Ongelijke benen, hoe beugels om rug paard te ontlasten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

Ongelijke benen, hoe beugels om rug paard te ontlasten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:49

Ik heb 2 ongelijke benen.. 1 is wat langer dan de ander. Normaal geen probleem maar met rijden merk ik toch echt dat mijn 1e been korter zit als het andere been op gelijke stand van beugelriemen (en ook qua aanzicht gelijk, dus gene uitgerekte beugelriemen oid waardoor 1 kant langer is geworden) Ik vroeg me dus af.. moet ik dan de beugelriem aan mijn langere been ook langer maken of gelijk houden. Door ze gelijk te houden komt er denk ik meer druk op de 1e kant van het zadel als de andere kant. Snapt iemand dit verhaal en heeft advies?

meggiemeg

Re: Ongelijke benen, hoe beugels om rug paard te ontlasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:50

Ik heb dat ook, net als vele anderen. Ik pas de lengte wel aan van mijn riemen.
Daardoor zit ik beter in balans en merk dat ik dan op beide beugels even veel druk heb en dan voel ik ook mijn beide zitbeenknobbels.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:51

Mijn beugels moeten voor mijn gevoel gelijk zitten.... dan zit ik tenminste in balans.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:54

Oke ik had hier pas een discussie over, ik rijd namelijk ook met scheve beugelriemen om mijzelf in balans te houden (anders zit ik met 1 been op springstand en andere op dressuur bij wijze van) maar iemand wees me erop dat dit niet goed was voor mijn paard vandaar.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 13:56

Ik moet eerlijk zeggen dat het bij mij 0,5-1 gaatje scheelt ofzo :+ (dus vaak is na een tijd de beugelriemen omwisselen alweer voldoende :p)

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 13:58

ik heb fenders dus die kan ik niet wisselen daarom scheelt het qua gaatjes wel veel maar in verhouding denk ik 5 cm oid, heb ook aan 1 lies veel last vandaar dat die liever langer zit.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:01

Ik heb hetzelfde, maar heb dus ook mijn ene beugel een gaatje hoger dan de andere. Ik denk ook dat dat beter is dan dat je ze even lang doet, en dan vervolgens scheef en uit balans zit.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:02

Bij mij scheelt het heel weinig en rechts is "langer" dus is het heel simpel op te lossen en merk je het nauwelijks :S

5 cm is wel wat meer, heb eigenlijk nooit echt nagedacht wat dan handig is... Het lijkt mij logisch dat jij "recht" moet zitten en dat de druk gelijk verdeelt moet zijn?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:04

Het lijkt mij dat je juist de druk beter verdeeld als je de beugels naar lengte van je been aanpast, en dat je veel meer ontspannen kan rijden en met juist been gebruik. Zolang je maar recht op je paard zit!
Er zijn ook mensen in de Paralympics die intensief rijden met 1 been, het gaat juist om lichaam dat moet recht op je paard zitten zover ik weet!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:08

Het is wel een fors verschil, als jouw ene beugel 5cm langer is dan het andere. Heb je dan in het dagelijke leven ook te maken met een beenlengteverschil?
Zelf heb ik een verschil van ruim 5 cm. Normaal gesproken draag ik schoenen met een zoolverhoging van 5 cm om dit te verhelpen. Te paard heb ik gewone rijlaarzen aan en mijn beugels verschillen dan 1 a 2 gaatjes. Wat de andere al zeggen: ik zit dan wel in balans. Ik denk niet dat je paard daar iets van merkt, omdat je dan aan beide kanten evenveel druk kunt zetten. Is dit niet het geval, dan ga je scheef zitten en aan een kant meer druk geven, lijkt me...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:11

Ik heb laatst met mijn instuctrice gekeken naar hoe ik mijn beugels dan het beste kon doen. Want ik had de hele tijd het idee dat ik scheef zat.
Mijn rechterbeen is korter dan mijn linker en de beugels zaten gelijk. Dus zij heeft naar de lengte van mijn benen gekeken en daar de beugels op helpen afstellen. Ik zit nu dus rechts 1 gat korter als links en het rijden voelt gelijk een stuk beter.
Ik zit nu naar mijn gevoel recht in het zadel.

