Meer duw en wrijfkracht door ´Pads´

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

blubdevis

Meer duw en wrijfkracht door ´Pads´

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:13

Hallo,

Ik hoor steeds vaker dat paarden kast kunnen krijgen van drukplekjes van de anky, pk, qhp etc. pads, modat deze synthetisch zijn en dus voor duw en wrijfkracht zorgen onder het zadel..

Mijn paard heeft Nodulaire Necrobiosis en het werdt mij in de kliniek ook ten stelligst afgeraden om met z´n soort pads te rijden..

Heeft iemand hier vaker van gehoord?

CM_

Re: Meer duw en wrijfkracht door ´Pads´

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:16

Nou vooral omdat het syntetisch is, schuurt het eerder , wordt de temperatuur een stuk hoger en neemt het geen vocht op. Dit zorgt voor een broeikaseffectje onder je zadel.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:17

Ik heb ook wel eens begrepen dat pads minder goed zouden zijn omdat ze dikker zijn. En als je zadel het goed ligt moet je dekje eigenlijk niet dik zijn want dan maakt de pad je zadel te smal. Ik weet eigenlijk niet of synthetisch materiaal altijd meer schuurt, het ademt wel bijna altijd minder maar vaak is synthetisch materiaal toch juist glad?

Een vriendin van mij gebruikt ook een anky pad maar daar zit ook bijna geen vorm in, het is dus niet zoals bij de meeste dekjes dat de pad een beetje ruimte geeft bij de schoft, het lijkt mij dat dat bij een paard met een hogere schoft ook niet handig is en potentieel kan schuren.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:17

Mij is uitgelegt:
Nodulaire Necrobiosis moet je zien als een euro onder je huid.. als daar gelijke druk op staat is het geen probleem maar als je er over heen geen schuren/duwen zwelt het op en krijg je drukplekken.

Omdat zn dekje glad is aan de onderkant krijg je dus makkelijk de beweging die dan voor drukplekken zorgt..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:21

Ik zweer bij gewone katoenen dekjes, zonder andere rommel als bontjes eronder.
Helaas moet het soms om een zadel (tijdelijk) te laten passen, maar een goed passend zadel met een zacht katoenen dekje, mag amper wrijving geven. Hoewel kussens altijd wel wat zullen blijven bewegen, aangezien de spieren eronder dat ook doen.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:21

Ik heb het zelf met de oude collectie van Anky dekjes gehad
en die van Pk en Qhp :j
die waren niet voorgevormd, en daardoor werd mijn paard er kaal van
(Maar hij is nogal rondgeribt, dacht dat daar aan lag)?

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:23

CM_ schreef:
Ik zweer bij gewone katoenen dekjes, zonder andere rommel als bontjes eronder.
Helaas moet het soms om een zadel (tijdelijk) te laten passen, maar een goed passend zadel met een zacht katoenen dekje, mag amper wrijving geven. Hoewel kussens altijd wel wat zullen blijven bewegen, aangezien de spieren eronder dat ook doen.

Ja precies, de kliniek rade mij aan om met katoene ( die van BR ofzo, 100% katoen) te rijden en een echt schapenbontje onder mijn zadel zodat er de minste beweging was op de rug van mijn paard..
Moet zeggen dat het nu eignelijk wel redelijk goed gaat.. *klopt heel hard af :P*

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:25

Ik reed ook altijd met Anky dekjes omdat de kleurtjes zo leuk waren, maar altijd 'scheve' haartjes onder het zadel. Zadel paste goed overigens. Nu ben ik helemaal over op dunne katoenen dekjes en nooit geen rommelige haartjes meer. Bij mij komt er geen pad meer op!

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:32

Die van mij accepteerd de pads niet, gaat heel erg huidtrillen
En constant met de staart zwiepen. Alleen zachte dunne dekjes zonder gelpad
Bontjes of andere rommel eronder, dan is het geen probleem en heeft hij nergens last van.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 21:13

ik vind zelf de simpele "old scool" stubben dekjes erg fijn , lekker dun en goed ademend, absorberen ook goed :j
wel prijzig, maar gaan ook erg lang mee

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 19:43

Mijn pony heeft een onwijs grote drukplek onder zijn vacht zitten (nog niet helemaal doorgegroeit zeg maar).
Maar we zagen het toen we hem gingen scheren.
Spuit er nu steeds spul voor de doorbloeding op en het lijkt wat minder te worden. Dus hoop echt dat het er nog
uitgroeit.
Maar we zagen het toen we hem gingen scheren.
Gelijk zadelmaker erbij geweest en zadel aangepast. Maar het kan dus ook aan een dekje liggen?
BR Event is 100% katoen toch?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:17

Ik heb alleen maar pads op me paard liggen, QHP of Anky en heb nooit last van schuur of rare plekken op me paard, ze blijven super liggen en ik heb ook wel wat sjabrakken van hkm en scapa enz maar vind de pads fijner in hun werk dan de sjabrakken. (paard is rondgeribt)

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:23

Ik heb Anky en QHP pads, en ik vind ze erg fijn. Ze schuren niet en geven ook geen rare plekken.
Ook heb ik normaal dunne dekjes, die vind ik vooral fijn in de zomer.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:31

Mijn paard kreeg van de Anky pads kale plekken van het schuren, vond ze ook nooit echt fijn liggen.
Ik ben toen over gestapt op lamswollen pads van Mattes. Rib uit m'n lijf, maar paard bleef heel.
's Zomers ging er een simpel katoenen dekje van Eskadron onder het zadel. De wintervacht was wat breekbaarder dus dan was een lamswollen dekje echt het beste.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 09:48

Mijn paarden hebben bij het rijden eigenlijk bijna altijd zo'n dikkere pad van PK of QHP. Heb dan ook nog nooit last gehad schuurplekken of haren die door de wrijving anders liggen, en ik merk ook dat de paarden het niks uitmaakt als ik er bijvoorbeeld gewoon dekje onder leg.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:02

Samsie schreef:
Ik heb Anky en QHP pads, en ik vind ze erg fijn. Ze schuren niet en geven ook geen rare plekken.

Dat heb ik met die pads juist wel. :P

Ik gebruik de pads van harry`s horse. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 12:05

Ik heb er geen last van.
Maar paard heeft ook weinig schoft, het vormloze is 'geen probleem.
Altijd mooie gladde afdrukken moet ik ook zeggen.