gogue gevaarlijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

gogue gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:18

op mijn vakantiewerk heb ik op advies en onder begeleiding met een gogue leren rijden. de springleraar vond dit goed voor mijn paard omdat ze de hele tijd haar hoofd in de lucht gaat steken en ik dan veel minder controle over haar krijg.
ik ben van plan om me zelf een gogue aan te schaffen maar een vriendin van mij verteld me net dat het gevaarlijk is omdat je paard overkop kan gaan zei ze. ik heb wat informatie opgezocht hierover maar ik vond hierover niets terug. ik vraag me dus af of iemand hiermee ervaring heeft en me kan zeggen of dit waar is.
wie kan me helpen?

kleinvosje

Re: gogue gevaarlijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:20

Springen met een gogue? Nee, dat is niet veilig. Je paard moet de ruimte hebben en krijgen om zijn hals te strekken en zich rond te maken boven de sprong. Met een gogue kan dat absoluut niet, hij wordt in een houding gedwongen waar geen ruimte voor strekken is.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:21

het is een ervaren springleraar die echt wist war hij mee bezig is. maar et zou niet de bedoeling zijn om met de gogue te springen omdat ik hier soms bij het springen ook mijn twijfels over kreeg.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:23

Nou, mijn instructeur zou het niet zijn. Het hoofd in de lucht steken los je niet op met een hulpteugel, maar door te kijken naar je eigen rijden, het paard te controleren en een zadelmaker te laten checken.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:24

ik heb dit advies al van meerdere mensen gehoord om met een gogue te rijden maar mijn vraag was eigenlijk of het waar is dat je overkop kan gaan zoals mijn vriendin zei.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:25

Tuurlijk kan het, als je em strak genoeg opknoopt kan alles fout gaan.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:28

Waarom rij je dan niet met een martigaal? Je paard wordt niet in een houdig gedwongen maar het belemmert wel dat ze haar hoofd omhoog gooit. Natuurlijk ook een hulpmiddel, maar daar zullen we nu maar geen discussie over houden.

Edit: ja een gogue is gevaarlijk bij het springen

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 22:49

momenteel rij ik met een martingaal. maa toch doet ze haar hoofd omhoog.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:00

Met een gogue springen lijkt me gekkenwerk. Kijk maar eens goed naar de werking van de gogue, dat ding kan nooit voldoende lengte geven voor het paard om fatsoenlijk te springen, net zoals geen enkele hulpteugel die van de singel naar het bit gaat dat kan en dus bij springen gekkenwerk zijn. Bij de springlessen die ik ken zijn alle hulpteugels behalve de martingaal verboden, en met een goede reden. Meerdere goede redenen zelfs.

Als je paard steeds de kop in de lucht gooit dan moet er toch eerst dressuurmatig wat verbeteren voordat je veilig kan gaan springen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:35

Een martingaal begrenst alleen een klein beetje, de rest moet je toch echt zelf doen en leren. Heb je goed dressuurles? Dan zou ik daar verder werken.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:38

Als je je paard nog niet nageeflijk kan rijden moet je nog niet eens durven denken aan springen. Ga eerst maar eens goede dressuurlessen volgens zodat jij je pony fijn kan rijden en je pony daarin kan ontspannen en zakken met zijn hoofd, en dan mag je weer voorzichtig aan springen gaan denken.

vickers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:43

Ik zou persoonlijk nooit met een gogue springen deze zit vast en het paard krijgt geen ruimte om over de sprong te gaan. Hoe "strak" zit je martingaal?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:44

Ik heb niet helemaal duidelijk wanneer je de gogue wilt gebruiken.

Ga je hem gebruiken in het dressuurmatige werk of ga je er je springlessen mee rijden? Wat is je aangeraden?

Als je er mee gaat springen heeft je vriendin gelijk. Dat is levens gevaarlijk, paard kan geen lengte maken en over de kop gaan is dan inderdaad een reele kans.

In het dressuurwerk heb ik er geen probleem mee. Vraag me af waar de kunde eindigt en de onkunde begint (bij zowel de instructie als jou) als je een gogue wilt gebruiken om je pony naar beneden te houden met het hoofd maar dat is een andere disucssie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:50

het hoofd omhoog doen daar is maar 1 oplossing voor...uitzoeken waarom dat ze dat doet en de oorzaak aanpakken.
een gogue is daarin op 1 manier te gebruiken , als tijdelijke hulp/ondersteuning als er geen medische beperkingen zijn , om een gewoonte te doorbreken en het kwartje te laten vallen...

een hulpteugel gebruiken om het hoofd naar beneden te houden zonder dat je weet waarom het dier zijn/haar hoofd omhoog doet schiet zijn doel compleet voorbij.

ik zou een gogue ook niet aanraden bij het springen, de eventuele voordelen wegen wat mij betreft niet op tegen de risico's , hoofd omhoog bij het springen is vaak een kwestie van heet worden tussen de sprongen , oplossing= ontspanning er in rijden en meer controle krijgen .

