Korte singelstoten naar lange

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Leen

Korte singelstoten naar lange

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:19

Een keer in de 1 a 2 maanden heb ik een springlesje.
Ik rij normaal met een dressuurzadel met lange singelstoten en wintec webbers. Wat wil zeggen, redelijk dicht tegen mijn paard.
Om te springen heb ik een springzadel maar dit heeft dus korte singelstoten. Ik vind het werkelijk de hel. Ik jaag me er constant in op dat ik de gespen van de singel voel zitten. Heb speciaal van die lapjes er bij aangehangen die de zweetbladen beschermen. Nu is het iets minder, maar nog steeds lijkt het alsof ik op een olifant zit. Het zit gewoon heel breed en oncomfortabel. Verder ligt het zadel goed op mijn paard en voor mij zit het ook goed.

Even to the point:
Is er geen mogelijkheid om zonder de singelstoten volledig om te bouwen (zadel is niet van mij) toch de singelstoten te verlengen tot dressuurlengte? Nu ik weet er bestaan singelverlengers, maar die hebben toch nog steeds een gesp. Misschien iets in het zelfde systeem van wintec? Met zo'n T haak...

Caily

Re: Korte singelstoten naar lange

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:20

Ja, je kan langere singelstoten aan zo'n zadel laten zetten. Echter weet ik niet of dat de stabiliteit van je zadel ten goede komt?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:23

Mijn zadelmaker zei dat ik er volledig andere kon aanzetten, en dat het dan nog goed zou liggen. Maar aangezien het zadel niet van mij is, is dat geen optie. Het wordt voorlopig niet door iemand anders gebruikt, maar de persoon van wie het is wou liever gewone singelstoten eraan houden. Dus ik zoek iets wat ik er toch af kan halen maar wat uiteraard stevig is en de zadelligging nog goed houdt.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:25

Dan zal je hoe dan ook toch iets met een gesp eraan vast moeten maken?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:29

Afbeelding
Zou zoiets stevig genoeg zijn? Gesp is alleszins dunner dan die van de singel. Als ik het dan op het onderste gaatje vast maak? Weet alleen niet of dat vervelend is bij mijn been...

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 06:56

Er bestaan korte springsingels maar ik weet inderdaad niet wat het met de stabiliteit zit en kunnen de singelstoten wel sterk genoeg om over een veel langere afstsnd de kracht te verdelen?? (risico van ineens knappen??) daarbij is het een duur grapje gok ik om de singelstoten te vervangen en dat voor 1 a 2 keer springen per maand?? Nee dan zou ik persoonlijk nog eerder kiezen voor springen met t dressuurzadel geloof ik dan zoveel geld uitgeven?? Kun je met wat bijleggen bijna n compleet nieuw zadel kopen??! (nieuw/2dhands?)

http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... ingel-metz

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 07:22

Het is mogelijk om lange singelstoten te maken, die je kunt verwisselen met de korte stoten. Dan zal het systeem zo gemaakt moeten worden als b.v. bij een Wintec zadel. Dan kun je ze wisselen wanneer je wilt.
Succes.

Misschien en leuke site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:16

Heb naar mijn zadelmaker gebeld, prijs gaat dan 250-300 euro zijn omdat ik dan ook nog eens 2 sets singelstoten moet hebben... Dus dat vind ik echt te duur voor die paar keer dat ik spring.

Dressuurzadel heeft erg veel kniewrong waardoor ik niet goed meekan gaan boven de sprong (bij vorige ging dat wel, die had minder kniewrong)

Maar ik had wel dit idee, weet alleen niet of het stevig is. Zoals de wintec webbers: http://www.bohtack.com/images/wintecWebber.jpg
Een haakje aan singelstoten maken en een hoesje voor erover (zodat ze niet los kunnen gaan)

Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:18

:= Dat zou ik echt risicovol vinden om mee te rijden. Beugel staat een stuk minder druk op en de gevolgen als hij los schiet zijn iets minder dan wanneer de singel los schiet....

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 13:21

Op mijn beugel staat garantie meer druk dan mijn singel... Zeker bij mijn dressuurzadel, ik doe hem amper vast. Zadel blijft prima liggen en is voor paardje veel aangenamer. Aangezien ik problemen aan mijn knie heb steun ik boven de sprong altijd op mijn stijgbeugels, dus dan is er echt veel meer druk. En zeker bij het opstappen.

Edit: je hebt ook wel 2 singelstoten per kant... Dus als er eentje springt merkt je het toch snel genoeg, andere houdt dat nog wel even vol dan.