NienkeNiels schreef:Hallo allemaal!
Mijn jonge paard die ik momenteel aan het beleren ben pakt zijn bit niet aan.
Het gaat om een dubbel gebroken koper bitje.
Heb al gelongeerd en gewandeld met dit bit maar zo gauw ik er op ga zitten buigt hij zijn hoofd zeg maar naar beneden
en reageert niet echt op het bit. Loop er onder uit, is wel te sturen maar verder reageert hij niet.
Kauwt ook veel en lijkt onder de indruk.
Kan ik beter een andere bit in doen? Of heeft iemand andere tips?
gewoon dit bitje houden. laat hem maar eerst effe wennen.
Neemt hij wel contact aan (daar je zegt dat hij zich wel laat sturen?)
indien wel zou ik me geen zorgen maken, gewoon lekker km's maken, licht contact in de mond, en laat hem maar zelf zijn houding zoeken en op eigen benen lopen. (dus niet te hard willen vastpakken)
Als hij geen contact aanneemt (dus achter de teugel kruipt), moet je hem meer van achter naar voren rijden.
Dit kun je bekomen door vooreerst goed voorwaarts te rijden, en veel overgangen te maken (en schijnovergangen), zorg dat de overgangen netjes en actief zijn, als die ontspant zal hij zelf wel contact komen opzoeken. wederom, niet te hard willen vastpakken.
echter hangt dit wel af van het niveau dat je paard ondertussen heeft, als je pas de 3 de keer eropgezeten heeft, en je nog bv pas een rondje aan het draven bent. Dan zou ik me niet teveel aantrekken van dat hoofd. Laat hem maar eerst je been volgen, en zijn evenwicht zoeken en vinden in draf. (dan rij je, imo, beter met een relatief losse teugel, zodat hij effectief op eigen benen leert lopen)
Uiteraard dit alles na een check van de tandarts, jonge paarden (3-4 jaar) zijn vaak net aan het wisselen, waardoor het bit heel naar kan zijn voor hem!