1 van de nadelen van een gogue vind ik zelf , zeker bij het springen
een paard wat springt zal bij een tijdens de sprong ruimte nodig hebben, omhoog komen voor de sprong, strekken/bollen boven de sprong, tijdens het landen zal er een houding zijn waarbij het hoofd op enig moment flink omhoog komt, al die bewegingen zijn nodig! om balans etc te bewaren tijdens de sprong. met een gogue beperk je je paard dus in de bewegingen nodig! om een sprong correct en netjes te maken ...

ik zou tijdens het springen hooguit een martingaal er aan hangen en verder dressuurtmatig aan de gang gaan om de controle en goeie nagefelijkheid voor elkaar te krijgen

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:33

nog eens voor de duidelijkheid. ik zal nooit springen met een gogue omdat ze inderdaad niet in een goede houding kunnen springen dan. ik zou er enkel dressuur mee rijden. het is ook niet mijn bedoeling om daar een lange tijd mee te rijden maar gewoon een paar keer. ik zal het in het begin ook stil opbouwen bij het rijden. en niet elke keer dat ik rij hem gebruiken. bv. 1 keer wel, 2 of meer keren niet. het is dus meer de bedoeling als ondersteuning en dat ik met lessen het zonder gogue kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:37

Ik vind de gogue met longeren al een onding, ik zou het nooit in m'n kop halen om er mee te rijden, wie het ook zei.

Bovendien om die reden een hulpteugel eraan. Ik ging heel snel op zoek naar een betere instructeur die je de basis wel bij kan brengen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:41

ondertussen heb ik mijn paard ook laten nakijken op eventuele lichamelijk klachten van haar rug, benen, mond, gewrichten, ... er werd niets vreemd gevonden. enkel hebben ze me gezegd dat ze een paard is dat snel nerveus raakt maar dat wist ik al en hier hou ik ook rekening mee.
voor de zekerheid laten we toch nog eens de tandarts komen omdat dit ook weer bijna een jaar geleden is, misschien heeft ze er toch wat last van bij het rijden.

LovesMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:05

Evi_Ibisco schreef:
ondertussen heb ik mijn paard ook laten nakijken op eventuele lichamelijk klachten van haar rug, benen, mond, gewrichten, ... er werd niets vreemd gevonden. enkel hebben ze me gezegd dat ze een paard is dat snel nerveus raakt maar dat wist ik al en hier hou ik ook rekening mee.
voor de zekerheid laten we toch nog eens de tandarts komen omdat dit ook weer bijna een jaar geleden is, misschien heeft ze er toch wat last van bij het rijden.

Een mentale blokkade kan minstens zo ernstig zijn als een fysieke blokkade. Je geeft aan dat je paard snel nerveus is. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen of hij zichzelf met jou als leider in de positie die je aanneemt met het rijden(op zijn rug, uit zijn zicht) nervositeit bij hem opwekt. Ik zou persoonlijk niet eens op mijn paard stappen wanneer ik weet dat hij deze aanleg heeft. Ik zou op de grond beginnen. Grond en loswerk voor de communicatie en vertrouwensband en wat rechtrichten of dressuur aan de hand om hem correct in zijn lijf te krijgen. Hulpteugels zijn zelden een oplossing. Dit lijkt een gemakkelijke weg om in te slaan, maar een paard die al nerveus aangelegd is zal waarschijnlijk geen ontspanning vinden in de houding die de hulpteugel hem dwingt. En stel het zal voorvallen dat hij na het gebruik ervan in dezelfde houding blijft lopen, dan zal dit niet uit vertrouwen en ontspanning zijn, maar eerder uit angst of spanning.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 07:57

Evi_Ibisco schreef:
op mijn vakantiewerk heb ik op advies en onder begeleiding met een gogue leren rijden. de springleraar vond dit goed voor mijn paard omdat ze de hele tijd haar hoofd in de lucht gaat steken en ik dan veel minder controle over haar krijg.

Gaat het over dit paard ?

Evi_Ibisco schreef:
ik zou graag met mijn paard op wedstrijden beginnen te gaan. ik ben zelf nog nooit op wedstrijd gegaan en mijn paard ook nog niet, dus het is voor ons allebei nieuw.

even voorstellen:
naam: donaxtma (wij zeggen donna)
leeftijd: 8 jaar
geslacht: merrie
ras: rheinlander
afstamming: onaxtma x darlington

ze is goed in springen en dressuur maar allebei doen we liever springen.

Donaxtma...onderstaande foto's afkomstig van de fokker.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 10-11-12 08:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 08:08

Een gogue is in mijn ogen vooral om een paard voorwaarts/neerwaarts te laten/leren lopen.
Ik heb er een. En gebruik hem vooral bij het longeren. (mijn paard moest leren dat ze ook haar hoofd naar beneden kon doen. Lang verhaal en vooral niet relevant voor hier)
Heb nooit het gevoel gehad dat mijn paard over de kop zou kunnen slaan ermee.

Je moet je paard er niet mee opknopen. Dan heeft hij geen ruimte om als hij struikelt zichzelf op te vangen.
Maar dat is bij iedere hulpteugel. (Bijvoorbeeld Slof, elastiek, bijzet)

Dus voor dressuur matig werk zou het op zich kunnen.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 14:12

ceasario schreef:
Evi_Ibisco schreef:

Gaat het over dit paard ?

Evi_Ibisco schreef:
ik zou graag met mijn paard op wedstrijden beginnen te gaan. ik ben zelf nog nooit op wedstrijd gegaan en mijn paard ook nog niet, dus het is voor ons allebei nieuw.

even voorstellen:
naam: donaxtma (wij zeggen donna)
leeftijd: 8 jaar
geslacht: merrie
ras: rheinlander
afstamming: onaxtma x darlington

ze is goed in springen en dressuur maar allebei doen we liever springen.

Donaxtma...onderstaande foto's afkomstig van de fokker.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

ja het gaat over dat paard. hoe kom je aan die foto's? ken je haar misschien?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 14:37