gezien door de juryleden.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:46

is het niet mogelijk om een zadel met staart riem te kopen zodat de zadel niet naar voren gaat schuiven? is maar een idee tje hoor! :)

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:53

pmarena schreef:
Ik ben ook wel benieuwd, ergens verwacht ik dat ze de Christ uit zullen sluiten met een verwijzing naar bontjes die op normale zadels ook niet mogen tijdens een proef geloof ik? En het moet eigenlijk een leren zadel zijn...maargoed dat is kunstleder ook niet :P

Maar op zich ziet die Premium er toch heel behoorlijk uit als een dressuurzadel dus het is wel een discussie waard denk ik :j

De vorm is die van een dressuurzadel, hij heeft min of meer een lepel, Engelse singelstoten, en er kunnen gewoon Engelse beugels en riemen aan. Je kunt er een wit vierkant dekje onder leggen.....het enige rare is dat het een schaap bovenzijde heeft i.p.v. (kunst)leder.

Ik denk dat ze vanwege dat schaap uit gaan sluiten, maar ben wel benieuwd hoe ze dat antwoord dan verpakken :P

Je mag dus wél met een bontje op je zadel starten ;) Ik ben ook wel benieuwd wat de KNHS van zo'n Christ pad vindt :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:57

Zeker weten?

Ik kan me van een X-aantal jaren geleden nog herinneren dat mensen daar toen gedonder mee kregen, maar weet niet hoe het er nu voor staat.

Als een bontje op een normaal zadel wel mag wordt het natuurlijk raarder wanneer een zadeltje met een geheel bonte toplaag niet zou mogen dus het zou wel gunstig zijn voor TS als het wel is toegestaan, een bontje op je zadel, want welke grond houden ze dan nog over op een Fellsattel om af te wijzen? :)

bonoenpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 14:58

Mijn paard had ook een onmogelijke bouw en megaveel merken boomzadels (ook maatzadels) geprobeerd. Hij was toen een hele uitdaging voor zadelmakers, ze kregen het niet voor elkaar (overbouwd, zeer schuine doorlopende schouder, rondgeribt, smalle borst waaahhhh) In zijn beweging kwam alles naar voren op de schouder terecht.
Het Chist Premium Plus Lamsvelszadel past super. Verder heb ik een Amazonas Isi (model Elisabeth volgens mij) zadel met lederen boom en Isi staat voor kort (48 cm draagvlak) heeft ook veel schoudervrijheid en blijft goed liggen. Deuber produceerde deze toen, is nu bij hun de Ronda of model Barock zou je ook eens kunnen proberen. Zijn lederen zadels met vaste of lederen boom en voor het echt lekker zitten evt met aangepast lamsvel van Christ te krijgen.