En belangrijkste. Mijn paard loopt veel beter meteen.
Want als jij niet recht zit, hoe kan je paard dan recht lopen?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:16

ga op je paard zitten en verdeel je gewicht goed over je zitbeenknobbels.
laat je benen afhangen en stel daar je beugels op af.
ongelijke beugels dus.
zou je je beugels gelijk houden en jij hebt en korte en langere been trek je vanzelf scheef waardoor je heup inknikt of zelfs je schouders scheef komen te staan....

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 14:21

Gewoon even voor de zekerheid. Maar weet je zeker dat jouw ene been langer is als het andere? Dat is gemeten e.d.?

Zo niet zou ik daar eerst eens naar kijken (osteo, fysio, manueel)
Daarnaast, ligt je zadel 100% recht? Soms hangen beugels scheef, rijd je scheef, zit je scheef of ligt je zadel scheef. Soims gewoon zelfs door verkeerde bespiering...(zijn amar wat wilde wegen, gok het zo niet maar het kan :) )

Als het echt 100% lengeverschil in je benen is lijkt het me een kwestie van goed kijken naar je beugels en inderdaad meten en verhangen. Ene fender 60 cm? Andere been 2 cm langer? Fender 62cm. Haal je dit niet i.v.m. voorgedefinieerde gaten dan of zelf er een gat bijmaken of je zadelmaker het verhaal voorleggen.
Als jouw benen verschillen in lengte moeten de beugels in principe scheef hangen om jouw bekken/rug recht te houden.
Anders ga je verkeerd corrigeren, kan nooit goed zijn. Zelfde principe met ongelijke beugels bij mensen met rechte benen.

Aan de andere kant, komt maar zelden voor dat je ene been precies even lang is als je andere been.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 15:07

Ik ben scheef vanuit mijn heupen oid maar zolang ik er geen last van heb hoeft er niks aan te gebeuren, heb wel zooltjes waarvan 1 iets hoger is dan ander maar dat scheelt weinig. Ik rijd eigenlijk altijd met mijn beugels uit omdat ik dat fijner vind maar als ze aan zijn moeten ze natuurlijk niet belastend zijn voor het paard. Zadel is boomloos en ligt gewoon goed fenders is 1 wel wat langer (gerekt) dan ander maar dat is gewoon goed afgesteld, heb zelf gaatjes bij gemaakt om te zorgen dat ze netjes recht kunnen hangen als een ander erop rijd.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:54

ik zou ze zeker op ongelijke lengte hangen zodat jij rechtzit
volgens mij is dat het belangrijkste voor je paard
ik heb rechts ook 1 gat langer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:58

Ik ken ook iemand met een cm of 6/7 (schat ik) verschil in beenlengte. Ze draagt hiervoor aangepaste schoenen (dikkere zool onder één schoen) en met rijden heeft ze dat net zo, een rijlaars met dikke zool dus. Misschien dat dat wat is? Dan kunnen je beugels gelijk en is toch ook de druk op je beugels gelijk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:09

Door mijn orthomanueel arts is mij verteld dat ongelijke benen niet bestaan. En hij heeft gelijk. Had ik dat alleen maar eerder geweten.

Mijn 'beenlengteverschil' was altijd zo'n cm of 4, notabene op m'n 12de geconstateerd in het ziekenhuis. Naast het verschil in beugeldruk (ik paste me aan aan m'n 'korte' been) heb ik veel rugpijnproblemen gehad en naar mate ik ouder werd, werden die alleen maar erger. Banden SI-gewricht overbelast, spierontstekingen in m'n lange rugspier, links/rechts compleet verschillende bespiering en vaak rugpijn. Alle fysio's en andere therapeuten ten spijt. De enige tip die ik je kan geven is: ga naar een goede orthomaneel arts en laat je behandelen. Mijn beenlengteverschil is vanaf behandeling 1 helemaal weg! Behandeling wordt door de meeste verzekeraars grotendeels betaald en in het ergste geval kost het je zo'n 70 euro.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 16:46

het komt bij mij ook uit mijn heupen, deze zijn ongelijk en dat wordt doorgevoerd naar mijn benen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:52

