Dressuurzadel met dikke/dunne kniewrongen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Appelsapje

Dressuurzadel met dikke/dunne kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 23:43

Hoi , Ik ben al sinds een tijdje opzoek naar een nieuw dressuurzadel aangezien ik eerst een vzh -zadel had.
Nu heb ik wel een ''probleem''.. Een paar mensen zeggen dat ik voor een dressuurzadel moet gaan met dikke kniewrongen , anderen zeggen dat ik er een moet kopen met dunne/platte kniewrongen...
ook zijn er mensen die zeggen dat het geheel van MIJN bouw afhangt..
Natuurlijk komt de zadelmaker (volgende week) om verschillende zadels te passen voor mijn paard maar ik zou graag al een idee willen hebben naar wat voor een zadel ik zou moeten ''neigen''.

Oja , ik ben trouwens erg klein (1m63) maar heb erg lange benen en smalle heupen.

Sokje_6

Re: Dressuurzadel met dikke/dunne kniewrongen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 23:46

Vraag om een standaard, dan merk je vanzelf of je dikke of dunnen kniewrongen fijn vindt. Dat is namelijk echt heel persoonlijk, zou zeker niet afgaan op wat andere mensen zeggen.

carien13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:31

Het is inderdaad persoonlijk. Met meer kniewrongen zit je wat vaster in het zadel. Vind ik persoonlijk fijner. Je kunt je benen wat stiller houden

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:33

Wat je zelf het prettigst vind. Met dikke kniewrongen zit je steviger, maar ook meer opgesloten, dus minder bewegingsvrijheid

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:37

Probeer je niet teveel vast te leggen op een bepaald merk.
kijk eerst even wat de zadelmaker je aanbiedt, zodat je zeker weet dat het voor je paard goed past. ga dan zelf op de zadels zitten.
dan zie je wel wat past, toch?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 11:40

Met dikke wrongen zit je vaster, maar daarintegen krijg je wel een afhankelijke zit. Met dunnere wrongen krijg je vanuit jezelf meer balans.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:02

Ik heb jarenlang met dikke wrongen gereden en daar nooit over nagedacht. Ik rijd nu een half jaar met bijna geen wrong en dat bevalt echt veel beter. Het is wel even wennen, maar je zit wordt er veel stabieler en beter van. Voordeel is ook dat je op bijna ieder ander zadel zo weg rijdt, terwijl als je dikke wrongen gewend bent, ieder ander zadel slecht zit.

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:18

Bedankt voor jullie reacties , Woensdag komt de zadelpasser en dan zien we wel :)

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 17:22

ik ben ook heel klein, 1.55, ik kan niet goed met wrongen rijden omdat deze niet aan mijn bovenbeen liggen, ik kom te hoog met mijn knie, daardoor komen mijn benen te ver naar achter te liggen waardoor ik naar voren kantel, voor mij dus niet echt een optie, had eerst een iw van wintec en heb de wrongen eraf gedaan en heb nu een kent and masters en ook hier zijn de wrongen af maar ik heb geen probleem om mijn benen stil te houden, als dit wel het geval is kunnen wrongen helpen

Appelsapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:30

Zo , de zadelpasser is geweest en ik heb de Equipe Emporio gekocht!

Afbeelding

Deze zadel heeft dus dikke wrongen maar hij zit echt als gegoten en het paard loopt er super onder!