Precies, TS, was bij mij net zo. Mijn bekken is rechtgezet en m'n linkerbeen weer goed in het kommetje geplaatst. Is nu meer dan een jaar geleden en ik ben nog steeds klachtenvrij. Al een jaar geen rugpijn gehad, wat een verademing. Voor jou een heel eind uit de richting (mss kun je via hem of de website wel een soortgelijke arts vinden) ik ben bij dr. Cossee in Balkbrug geweest. Hij behandelt je maximaal 3 keer, maar mijn bekken en linkerbeen waren in 1x goed.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:54

@Marion: is een gewaagd statement hoor! Ongelijke benen / heupen / bekken etc. bestaan wel degelijk. Maar dat zijn dan wel afwijkingen die te maken hebben met langere botten / groeiachterstanden / fracturen & trauma's e.d.

In die zin ben ik het wel met jou en je manueel eens. Je hebt niet 'zomaar een langer been'. En kan het denk ik nooit kwaad om het een keer na te laten kijken.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:01

Het was ook niet mijn uitspraak, maar die van een arts met heel veel ervaring. Hij charceerde ongetwijfeld en ik heb zijn uitdrukking letterlijk overgenomen. Hij zal vast bedoeld hebben dat het in 99% van de gevallen niet om echt beenlengteverschil gaat. Dat daarvoor meer problemen dan alleen beenlengteverschil nodig zijn.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:08

Ongelijke benen moeten gecorrigeerd worden d.m.v oefeningen of een aangepaste schoen, zowel voor het paardrijden alsook voor jezelf !!!
Ongelijk lopen/staan kan een heleboel klachten veroorzaken, zowel bij de mens als bij de paarden ( en andere dieren!) !

Komt het vanuit de heup dan wordt het een stuk moeilijker om er iets aan te doen...wel altijd uit laten zoeken waar het probleem zit en wat je eraan kunt doen !

Ongelijke beugels is jezelf voor de gek houden (probleem wordt voor jouw niet opgelost) en je korte been is al sterker door dagelijkse overbelasting !
Dus merkt het paard dit wel degelijk !

Paardrijden is balanseren voor beide...moeten dus allebei in balans zijn om gezond te blijven en om te kunnen presteren !

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:20

Blijheid schreef:
Ik ken ook iemand met een cm of 6/7 (schat ik) verschil in beenlengte. Ze draagt hiervoor aangepaste schoenen (dikkere zool onder één schoen) en met rijden heeft ze dat net zo, een rijlaars met dikke zool dus. Misschien dat dat wat is? Dan kunnen je beugels gelijk en is toch ook de druk op je beugels gelijk.

Ik vind het wel heel knap dat iemand met een dikke zool gaat paardrijden. Ik kan met mijn lengteverschil en ophoging (5cm) echt never nooit in de beugel. Dat past gewoon niet, tenzij ik prop en dan klemvast zit.
Voor mij zou dat overigens ook geen nut hebben. Mijn beenlengteverschil zit in mijn bovenbeen. Via een zoolverhoging wordt slechts mijn onderbeen langer. Ook bij je beugels is dat dan geen handige combi..

Wat anderen al zeggen: een beenlengteverschil kan wel degelijk alleen in je been zitten. Kom maar eens kijken ;-) Maar idd, het komt bij mij wel echt door meerdere botoperaties.

Ts, ik denk zeker dat het niet onverstandig is eens naar een osteopaat oid te gaan. Zeker als het vaniuit je bekken komt, kan er vast wel iets aan gedaan worden. Nu heb je er misschien geen last van, maar hoe langer je wacht hoe groter de kans is op scheefgroei, slijtage en pijn.